Alternatif yakıt kullanımında en iyi performans ve emisyon sonuçlarının hangi oranda sağlandığının tespit edilmesi alternatif yakıtın verimli kullanılması için son derece önemli hale gelmiştir. Bu çalışmada, buji ateşlemeli bir motorda alternatif yakıt olarak kullanılan metanolün performans ve emisyonlar açısından optimum seviyesinin cevap yüzey metodu (RSM) ile belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, benzine hacimsel olarak üç farklı oranda metanol (%0, %10 ve %20) ilave edilerek oluşturulan yakıt karışımları ile tek silindirli, dört zamanlı, su soğutmalı, buji ateşlemeli bir motorda farklı motor yüklerinde (6, 8, 10, 12 ve 14 kg) deneyler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen deney sonuçları ile iki faktörlü merkezi kompozit tam tasarım (CCFD) kullanılarak varyans analizi (ANOVA) destekli bir RSM modeli oluşturulmuş ve en iyi fren efektif verimi (FEV), fren özgül yakıt tüketimi (FÖYT), karbon monoksit (CO), hidrokarbon (HC), karbondioksit (CO2) ve azot monoksit (NO) emisyonu seviyelerine karşılık gelen optimum metanol oranı ve motor yükü değerleri tespit edilmiştir. RSM’den elde edilen optimizasyon sonuçlarına göre optimum metanol oranı %7 çıkarken, optimum motor yükü 12 kg olarak bulunmuştur. Optimum metanol oranı ve motor yüküne karşılık gelen cevaplar ise FEV, FÖYT, CO, HC, CO2 ve NO için sırasıyla %32,037, 0,251 kg/kWh, %0,384, 110,05 ppm, %14,35 ve 1090,358 ppm olarak elde edilmiştir. RSM sonuçlarının doğruluğunun belirlenmesi için RSM’den elde edilen optimum metanol ve motor yükü ile deneyler gerçekleştirilmiş ve RSM sonuçları ile kıyaslanmıştır. Optimizasyon sonuçlarının deney sonuçları ile %6’dan daha düşük bir hata oranı ile uyumlu olduğu ve optimum metanol oranının tespiti için RSM’nin etkili olarak kullanılabilecek bir araç olduğu sonucuna varılmıştır.
Kırıkkale Üniversitesi
2018/067
Bu çalışma Kırıkkale Üniversitesi Bilimsel Araştirma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından desteklenmiştir. BAP birimine desteklerinden dolayı teşekkür ederiz.
2018/067
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 2018/067 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | May 12, 2021 |
Acceptance Date | December 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 3 |