The world has become a global market with the development of communication and transportation technologies. With the globalization of the market, countries can import some products that cannot be produced due to various reasons such as natural resources, cost, climatic conditions, labor force or that require high costs, as well as import products that they produce or develop within the borders of the country if appropriate conditions are met. On the one hand, countries seek to ensure a sustainable structure for product groups in which they have a competitive advantage; on the other hand, they develop strategies to procure product groups in which they do not have a relative advantage under the most favorable conditions. In addition, with the strategies developed by the World Trade Organization, it is planned to realize international trade under free and transparent competition conditions and to increase the level of world welfare. In this study, it is aimed to cluster countries according to the product groups they export and import. While the data of OECD countries consisting of 37 countries are considered in the study, the data used in the analysis were obtained from the World Trade Organization. While clustering algorithms suitable for numerical data structure were used during the analysis of the study, Expectation Maximization and Canopy algorithms, which gave the most appropriate results when clustering OECD countries, were used. As a result of the analysis made according to Expectation Maximization and Canopy algorithms, countries were divided into four clusters in terms of exports and imports.
Import Export Clustering OECD Expectation Maximisation Canopy
Dünya, iletişimin ve taşıma teknolojilerinin gelişimiyle birlikte küresel bir pazar haline gelmiştir. Pazarın küreselleşmesiyle birlikte ülkeler doğal kaynaklar, maliyet, iklim koşulları, işgücü gibi çeşitli sebeplerden dolayı üretilemeyen veya yüksek maliyet gerektiren bazı ürünleri ithal edebildiği gibi uygun koşulların sağlanması halinde ülke sınırları içerisinde ürettikleri ya da geliştirdikleri ürünlerin ithalatını da gerçekleştirebilmektedir. Ülkeler bir yandan rekabet üstünlüğü bulunan ürün gruplarını sürdürülebilir bir yapıya kavuşturmak isterken; diğer yandan da göreceli üstünlüğü bulunmayan ürün gruplarını en uygun koşullar altında temin etmek için birtakım stratejiler geliştirmektedir. Bunun yanı sıra Dünya Ticaret Örgütü’nün de geliştirmiş olduğu stratejiler ile uluslararası ticaretin serbest ve şeffaf rekabet koşulları altında gerçekleştirilmesi ve dünya refah seviyesinin artması planlanmıştır. Yapılan bu çalışmada da ülkelerin ihraç ve ithal ettikleri ürün gruplarına göre kümelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada 37 ülkeden meydana gelen OECD ülkelerine ait veriler ele alınırken, analiz sırasında kullanılmış olan veriler Dünya Ticaret Örgütü’nden elde edilmiştir. Çalışmanın analizi sırasında sayısal veri yapısına uygun kümeleme algoritmaları kullanılırken, OECD ülkelerinin kümelenmesi sırasında en uygun sonucu veren Beklenti Maksimizasyonu ve Canopy algoritmalarından yararlanılmıştır. Beklenti Maksimizasyonu ve Canopy algoritmalarına göre yapılan analiz neticesinde ülkeler ihracat ve ithalat bakımından dört kümeye ayrılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Software Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 24, 2023 |
Acceptance Date | December 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 4 |