Tale is a very important literary genre in child education. Tales support the language development of the child as an aesthetic stimulus; its educational-didactic structure makes it possible for the child to develop from social, moral and cultural aspects. Tahir Alangu (1915-1973) is one of the founding identities that have contributed significantly to Turkish literature through his studies in the field of folklore. The aim of this study is the ability to determine the position of the items that weaken constitution of topic (exaggerated curiosity,randomness, sensuality) in “Billur Köşk Masalları” and “Keloğlan Masalları” compiled and written by Tahir Alangu. Starting from this aim, all of the tales in “Billur Kösk Masalları” and “Keloğlan Masalları” (n=33) have been examined. The data obtained in the research were analyzed by using descriptive analysis technique from qualitative research data analysis techniques. The obtained data were evaluated in a table by calculating frequency scores. Among the items that weakened the constitution of Tahir Alangu's compilations, the first one was sensuality, the second was randomness. It was seen that the exaggerated curiosity was not included in the examined tales. In the direction of the results obtained in the research, a number of suggestions have been made to the teachers, to the families and to the researches to be made in the future.
Masal, çocuk eğitiminde son derece önemli yazınsal bir türdür. Masallar estetik bir uyaran olarak çocuğun dil gelişimini destekler; eğitici-öğretici yapısıyla çocuğun sosyal, ahlaki ve kültürel bakımdan gelişmesine olanak sağlar. Tahir Alangu (1915-1973), halk bilim alanındaki çalışmalarıyla Türk edebiyatına önemli katkılarda bulunmuş kurucu kimliklerden biridir. Eldeki çalışmanın temel amacı konunun yapılandırılmasını zayıflatan ögelerin (abartılmış merak, rastlantısallık, duygusallık) Tahir Alangu’nun derleyip yazdığı Billur Köşk Masalları ve Keloğlan Masalları adlı yapıtlardaki konumunu belirleyebilmektir. Bu amaçtan yola çıkarak Billur Köşk Masalları ve Keloğlan Masalları adlı masal kitaplarındaki masalların tümü (n=33) incelenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler, nitel araştırma veri analiz tekniklerinden betimsel analiz tekniğinden yararlanılarak çözümlenmiştir. Ulaşılan veriler, sıklık (frekans) puanları hesaplanarak tablo halinde değerlendirilmiştir. Tahir Alangu’nun derleyip yazdığı masallarda konunun yapılandırılmasını zayıflatan ögeler arasında ilk sırayı duygusallık, ikinci sırayı rastlantısallık ögesi almıştır. İncelenen masallarda abartılmış merak ögesine yer verilmediği görülmüştür. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmenlere, ailelere ve ileride yapılacak araştırmalara yönelik olmak üzere bir dizi öneride bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.