Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersine Olan Tutumlarının İncelenmesi

Year 2022, Volume: 1 Issue: 1, 12 - 22, 31.12.2022

Abstract

Bilişim Teknolojileri, günümüz bilgi toplumunda bilgiye ulaşmada ve bilgiyi işlemede büyük bir öneme sahiptir. Günümüz toplumunda gelişimini sürdüren robotik kodlama ve programlama alanı, öğrencilerin kodlama yeteneklerinin açığa çıkıp gelişmesine önemli ölçüde katkı sunmaktadır. Okullarda okutulan Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinin, bu açıdan büyük bir öneme sahip olduğu ifade edilmektedir. Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi, ortaokul 5 ve 6. sınıflarda zorunlu, 7 ve 8. sınıflarda seçmeli olarak okutulmaktadır. Bu araştırmada Sakarya ili Karapürçek ilçesinde bulunan ortaokul öğrencilerinin Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersine olan tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmada betimsel tarama yöntemi ile öğrencilerin Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY) dersine yönelik tutumları incelenmiştir. Veriler, Karapürçek ilçesinde bulunan ortaokul öğrencilerinden tutum ölçeği vasıtasıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde parametrik testlerden bağımsız gruplar t-testi (Independent t-test) ve tek faktörlü ANOVA analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ortaokul öğrencilerinin sınıf ve yaş düzeyleri arttıkça derse olan tutumları aleyhine fark tespit edilmiştir. Cinsiyet faktörünün Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi tutumu üzerinde lehte veya aleyhte herhangi bir farklılaşmaya sebep olmadığı görülmüştür. Yaş düzeyi arttıkça, derse olan ilgiyi olumlu yönde değiştirebilmek için ders içi etkinliklerden daha fazla yararlanılabilir.

References

  • Akkoyunlu, B. (1995). “Bilgi Teknolojilerinin Okullarda Kullanımı ve Öğretmenlerin Rolü”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi., 105-109.
  • Alkan, C. (2011). Eğitim Teknolojisi (8. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Barutçugil, İ. (2002). Bilgi Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • BTS. (1981). Bilişim Terimleri Sözlüğü. https://sozluk.gov.tr/
  • Çelebi Uzgur, B., ve Aykaç, N. (2016). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Ege Bölgesi Örneği). Mustafa
  • Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 273-297.
  • Çubukçu, A., ve Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern and African Journal of Educational Research., 148-173.
  • Demirer, V. ve Şahin, İ. (2008). İlköğretim öğrencilerinin bilişim teknolojileri dersine yönelik tutumları. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı (6-9 Mayıs 2008)
  • Diaz, A. (2003). Personal, Family, and Academic Factors Affecting Low Achievement in Secondary School. Electronic Journal of Research in Educational Psychology and Psychopedagogy, 43-66.
  • Doğan, E. (2017). Ekonomik Krizler Ve Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Sektörü: Türkiye Örneği. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı.
  • Dursun, Ö., ve Çuhadar, C. (2009). Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Düşünceleri. Proceedings of 9th International Educational Technology Conference, 300-486.
  • Eshet, Y. (2002). A new terminology framework and its application to the design of meaningful technology-based learning environments. Digital literacy., 493-498.
  • Geçer, A., ve Dağ, F. (2010). Üniversite öğrencilerinin bilgisayar okur-yazarlık düzeylerinin belirlenmesi (Kocaeli Üniversitesi örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi., 20-44.
  • Gurbetoğlu, A. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. http://www.agurbetoglu.com/files/3-%20ARA%C5%9ETIRMA%20S%C3%9CREC%C4%B0.pdf , 27.
  • Gürcan, H. (2013). İnternette medya okuryazarlığı yaklaşımı. http://inet-tr.org.tr/inetconf16/sunum/inettr11-5.doc
  • İbicioğlu, H., ve Doğan, H. (2006). İşletmelerde Örtülü Bilgi ve Önemi. Ekin Kitabevi.
  • Işık, A. (2011). ECDL Yeterlilikleri Doğrultusunda Bilişim Teknolojileri Dersinin Bilgisayarda Yazı Yazma Becerisi Kazandırma Yeterliliği. Yeni Dünya Bilimler Akademisi E-Dergisi, 1367-1374.
  • Işık, A., ve Rıza, E. (2011). Bilişim Teknolojileri Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. e-Journal of New World Sciences Academy, 47-52.
  • Kartal, H., ve Timuçin, E. (2010). Bilgisayar ve Ögretim Teknolojileri Öğretmenliği Bölümleri Mezunların Sorunları ve Çözüm Önerileri Panel Raporu. Educational Administration: Theory and Practice .
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Keser, H. (2011). Türkiye’de Bilgisayar Eğitiminde İlk Adım: Orta Öğretimde Bilgisayar Eğitimi İhtisas Komisyonu Raporu. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/71829
  • Keskin, S. (2006). Üstün ve Özel Yetenekli Çocuklar ve Bilgisayar ve Bilgisayar Dersine Yönelik Tutumları. Master's thesis, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB. (2015). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Hangi Sınıf Seviyelerinde Okutlmaktadır? https://meb.gov.tr/basin-aciklamasi/haber/8218/tr
  • MEB. (2017a). 5. Sınıflar Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehberi. http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_10/03105825_Ogretmen- Rehberi_compressed.pdf., 1-236.
  • MEB. (2017b). Bilişim Teknolojileri veYyazılım Dersi Öğretim Programının Tanıtılması. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/09162955_BiliYim_Teknolojileri__ve_YazYlYm.pdf., 1-22.
  • Michelli, M. P. (2013). The relationship between attitudes and achievement in mathematics among fifth grade students (Unpublished Master Thesis). Honors College of The University of Southern Mississippi
  • Mutlu, E. (2008). İletişim Sözlüğü. İstanbul: Ayraç Kitap.
  • Özgenel, M., Baydar, F., ve Çalışkan Yılmaz, F. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersine Yönelik Tutumları İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Studies Information Technologies and Applied Sciences, 112-122.
  • Özyalvaç, N. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi (Konya Anadolu Lisesi Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Ribble, M., ve Bailey, G. (2007). Digital citizenships in schools. Washington: ISTE.
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sölpük, N. (2017). The Effect of Attitude on Student Achievement. (Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörler). Springer International Publishing.
  • Şaşan, H. (2002). Yapılandırmacı Öğrenme. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 49-52.
  • Şenel, H., C. ve Seferoğlu S. (2009) Eğitimde Ağ Günlüğü Uygulamalari: İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinden Örnekler. 9th International Educational Technology Conference (IETC2009)
  • Tan, A. (2006). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Resim-iş Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkiler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Taylor, S., Peplau, L., ve Sears, D. (2015). Sosyal Psikoloji (Dönmez, A., Çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • TBD. (2010). Bilişim etiği nihai rapor. < https://eski.tbd.org.tr/usr_img/kamu_bib/CG2%20Rapor-28.04.2011.pdf >
  • TDK. (2021). Güncel Sözlük. http://www.tdk.gov.tr
  • Tıngöy, Ö. (2009). Bilişim Çağında Etik. 2009: Avcıol Basım Yayın.
  • Yolal, M. (2003). Türkiye’deki Küçük ve Orta Büyüklükteki Konaklama İşletmelerinde Bilgi Teknolojileri Kullanımı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği YO Yayıncılığı.
  • YÖK. (2018). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans Programlari/Bilgisayar_ve_Ogretim_Teknolojileri_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
Year 2022, Volume: 1 Issue: 1, 12 - 22, 31.12.2022

Abstract

References

  • Akkoyunlu, B. (1995). “Bilgi Teknolojilerinin Okullarda Kullanımı ve Öğretmenlerin Rolü”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi., 105-109.
  • Alkan, C. (2011). Eğitim Teknolojisi (8. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Barutçugil, İ. (2002). Bilgi Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık.
  • BTS. (1981). Bilişim Terimleri Sözlüğü. https://sozluk.gov.tr/
  • Çelebi Uzgur, B., ve Aykaç, N. (2016). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Ege Bölgesi Örneği). Mustafa
  • Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 273-297.
  • Çubukçu, A., ve Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern and African Journal of Educational Research., 148-173.
  • Demirer, V. ve Şahin, İ. (2008). İlköğretim öğrencilerinin bilişim teknolojileri dersine yönelik tutumları. 8. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı (6-9 Mayıs 2008)
  • Diaz, A. (2003). Personal, Family, and Academic Factors Affecting Low Achievement in Secondary School. Electronic Journal of Research in Educational Psychology and Psychopedagogy, 43-66.
  • Doğan, E. (2017). Ekonomik Krizler Ve Bilgi Ve İletişim Teknolojileri Sektörü: Türkiye Örneği. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı.
  • Dursun, Ö., ve Çuhadar, C. (2009). Bilgisayar Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Düşünceleri. Proceedings of 9th International Educational Technology Conference, 300-486.
  • Eshet, Y. (2002). A new terminology framework and its application to the design of meaningful technology-based learning environments. Digital literacy., 493-498.
  • Geçer, A., ve Dağ, F. (2010). Üniversite öğrencilerinin bilgisayar okur-yazarlık düzeylerinin belirlenmesi (Kocaeli Üniversitesi örneği). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi., 20-44.
  • Gurbetoğlu, A. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. http://www.agurbetoglu.com/files/3-%20ARA%C5%9ETIRMA%20S%C3%9CREC%C4%B0.pdf , 27.
  • Gürcan, H. (2013). İnternette medya okuryazarlığı yaklaşımı. http://inet-tr.org.tr/inetconf16/sunum/inettr11-5.doc
  • İbicioğlu, H., ve Doğan, H. (2006). İşletmelerde Örtülü Bilgi ve Önemi. Ekin Kitabevi.
  • Işık, A. (2011). ECDL Yeterlilikleri Doğrultusunda Bilişim Teknolojileri Dersinin Bilgisayarda Yazı Yazma Becerisi Kazandırma Yeterliliği. Yeni Dünya Bilimler Akademisi E-Dergisi, 1367-1374.
  • Işık, A., ve Rıza, E. (2011). Bilişim Teknolojileri Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. e-Journal of New World Sciences Academy, 47-52.
  • Kartal, H., ve Timuçin, E. (2010). Bilgisayar ve Ögretim Teknolojileri Öğretmenliği Bölümleri Mezunların Sorunları ve Çözüm Önerileri Panel Raporu. Educational Administration: Theory and Practice .
  • Kaya, Z. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Keser, H. (2011). Türkiye’de Bilgisayar Eğitiminde İlk Adım: Orta Öğretimde Bilgisayar Eğitimi İhtisas Komisyonu Raporu. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/71829
  • Keskin, S. (2006). Üstün ve Özel Yetenekli Çocuklar ve Bilgisayar ve Bilgisayar Dersine Yönelik Tutumları. Master's thesis, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB. (2015). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Hangi Sınıf Seviyelerinde Okutlmaktadır? https://meb.gov.tr/basin-aciklamasi/haber/8218/tr
  • MEB. (2017a). 5. Sınıflar Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehberi. http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_10/03105825_Ogretmen- Rehberi_compressed.pdf., 1-236.
  • MEB. (2017b). Bilişim Teknolojileri veYyazılım Dersi Öğretim Programının Tanıtılması. https://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/09162955_BiliYim_Teknolojileri__ve_YazYlYm.pdf., 1-22.
  • Michelli, M. P. (2013). The relationship between attitudes and achievement in mathematics among fifth grade students (Unpublished Master Thesis). Honors College of The University of Southern Mississippi
  • Mutlu, E. (2008). İletişim Sözlüğü. İstanbul: Ayraç Kitap.
  • Özgenel, M., Baydar, F., ve Çalışkan Yılmaz, F. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersine Yönelik Tutumları İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Studies Information Technologies and Applied Sciences, 112-122.
  • Özyalvaç, N. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Başarı Motivasyonlarının İncelenmesi (Konya Anadolu Lisesi Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Ribble, M., ve Bailey, G. (2007). Digital citizenships in schools. Washington: ISTE.
  • Senemoğlu, N. (2015). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sölpük, N. (2017). The Effect of Attitude on Student Achievement. (Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörler). Springer International Publishing.
  • Şaşan, H. (2002). Yapılandırmacı Öğrenme. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 49-52.
  • Şenel, H., C. ve Seferoğlu S. (2009) Eğitimde Ağ Günlüğü Uygulamalari: İlköğretim Bilişim Teknolojileri Dersinden Örnekler. 9th International Educational Technology Conference (IETC2009)
  • Tan, A. (2006). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Resim-iş Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkiler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Taylor, S., Peplau, L., ve Sears, D. (2015). Sosyal Psikoloji (Dönmez, A., Çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • TBD. (2010). Bilişim etiği nihai rapor. < https://eski.tbd.org.tr/usr_img/kamu_bib/CG2%20Rapor-28.04.2011.pdf >
  • TDK. (2021). Güncel Sözlük. http://www.tdk.gov.tr
  • Tıngöy, Ö. (2009). Bilişim Çağında Etik. 2009: Avcıol Basım Yayın.
  • Yolal, M. (2003). Türkiye’deki Küçük ve Orta Büyüklükteki Konaklama İşletmelerinde Bilgi Teknolojileri Kullanımı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği YO Yayıncılığı.
  • YÖK. (2018). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans Programlari/Bilgisayar_ve_Ogretim_Teknolojileri_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Fatih Ece 0000-0003-1393-098X

Mehmet Hıfzı Çendek 0000-0003-2645-5620

Publication Date December 31, 2022
Submission Date December 2, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Ece, F., & Çendek, M. H. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersine Olan Tutumlarının İncelenmesi. Göbeklitepe Eğitim Ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 12-22.