Bu çalışmada Avrupa Birliği'ne katılım sürecinde Türkiye'nin karayolu ulaşım göstergelerini
etkin olarak kullanıp kullanmadığı araştırılmıştır. Buna ilaveten karayolu ulaşım göstergelerinin
bağıl performansıyla Avrupa Birliği ülkeleri arasındaki konumu gösterilmiştir. Çalışmada
parametrik olmayan lineer programlama özellikleri olan Veri Zarflama Analizi kullanılmıştır.
Analizde, üç farklı model oluşturulmuştur: farklı yol taşımacılığı parametrelerinin boyutlarını
belirlemek, kazaların sayısını en aza indirmek ve kazalarda yaralıların sayısını minimize etmek.
AB için bir aday olarak Türkiye'nin karayolu taşımacılığı performansı 25 Avrupa Ülkesine
göre karşılaştırılmıştır.
This study investigates whether Turkey utilizes its road transportation indicators efficiently
or not within the framework of the European Union (EU) accession process. In addition, it aims to
demonstrate Turkey’s current position compared to other EU countries by performing relative
efficiency analysis on road transportation indicators. Data Envelopment Analysis, which is among
efficiency measuring methods and used in this research, is a non‐parametric method that is based
on linear programming principles. In the analysis, three different models were formed in order to
determine the dimensions of different road transportation parameters with the aim of minimizing
the number of accidents and the number of casualties in accidents. As a candidate for the EU
membership, Turkey’s road transportation performance was demonstrated in this study using
Data Envelopment Analysis in comparison to members (27 countries whose data were fully
accessed) of the EU, which requires its members of fulfilling certain criteria and targets.
Other ID | JA87AJ76ZE |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2015 |
Submission Date | March 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 1 |