Ten strategy schools developed by Mintzberg and accepted in strategic management literature have variously contributed to the studies in the field of strategy since 1960s. These schools which contribute to the field of strategic management with the help of different points of view and the concepts they put forward are analyzed under two categories as prescriptive schools and descriptive schools. Learning school which is handled by this study is among descriptive schools; and the sentence which explains the philosophy of the school is “If at first you don’t succeed, try, try again. (Mintzberg, Ahlstrand and Lampel, 1998, p.355). First representative of the learning school is Charles Lindblom, an economist. Then, James Brian Quinn, K.E. Weick and Henry Mintzberg have contributed to the development of this school with the help of their studies. This study aims at asserting whether or not theorists are consciously/unconsciously affected by their own lives and experiences in their studies of suggesting or developing theories. With reference to the biographies of Lindblom and Mintzberg who are among the writers contributing to the emergence of the school, their lives and contributions to the school will be analyzed and it has been researched whether or not there are similarities between the lives of these two writers and the concepts which they contribute to.
Mintzberg tarafından geliştirilen ve stratejik yönetim yazınında kabul gören on strateji okulu 1960‟lardan günümüze kadar strateji alanındaki çalışmalara çeşitli şekillerde katkı sağlamışlardır. Stratejik yönetim alanına farklı bakış açılarıyla ve ortaya attıkları kavramlarla katkı sağlayan bu okullar öngörücü okullar (prescriptiveschools ve tanımlayıcı okullar (descriptiveschools) olarak iki ana başlık altında incelenmektedir. Çalışmaya konu olan öğrenme okulu tanımlayıcı okullar arasında yer almakta olup okulun felsefesini açıklayan cümle ise; “İlkinde başarılı olamadıysan,denemekten vazgeçme” (If at firstyoudon’tsucceed, try, tryagain) dir (Mintzberg, Ahlstrand ve Lampel,1998, s.355).Öğrenme Okulu‟nun ilk temsilcisi ekonomist Charles Lindblom‟dur. Daha sonraları James BrianQuinn, K.E. Weick ve Henry Mintzberg‟in çalışmaları okulun gelişmesine katkı sağlamışlardır. Çalışmanın amacı, teorisyenlerin, teori ortaya koyma ya da geliştirme çalışmalarında bilinçli/bilinçsiz kendi hayatlarından, yaşadıkları olaylardan etkilenip etkilenmediklerini ortaya koymaktır. Okulun ortaya çıkmasını sağlayan ya da katkıda bulunan yazarlardan Lindblom ve Mintzberg‟in biyografilerinden hareketle yaşamları ve okula sağladıkları katkıları irdelenecek olup, bu iki yazarın hayatları ile katkıda bulundukları kavramlar arasındaki benzerlikler olup olmadığı araştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.