Metafor
iki kavram arasındaki benzerlikten yola çıkarak bir kavramın anlamının başka
bir kavrama aktarılmasıdır. Metaforların dildeki zenginliğin ve algılama
gücünün önemli bir göstergesi olması bağlamından hareketle, bu araştırmada
Türkçe öğretmenliğine ilişkin algıları metaforlar aracılığıyla belirlemek
amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yönteminin olgubilim (fenomenoloji)
deseni kullanılarak yapılmıştır. Çalışmanın verileri ise gönüllü 115
katılımcının görüşü ile elde edilmiştir. Katılımcılar Sivas ilinde ikamet eden
bireylerden oluşmaktadır ve kolay ulaşılabilir örnekleme tekniği ile
belirlenmişlerdir. Katılımcıların doldurmuş olduğu iki soruluk yarı
yapılandırılmış formlar içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. İçerik
analizi ile ortak özellik barındıran veriler, oluşturulan gruplar ve temalar
çerçevesinde bir araya getirilmiştir. Çalışma sonucunda toplam 115 geçerli metafora
ulaşılmış olup cinsiyete ve meslekî duruma göre gruplandırılmıştır. Metaforların
%37’sini dilsel unsurlar oluşturmaktadır. Türkçe öğretmenliği anlatılırken en
çok kalem, kitap, kelime, sözlük, kılavuz gibi kavramlar kullanılmıştır. Metaforların
%93’ünün olumlu bakış açısı taşıdığı saptanırken %7’lik bir kısım Türkçe
öğretmenliğine karşı olumsuz yargı taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 2, 2019 |
Submission Date | January 2, 2019 |
Acceptance Date | June 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.