Bu çalışmanın amacı, 11-12 yaş çocuklarda görsel ve işitsel pas antrenmanlarının futbol teknik becerilerine
etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmaya katılan futbolcular (n=101), rastgele örneklem yöntemiyle deney ve kontrol
grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Çalışmaya katılan deney grubu futbolcular normal antrenmanlarına devam
ederken sekiz haftalık görsel ve işitsel pas antrenmanlarına tabi tutulmuştur. Deney grubu (n=60) futbolcular rastgele
yöntemle gruplara ayrılarak sadece ses ile antrenman yapan, sadece ışık ile antrenman yapan ve hem ses hem ışık
ile birlikte antrenman yapan grup olmak üzere 3 gruba ayrılmıştır. Kontrol grubu (n=41) ise ekstra bir antrenmana
tabi tutulmamış normal antrenmanlarına devam etmişlerdir. Deney grubu ve kontrol grubu futbolculara 8 haftalık
çalışma öncesinde ve sonrasında yetenek düzeylerini belirlemek amacıyla Mor-Christian futbol yetenek testi, Yeagley
futbol yetenek testi ve Johnson yetenek testi uygulanmıştır. Verilerin analizi SPSS 26.0 paket programı kullanılarak
yapılmıştır. Araştırmaya katılan deney ve kontrol grubu futbolcuların antrenman modeli ön test sonuçlarına göre
deney grupları ile kontrol grubu ayrı ayrı karşılaştırılmış, hiçbir deney grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı
farklılık bulunmamıştır. Araştırmaya katılan deney ve kontrol grubu futbolcuların antrenman modeline göre son test
sonuçları incelendiğinde ise bütün deney grupları ile kontrol grubu arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Deney
grubu futbolcuların antrenman modeline göre grup içinde son test sonuçları karşılaştırılmış ve yapılan testlerde
anlamlı farklılığa rastlanmamıştır. Sonuç olarak; sekiz haftalık antrenman süresince çalışmaya katılan futbolculara
programlı şekilde SmartSpeed yardımıyla yapılan görsel ve işitsel pas antrenmanlarının futbol teknik becerilerini
geliştirdiği ve görsel, işitsel ve hem görsel hem işitsel birlikte yapılan pas antrenmanlarının benzer düzeyde futbol
teknik becerilerini geliştirdiği belirlenmiştir.
The aim of this study is to investigate the effects of visual and auditory pass training on football technical skills
of children aged 11-12. The football players (n=101) participating in the study were divided into two groups as
experimental and control groups by random sampling method. The experimental group football players participating
in the study were subjected to 8-week visual and auditory pass training while continuing their normal training. The
experimental group (n=60) football players were randomly divided into 3 groups: the group that trains only with sound,
the group that trains only with light, and the group that trains with both sound and light. The control group (n=41),
on the other hand, did not undergo any extra training and continued their normal training. Mor-Christian football
skill test, Yeagley football skill test and Johnson skill test were applied to the experimental group and control group
football players before and after the 8-week study to determine their skill levels. Data analysis was done using SPSS
26.0 program package. According to the pre-test results of the training model of the experimental and control group
football players participating in the study, the experimental groups and the control group were compared separately,
and no significant difference was found between any of the experimental groups and the control group. When the
post-test results of the experimental and control group football players participating in the study were examined
according to the training model, a significant difference was found between all the experimental groups and the
control group. According to the training model of the experimental group football players, the post-test results were
compared within the group and no significant difference was found in the tests. As a result, it was concluded that
the visual and auditory pass training given to the experimental group students with the help of SmartSpeed in a
programmed manner during the eight-week study period improved their football technical skills, and the visual,
auditory and both visual and auditory pass trainings improved their football technical skills to a similar extent.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Acceptance Date | February 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 28 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.