Ergonomik analiz yöntemleri,
ürün tasarım sürecini kısaltarak üretim sonrası beklenmeyen durumlarla
karşılaşmayı engellemektedir. Üretim sonrasında fark edilen hatalar, maddi
kayıplara ve kullanıcılar üzerinde ciddi sağlık problemlerine sebep olabilmektedir.
Üretimde verimliliği arttırması sebebiyle ergonomi bilimi, başta mühendislik olmak üzere mimarlık, anatomi, tıp,
psikoloji ve fizyoloji gibi birçok disiplinin ortak çalışma alanı haline
gelmiştir. Mühendislik bilimlerinde, her türlü araç ve gerecin tasarımında
ergonomi biliminden yararlanılmaktadır. Otomotiv sektörü, ergonomik
tasarımların en çok ihtiyaç duyulduğu alanlardan biridir. Ergonomik olmayan
otomobil tasarımları, güvenli sürüşü etkilemesinin yanı sıra sürücü kas ve
iskelet sistemi üzerinde rahatsızlıklara sebep olabilmektedir. Tasarlanan
otomobillerin beklenen performansı gösterebilmesi adına, bilgisayar destekli
programlar yardımı ile sürücü ve yolcuların duruş pozisyonlarının analiz
edilmesi oldukça önemlidir. Bu çalışma kapsamında, CATIA V5 programının Rapid Entire Body Assessment (REBA) ve Rapid Upper
Limp Assessment (RULA) analiz yöntemleri ile dijital insan modelleri
kullanılarak farklı duruş pozisyonlarındaki otomobil sürücüsünün ergonomik
değerlendirmesi yapılmıştır. Analiz sonucunda, sürücü koltuğunun gaz-pedal
bölümü ve tavan ile mesafesinde değişiklik yapılması gerektiği, sürücü
koltuğunun eğim açısının değiştirilebileceği ve daha az kullanılan sol ayakta
oluşabilecek kasılmaları engellemek adına önlemler alınması gerektiği tespit
edilmiştir.
Ergonomic analysis options shorten product design and
prevent unexpected situations after production. Errors in production errors can
cause material losses and serious health problems. The home page has become a
common field of study in disciplines such as medicine, psychology and
physiology. In engineering sciences, it can benefit from the science of
ergonomics in the design of all kinds of vehicles and devices. We wanted the
automotive industry from the areas where ergonomic designs are most needed.
Non-ergonomic car designs can affect safe driving, as well as disruptions to
the driver's seat and skeletal system. We aim to have designed cars, use
computer aided programs and wait for the analysis of the positions of the
drivers waiting for their passengers. These areas of work, the Quick Whole Body
Evaluation (REBA) and the Fast Upper Extremity Assessment (RULA) analysis
methods in CATIA V5, and the digital human models are located in different
places. The analysand, in the system, which is open in the system related to
the gas-pedal section and the roof of the driver's seat, requests that the
angle of inclination of the driver's seat be altered and that it is used to prevent
contractions on the left-hand side where less is used.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2019 |
Submission Date | July 1, 2018 |
Acceptance Date | March 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |