Research Article
BibTex RIS Cite

Physiotherapy Students Learning and Teaching Satisfaction

Year 2017, Volume: 7 Issue: 1, 23 - 35, 16.01.2017
https://doi.org/10.16899/gopctd.286125

Abstract

Objective: This study was conducted to evaluate the physiotherapy students’ satisfaction with learning and teaching process of faculty of applied medical sciences, Taif University, KSA.

Methods: A cross-sectional study was conducted. A total of 132 undergraduate physiotherapy students completed a questionnaire consisted of 36 questions divided into five different categories through a 5-point Likert’s scale. These categories of learning and teaching satisfaction are evaluation methods, academic advising, teaching and learning strategies, evaluation of teacher and courses, clinical training. Chi-square test was used to determine the significant level of the student degree of agreement. 

Results: Chi-square analysis revealed that all the items of the questionnaire were statistically significant (p < 0.05) for the choice “True sometimes” except questions related the mechanism of fraud control in the students’ duties and tests, the office hours provided by the teaching staff, and the extent of benefits gained by students through scientific help of teaching staff were statistically significant (p < 0.05) for the choice “Agree”. The degree of agreement of the five categories of questionnaire was fair. The results revealed that about 6 out of every 10 respondents were found satisfied with the five categories of learning and teaching process.  

Conclusion: The students’ satisfaction level was “fair” degree of agreement with learning and teaching process in the physiotherapy department that requires several strategies to improve the learning and teaching process of the physiotherapy students.


References

  • DeShields OW, Kara A, Kaynak E. Determinants of business student satisfaction and retention in higher education: applying Herzberg’s two-factor theory. Inter J Edu Manage 2005;19(2): 128-139.

Fizyoterapi Öğrencileri Öğrenme ve Öğretme Memnuniyeti

Year 2017, Volume: 7 Issue: 1, 23 - 35, 16.01.2017
https://doi.org/10.16899/gopctd.286125

Abstract

Amaç: Bu çalışma, fizyoterapi öğrencilerinin Taif Üniversitesi (Suudi Arabistan Krallığı) Uygulamalı Tıp Bilimleri Fakültesi öğrenin ve öğretim sürecinden memnuniyetini değerlendirmek amacıyla yürütülmüştür.

Yöntemler: Kesitsel bir çalışma yapılmıştır. Toplam 132 fizyoterapi lisans öğrencisi, 5 nokta Likert ölçeğiyle beş farklı kategoriye bölünmüş 36 sorudan oluşan bir anketi doldurdu. Öğrenme ve öğretme memnuniyeti kategorileri şunlardı: değerlendirme yöntemleri, akademik danışmanlık, öğretim ve öğrenme stratejileri, öğretmenin ve derslerin değerlendirilmesi, klinik eğitim. Öğrencilerin anlaşma derecesinin anlamlılık seviyesini belirlemek için ki-kare testi kullanılmıştır. 

Bulgular: Öğrenci ödevlerinde ve testlerinde usulsüzlük kontrol mekanizması ile ilgili sorular hariç, anketin diğer tüm maddelerinde ‘Bazen doğru’ seçeneği için ki-kare testi istatistiksel olarak anlamlı (p < 0.05)  olduğunu gösterdi. Öğretim elemanlarının çalışma saatleri, öğretim elemanlarının bilimsel yardımı sayesinde öğrencilerini elde ettiği faydaların boyutu ‘Katılıyorum’ seçimi için istatistiksel olarak anlamlı (p < 0.05) bulundu. Anketin beş kategorisindeki anlaşma derecesi orta olmuştur. Bulgular, her 10 katılımcının yaklaşık 6'sının beş öğrenme ve öğretme süreci kategorisinden memnun olduğunu ortaya koymuştur.  

Sonuç: Fizyoterapi öğrencilerinin öğrenme ve öğretme süreçlerinin geliştirilmesi için çok sayıda strateji gerektiren fizyoterapi departmanında öğrenme ve öğretme süreçlerinde ‘orta’ düzeyde öğrenci tatmin seviyesi uyumu vardı. 

References

  • DeShields OW, Kara A, Kaynak E. Determinants of business student satisfaction and retention in higher education: applying Herzberg’s two-factor theory. Inter J Edu Manage 2005;19(2): 128-139.
There are 1 citations in total.

Details

Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Research
Authors

Abdul Rhman N. Alghamdi This is me

Saad S. Alzahrani This is me

Amr A. Abdel-aziem This is me

Publication Date January 16, 2017
Acceptance Date May 22, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Alghamdi, A. R. N., Alzahrani, S. S., & Abdel-aziem, A. A. (2017). Fizyoterapi Öğrencileri Öğrenme ve Öğretme Memnuniyeti. Çağdaş Tıp Dergisi, 7(1), 23-35. https://doi.org/10.16899/gopctd.286125
AMA Alghamdi ARN, Alzahrani SS, Abdel-aziem AA. Fizyoterapi Öğrencileri Öğrenme ve Öğretme Memnuniyeti. J Contemp Med. March 2017;7(1):23-35. doi:10.16899/gopctd.286125
Chicago Alghamdi, Abdul Rhman N., Saad S. Alzahrani, and Amr A. Abdel-aziem. “Fizyoterapi Öğrencileri Öğrenme Ve Öğretme Memnuniyeti”. Çağdaş Tıp Dergisi 7, no. 1 (March 2017): 23-35. https://doi.org/10.16899/gopctd.286125.
EndNote Alghamdi ARN, Alzahrani SS, Abdel-aziem AA (March 1, 2017) Fizyoterapi Öğrencileri Öğrenme ve Öğretme Memnuniyeti. Çağdaş Tıp Dergisi 7 1 23–35.
IEEE A. R. N. Alghamdi, S. S. Alzahrani, and A. A. Abdel-aziem, “Fizyoterapi Öğrencileri Öğrenme ve Öğretme Memnuniyeti”, J Contemp Med, vol. 7, no. 1, pp. 23–35, 2017, doi: 10.16899/gopctd.286125.
ISNAD Alghamdi, Abdul Rhman N. et al. “Fizyoterapi Öğrencileri Öğrenme Ve Öğretme Memnuniyeti”. Çağdaş Tıp Dergisi 7/1 (March 2017), 23-35. https://doi.org/10.16899/gopctd.286125.
JAMA Alghamdi ARN, Alzahrani SS, Abdel-aziem AA. Fizyoterapi Öğrencileri Öğrenme ve Öğretme Memnuniyeti. J Contemp Med. 2017;7:23–35.
MLA Alghamdi, Abdul Rhman N. et al. “Fizyoterapi Öğrencileri Öğrenme Ve Öğretme Memnuniyeti”. Çağdaş Tıp Dergisi, vol. 7, no. 1, 2017, pp. 23-35, doi:10.16899/gopctd.286125.
Vancouver Alghamdi ARN, Alzahrani SS, Abdel-aziem AA. Fizyoterapi Öğrencileri Öğrenme ve Öğretme Memnuniyeti. J Contemp Med. 2017;7(1):23-35.