Objective:
Patient safety culture is a patient-centered concept which
includes leadership, team work, communication, and learning. Patient safety
culture should be formed in hospitals with a view to protecting patients from
potential harms and providing patient safety. The study was conducted to determine and
compare patient safety culture perceptions of health workers working in the maternity
and children’s hospital in two different regions.
Material and Methods: This
descriptive study was conducted with 216 health professionals working in two
Maternity and Children Hospitals connected to the Ministry of Health Department
in November 2015 and located in the South and East parts of Turkey. The data were
collected through Personal Information Form and Hospital Survey on Patient
Safety Culture (HSPSC). Ethical permissions were received from the institutions
where the study was conducted. The data were analyzed in SPSS 16.
Results: Of
all the health professionals participating in the study, 71,8% were in Hospital
A and 28,2% were in Hospital B; 56,8% were nurses, 41,2% were midwives, and 12%
were doctors. 80,6% of the health professionals received training on patient
safety. Hospital A was found to receive higher mean scores in the HSPSC
subscales of Error Evaluation (2,71±0,883), Hospital Management Support
(3,12±0,814), Duty Shift (2,37 ±0,673), Error Reporting (3,12± 1,088), and
Corporate Communication (3,27 ±0,950).On the other hand, Hospital B was found
to have higher mean scores in the subscales of Overall Safety (2,66
±0,59), Organizational Learning (2,44
±0,788), Team Work (3,07± 1,026), Staffing (3,04 ±0,723), and Relations across
Units (3,30±0,857) .
Conclusion: This study found that total HSPSC mean score of Hospital
B was higher and health professionals had positive attitudes about patient
safety culture, but this score was not at a desired level.
Amaç: Hastaları
oluşabilecek zararlardan korumak ve hasta güvenliğini sağlamak için sağlık
kurumlarında hasta güvenliği kültürünün oluşturulması gerekmektedir. Araştırma,
iki farklı bölgedeki kadın doğum ve çocuk hastalıkları hastanesinde çalışan
sağlık çalışanlarının hasta güvenliği kültürü algılarını belirlemek ve
karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı
tipteki araştırma Kasım 2015’ de Sağlık Bakanlığı’na bağlı Türkiye’nin
güneyinde ve doğusundaki 2 ilde bulunan Kadın, Doğum ve Çocuk Hastalıkları
Hastanesi’nde görev yapan 216 sağlık çalışanı ile yapılmıştır. Verilerin
toplanmasında kişisel bilgi formu ve Hasta Güvenliği Kültürü Ölçeği (HGKÖ) kullanılmıştır.
Araştırmada ilgili kurumlardan ve etik kuruldan izin alınmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde SPSS 16.0 kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya
katılan sağlık çalışanlarının %71,8’i A Hastanesinde görev yapan sağlık
çalışanlarının, %28,2’si B Hastanesinde görev yapan sağlık çalışanlarının,
%46,8’i hemşire, %41,2’si ebe, %12’si doktor olarak görev yapmaktadır. Sağlık
çalışanlarının %80,6’sı hasta güvenliği konusunda eğitim almıştır. HGKÖ’nün hata
değerlendirmesi (2,71±0,883), hastane yönetimi desteği (3,12±0,814), görev
değişimi (2,37 ±0,673), hata raporlama (3,12± 1,088), kurumsal iletişim (3,27
±0,950) alt boyutlarında a hastanesinde görev yapan sağlık çalışanlarının daha
yüksek puan ortalamasına sahip olduğu bulunmuştur. Genel Güvenlik (2,66 ±0,59), örgütsel öğrenme (2,44 ±0,788), takım
çalışması (3,07± 1,026), istihdam (3,04 ±0,723) ve birimler arası ilişki (3,30±0,857) alt boyutlarında ise B Hastanesinde görev
yapan sağlık çalışanlarının daha yüksek puan ortalamasına sahip olduğu
görülmektedir.
Sonuç: Çalışmada
B Hastanesinde görev yapan sağlık çalışanlarının HGKÖ toplam puan ortalamasının
daha yüksek olduğu, sağlık çalışanlarının hasta güvenliği kültürüne ilişkin algılarının
olumlu olduğu ancak istendik düzeyde olmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2018 |
Acceptance Date | December 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 3 |