School burnout is seen during certain periods of every student’s educational career and can cause a variety
of problems. Therefore, it can be stated that focusing on students’ ability to cope with school burnout is an
important issue. Give this dearth; we examined the relationship between adolescents’ academic resilience
and their ability to cope with school burnout. The study group consisted of 418 adolescent high school
students—272 (65%) were females and 146 (35%) males—aged between thirteen and eighteen. We collected
data using Coping Skill with School Burnout Scale and the Academic Resilience Scale. We then subjected the
data we had gathered to a correlation and regression analysis. The correlation analysis revealed statistically
significant relationships between the three sub-dimensions of coping with school burnout scale and academic
resilience scale the regression analysis revealed that academic resilience was a significant predictor of all
three sub-dimensions of coping with school burnout. We discussed the findings in light of the literature and
made suggestions for practitioners and future researchers.
Okul tükenmişliği eğitim süreci devam eden her öğrencide belli dönemlerde görülebilen ve birtakım olumsuzluklara
yol açan bir durumdur. Bu yüzden öğrencilerin okul tükenmişliğiyle başa çıkabilme becerilerine odaklanmanın
önemli bir konu olduğu ifade edilebilir. Bu bağlamda bu çalışmada ergenlerin akademik dayanıklılıkları ile okul
tükenmişliğiyle başa çıkma becerisi arasındaki ilişki ele alınmıştır. Çalışmanın katılımcı grubu lise eğitimine
devam eden yaşları 13 ile 18 arasında olan 272 (%65) kız ve 146 (%35) erkek olmak üzere toplam 418 ergen bireyden
oluşmaktadır. Çalışmanın verileri okul tükenmişliğiyle başa çıkma becerisi ölçeği ve akademik dayanıklılık ölçeği
ile toplanmıştır. Verilerin analizinde korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Korelasyon analizi sonucunda
akademik dayanıklılık ve okul tükenmişliğiyle başa çıkma becerisinin üç alt boyutu arasında istatistiksel olarak
anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Regresyon analizi sonucunda ise akademik dayanıklılığın okul tükenmişliğiyle başa
çıkma becerisinin üç alt boyutunun da anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada ulaşılan
bulgular literatür doğrultusunda tartışılmış, araştırmacılar ve uygulayıcılar için öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Acceptance Date | July 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 27 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.