In this study it's aimed that comparing field
measurements with tunnel deformation results which are obtained by
using random set of finite element method. Topcam tunnel is located
Ulubey, Ordu and this tunnel's section between 35 and 192 km is chosen for this
study. Tunnel is modeled by using 2 dimension finite element method and rock
parameters are defined to the model by using Mohr- Coulomb criteria. The
parameters of elasticity module, cohesion, internal friction angle and
relaxation factors upper and lower limit ranges are determined in two separate
sets. Lab, field studies and literature knowledge is used for separating
variables in two sets. The elasticity module, cohesion, internal friction angle
and relaxation factor parameters of in each cluster are produced 256
combinations with Cartesian multiplied among themselves. Probability
distribution graphs of deformation for 5 spots in the tunnel are
established with the help of obtained
analysis results. Deformation measurements of field study and probability
distribution graph results are compared for Topcam tunnel. As a result of this
comparison its acquired that the probability distribution graph's maximum and
minimum ranges conform with field studies.
Bu çalışmada rastgele
küme sonlu elemanlar metodu ile elde edilen tünel deformasyon sonuçlarının
arazi ölçümleriyle karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışma için Ordu ili
Ulubey ilçesinde bulunan Topçam tüneli 35+192 km kesiti seçilmiştir. Tünel 2
boyutlu sonlu elemanlar yöntemi ile modellenmiş ve Mohr-Columb kriterleri kullanılarak
kaya parametreleri modele tanımlanmıştır. Elastisite modülü, kohezyon, içsel
sürtünme açısı ve rahatlama faktörü parametrelerinin üst ve alt limit
aralıkları iki ayrı küme halinde belirlenmiştir. Değişkenleri iki kümeye ayırma
işleminde laboratuvar, arazi çalışmaları ve literatür bilgisi kullanılmıştır.
Her bir kümedeki elastisite modülü, kohezyon, içsel sürtünme açısı ve rahatlama
faktörü değerlerinin kendi aralarında kartezyen çarpımı yapılarak 256 ayrı
kombinasyon oluşturulmuştur. Elde edilen analiz sonuçlarından tüneldeki 5 nokta
için deformasyonların olasılıksal dağılım grafikleri teşkil edilmiştir. Topçam
tüneli için sahada yapılan deformasyon ölçümleri ile olasılıksal dağılım
grafiğinden elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırmanın
sonucunda olasılıksal dağılım grafiğindeki maksimum ve minimum aralıkların saha
ölçümleri ile uyumlu olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 28, 2019 |
Submission Date | April 8, 2019 |
Acceptance Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |