Bu çalışmada amaç, sporcu eğitim merkezlerinde güreş
sporuna yeni başlamış çocukların dokuz ay süresince tabi tutuldukları antrenman
programlarının, hiç spor yapmamış çocuklara göre fiziksel ve fizyolojik
özellikleri üstündeki etkilerini belirleyerek uygulanan antrenman
programlarının eksik ve üstün yönlerinin belirlemektir.
Araştırmada veri toplama araçları olarak
kontrol ve deney guruplarına; Fiziksel özelliklerin ölçülmesi için
antropometrik ölçümler, ortalama anaerobik güç ve maksimum anaerobik güç
performansını saptamak için Running Anaerobic Sprint Test (RAST), bacak kuvvetini
ölçmek için durarak uzun atlama testi, esnekliği ölçmek için otur-eriş testi,
kol kuvvetini ölçmek için sağ kol, sol kol ve çift kol sağlık topu fırlatma
testi, Sürat testi için 30 metre sürat testi uygulanmıştır.
Araştırma ön test-son test kontrol gruplu deneysel
modele göre yapıldı. Buna göre; kontrol grubu yaş ortalaması 12,6±0,5 yıl, boy
uzunluğu 143,5±6,3 cm, vücut ağırlığı 38,5±5,9 kg 11 erkek öğrenciden
oluşturulurken; deney grubu yaş 12.3±0,9 yıl, boy uzunluğu 147,4±9,3 cm, vücut
ağırlığı 41,2±10,6 kg 11 erkek güreşçiden oluşturuldu. Kontrol
ve denek gruplarının fiziksel özellikleri bakımından bacak uzunluğu değerinde
anlamlı bir farklılık tespit edildi (p<0.05). Bu farklılıkta kontrol
grubunun bacak uzunluğunun deney grubundan daha uzun olduğu belirlendi. Fizyolojik
özellikleri maksimum anaerobik güç ve ortalama anaerobik güç değerleri arasında
anlamlı bir farklılık tespit edildi (p<0.05). Bu farklılıkta; deney grubunun
anaerobik güç ve kapasite değerlerinin kontrol grubundan daha yüksek olduğu
saptandı.
Bu
çalışmada durarak uzun atlama, sürat, çeviklik, sağlık topu fırlatma
değerlerinde artış görülmekle beraber istatiksel olarak anlamsız bulunması
neticesinde güreşçi öğrencilere sürat, bacak ve kol kuvveti, patlayıcı
kuvvetini geliştirmeye yönelik antrenmanların yeterli düzeyde uygulanmadığı
ancak uygulanan antrenman metotlarının anaerobik gücü yeterli düzeyde
geliştirdiği söylenilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2020 |
Submission Date | November 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |