Artan rekabet ve dünyayı derinden sarsan Covid-19 küresel salgını elektronik ticaretin (e-ticaret) kullanım oranını artırmış, firmaları kaçınılmaz bir yola sokmuştur. Bu makalenin amacı, e-ticaret platformlarının tüketici perspektifinden konumlandırılmasına etki eden unsurları belirleyebilmek, algı haritaları yardımıyla Türkiye’de faaliyet gösteren e-ticaret platformlarının tüketici perspektifinden konumlarını gösterebilmektir. Araştırma da nitel ve nicel yöntemlere yer verilmiştir. E-ticaret platformlarının markalaşmasında önemli olan faktörleri tespit etmek için ilk önce nitel bir çalışma yapılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen veriler kullanılarak, nicel araştırmada kullanılacak ölçek için uygun ifadelerin yer verildiği anket ölçeği hazırlanmıştır. Hazırlanmış olan anket ölçeği hedef kitle üzerinde uygulanarak elde edilen veriler sonucunda boyutlar tespit edilmiş ve algı haritalarını ortaya çıkaracak son anket uygulaması yapılmıştır. Anket uygulaması sonucu oluşan boyutlar kapsamında e-ticaret platformlarının konumları algı haritaları ile gösterilmiştir. Çalışmada e-ticaret platformlarının konumlandırmasına etki eden unsurların tespiti için açıklayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda 7 boyutlu bir yapı ortaya çıkmıştır. Ancak algılama haritalarında faktörlerin net olması gerekliliğinden dolayı yapı 10 boyutlu olarak ele alınmış olup Türkiye de faaliyet gösteren 9 e-ticaret platformu için algılama haritaları oluşturulmuştur
E-Ticaret Platformları Konumlandırma Algı Haritaları Çok Boyutlu Ölçekleme E-Commerce Platforms Positioning Perception Maps Multidimensional Scaling
Increasing competition and the global epidemic of Covid-19, which shook the world deeply, increased the rate of use of electronic commerce (e-commerce) and put companies on an inevitable path. The purpose of this article is to determine the factors affecting the positioning of e-commerce platforms from the consumer perspective and to show the positions of e-commerce platforms operating in Türkiye from the consumer perspective through the help of perception maps. Qualitative and quantitative methods are applied in the research. A qualitative study was first conducted to determine the factors that are important in the branding of e-commerce platforms. Using the data obtained from this study, a questionnaire in which appropriate statements for the scale to be used in quantitative research were included scale was prepared. As a result of the data obtained by applying the prepared questionnaire scale on the target group, the dimensions were determined, and the final questionnaire practice was made to reveal the perception maps. Within the scope of the dimensions formed as a result of the survey practice, the positions of e-commerce platforms are shown through the perception maps. In the study, explanatory factor analysis was used to determine the factors affecting the positioning of e-commerce platforms. As a result of the analysis, a 7-dimensional structure emerged. However, since the factors should be clear in the perception maps, the structure has been handled in 10 dimensions, and perception maps have been created for 9 e-commerce platforms operating in Türkiye.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2023 |
Submission Date | February 20, 2023 |
Acceptance Date | June 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.