Although the connection between education and digital technologies had begun to strengthen before the COVID-19 pandemic, students’ participation in distance education has increased to a great extent during the pandemic and educational institutions’ tendencies to integrate with digital technologies and digitalization practices have become stronger than ever before. Even after the pandemic, endeavours and practices in distance education and digitalization continue to make their impact felt significantly. The current study examines university students’ evaluations of distance education in terms of accessibility, usability, attitude, technological opportunities and self-efficacy under normalized conditions after the pandemic and the state of their approach-avoidance regarding distance education. The study employed the survey design, one of the quantitative research methods and quantitative data were collected from 844 university students using a faceto- face survey technique.
The study revealed that there are significant correlations between demographic variables such as gender, age, owning a room, and the nature of the place of birth, and university students’ evaluations of distance education and their approach-avoidance conflicts regarding distance education. As a result of the study, it was found that university students’ capacity to access web-based technologies, the technological opportunities they have, their level of use of digital technologies, their general attitudes towards distance education and their self-efficacy towards distance education significantly affect their tendency to approach it or their tendency to avoid it. It can be said that when creating distance education policies, producing projections by taking into account both socioeconomic conditions representing parameters such as accessibility, usability, and technological possibilities, and individual factors representing parameters such as attitude and self-efficacy will make the integration into distance education faster and more efficient.
GAP 2152 (NEVÜ UZAKTAN EĞİTİM DENEYİMİ BAP PROJESİ)
Eğitim ile dijital teknolojiler arasındaki bağlantı COVID-19 pandemisi başlamadan önce güçlenmeye başlamış olsa da pandemi sürecinde uzaktan öğretime katılım olağanüstü biçimde yaygınlaşmış, eğitim kurumlarının dijital teknolojilerle bütünleşme eğilimleri ve dijitalleşme pratikleri hiç görülmediği kadar güçlenmeye başlamıştır. Pandemi sonrasında uzaktan öğretim ve dijitalleşme konularında arayışlar ve uygulamalar etkisini önemli ölçüde hissettirmeye devam etmektedir. Bu araştırma, pandemi sonrasında normalleşen koşullarda üniversite öğrencilerinin erişilebilirlik, kullanılabilirlik, tutum, teknolojik olanaklar ve özyeterlik bakımından uzaktan öğretime yönelik değerlendirmelerini ve öğrencilerin uzaktan öğretime yönelik yaklaşma-kaçınma durumlarını incelemektedir. Nicel araştırma yöntemleri kapsamında tarama deseni ile tasarlanan bu araştırmada, 844 üniversite öğrencisinden yüz yüze anket tekniğiyle nicel veriler toplanmıştır. Araştırmada cinsiyet, yaş, kendine ait oda sahipliği, doğum yerinin niteliği gibi demografik değişkenler ile üniversite öğrencilerinin gerek uzaktan öğretime yönelik değerlendirmeleri gerekse uzaktan öğretime yönelik yaklaşma-kaçınma durumları arasında anlamlı ilişkiler olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak üniversite öğrencilerinin web tabanlı teknolojilere erişebilme kapasiteleri, sahip oldukları teknolojik olanaklar, dijital teknolojileri kullanabilme düzeyleri, uzaktan öğretime yönelik genel tutumları ve özyeterliklerinin uzaktan öğretime yönelik yatkınlarını ya da kaçınma eğilimlerini etkilediği tespit edilmiştir. Uzaktan öğretim politikaları oluşturulurken hem erişilebilirlik, kullanılabilirlik ve teknolojik olanaklar gibi parametreleri temsil eden sosyoekonomik koşulların hem de tutum ve özyeterlik gibi parametreleri temsil eden bireysel faktörlerin dikkate alınarak projeksiyonlar oluşturulmasının uzaktan öğretime entegrasyonu daha hızlı ve verimli hale getireceği söylenebilir.
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi
GAP 2152 (NEVÜ UZAKTAN EĞİTİM DENEYİMİ BAP PROJESİ)
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | GAP 2152 (NEVÜ UZAKTAN EĞİTİM DENEYİMİ BAP PROJESİ) |
Early Pub Date | June 28, 2024 |
Publication Date | August 27, 2024 |
Acceptance Date | April 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 33 |
IMPORTANT NOTE: OUR JOURNAL IS PUBLISHED THREE TIMES A YEAR, IN APRIL, AUGUST AND DECEMBER, EXCEPT FOR SPECIAL ISSUES. SUBMITTED MANUSCRIPTS ARE NOT SUBMITTED FOR A SPECIFIC ISSUE. MANUSCRIPTS SENT TO OUR JOURNAL ARE PUBLISHED IN THE FIRST APPROPRIATE ISSUE FOLLOWING THE COMPLETION OF THE REVIEW PROCESS.