The purpose of the present study was to identify the problems encountered in elementary multi-age classrooms in Turkey. The views of teachers who are working in multi-age classrooms and teachers-in-training who will probably start working in such classrooms after graduation were obtained and contrasted. The sample of the study consisted of 33 elementary school teachers who were working in 20 different schools around suburban Tokat and 60 teachers-in-training who were doing their teaching practicum as a part of the degree requirement in the course of “teaching in multi-age classrooms.” The views of the teachers were collected through a questionnaire. Teachers-in-training made observations in multi-age classrooms within their practicum. Frequency analyses and percentages were computed to analyze the data. In addition, qualitative results were presented based on the responses given to open-ended questions in the questionnaire. Discussion is based on the results obtained and suggestions are given
Bu çalışmanın hedefi Türkiye’deki ilköğretim okullarında uygulanan birleştirilmiş sınıflarda öğretim uygulamasında karşılaşılan sorunları saptayarak; bu uygulamada görev alan öğretmen ve mesleğe ilerde başlayacak olan öğretmen adayı öğrencilerin görüş ve çözüm önerilerini belirlemek ve karşılaştırmaktır. Araştırma kapsamında Tokat merkez ilçeye bağlı köylerde birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılan 20 ilköğretim okulunda bu sınıflarda görev alan 33 öğretmene ve bu okullara Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı 4. sınıf “birleştirilmiş sınıflarda öğretim “dersi kapsamında uygulamaya giden 60 öğrencinin yaptıkları gözlem ve uygulama sonucuna göre anket yoluyla görüşleri alınarak öğretmenlerin görüşleriyle karşılaştırılarak değerlendirilmeye çalışılmıştır. Araştırmada frekans (f) ve yüzde (%) değerleri kullanılmıştır. Bu çalışmada niteliksel olarak anketin açık uçlu sorularına verilen cevaplardaki ifadelerin orijinal olanları örnek ifadeler şeklinde verilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 1 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.