BibTex RIS Cite
Year 2007, Volume: 2 Issue: 2, 98 - 114, 01.06.2007

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the student orientation to faculties of technical education through the theory of multiple intelligences. The sample group of the research done according to the description-survey method was 407 students enrolled in different departments of Gazi University Technical Education Faculty. In the research; a multiple intelligence inventory and open-ended question scale including 3 questions were performed. Cronbach-Alpha for the whole scale was to be 0.92 for the whole inventory prepared using type scale having five parts. Research findings were obtained by evaluating quantitative and qualitative data. It was determined that although scores of students belonging to intelligence types were not much different from each other, they had mostly logical-mathematical intelligence. On the other hand; it was determined that there were low and medium leveled relations in positive way between their intelligence type and departments they were enrolled. When we looked over the causes for which students prefer vocational-technical high schools, the most important factors were families, friends, student’s own preferences, feeling an interest in vocational-technical department, having more employment opportunity than the other high schools, etc. On the other hand, when the causes of preferring faculty of technical education were examined, it was determined that the most important factors were insufficiency of opportunity of choosing other than departments in vocational-technical high schools in university entrance exam, not giving the lessons for university entrance exam sufficiently in vocational-technical high schools, having more employment opportunity when they graduated. In addition to them, when we examined the suggestions of students about university entrance system, it was listed in order that opportunity of choosing the department students of vocational-technical high schools wanted should be given, coefficients should be organized, according to departments applied exams should be done, etc

References

  • Brualdi, A. (1998). Multiple intelligences: Gardner’s theory. Teacher Librarian, 26(2),11-21.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Checkley, K. (1997). The first seven and the eight. Educational Leadership, 55(1), 8-13.
  • Çancı, H.(2004). Üniversiteye giriş sisteminin yeniden düzenlenmesi. Orta öğretimde yeniden yapılanma sempozyumu 20–22 Aralık 2004. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Bildiriler Kitabı. Ankara. 2006.
  • Çetingül, İ, T. & Dülger, İ. (2006). ÖSS başarı durumunun il, bölge ve okul türlerine göre analizi. Eğitim ve Bilim, 31, 142: 45-55.
  • Doğan, H. (1983). Mesleki ve teknik eğitimin ilkeleri ve gelişimi. Mesleki ve teknik eğitim sempozyumu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayın No: 126. Ankara, 1983.
  • Ekici, G. (2005). Lise öğrencilerinin öğrenci seçme sınavına (ÖSS) yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 28, 82–90.
  • Esgin, E. (2004). Eğitim-istihdam ilişkisi bağlamında endüstri meslek ve teknik liseleri. Orta Öğretimde yeniden yapılanma sempozyumu 20-22 Aralık 2004. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Bildiriler Kitabı. Ankara. 2006.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
  • Köse, M.R. (1990). Üniversiteye giriş ve liselerimiz. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 51-60.
  • Mahiroğlu, A. (1996). Teknik eğitim fakültesi mezunlarını izleme araştırması (1994 Mezunları). Metargem yayınları no:6, Ankara 1996.
  • Oral, B. (2001). Branşlara göre üniversite öğrencilerinin zeka alanlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 26(122), 19-31.
  • Özdil, İ.(1993). Mesleki ve teknik eğitimin sorunlar/çözümler ulusal/evrensel perspektif. MEB Çıraklık ve Mesleki Teknik Eğitim Konseyi Hazırlık Dokümanı, Ankara. 1993.
  • Taşpınar, T. & Çiçek, S. (2004). Avrupa birliğine uyum sürecinde ülkemiz mesleki teknik orta öğretim sisteminde yeniden yapılanma. Orta Öğretimde yeniden yapılanma sempozyumu 20-22 Aralık 2004. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Bildiriler Kitabı. Ankara. 2006.
  • Titrek, O. (2003). İki basamaklı (1998) ve tek basamaklı (1999) üniversiteye giriş sınav sonuçlarının okul türlerinin başarılarına göre karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları. 11, 177-186.
  • Ulusoy, A. (2003). Türkiye’ de mesleki ve teknik öğretim için öğretmen yetiştirme uygulamaları, sorunlar ve öneriler. Sivas: Eğitimde Yansımalar: VII, Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu. 21-23 Mayıs 2003, Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Zerenoğlu, L. (2004). Yüksek öğretime geçişte alanlar ve meslek liseleri. Orta Öğretimde yeniden yapılanma sempozyumu 20-22 Aralık 2004. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Tam metin Bildiriler Kitabı. Ankara. 2006.

Teknik Eğitim Fakültelerine Öğrenci Yöneliminin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Değerlendirilmesi

Year 2007, Volume: 2 Issue: 2, 98 - 114, 01.06.2007

Abstract

Bu çalışmanın amacı; teknik eğitim fakültelerine öğrenci yöneliminin öğrencilerin çoklu zeka profilleri açısından değerlendirmektir. Betimleme-survey yöntemi kullanılarak hazırlanan araştırmanın çalışma grubunu Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerine kayıtlı 407 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, Çoklu Zeka Envanteri ve açık uçlu 3 sorudan oluşan bir ölçme aracı kullanılmıştır. 5’li Likert tipinde hazırlanmış olan envanterin geneli için cronbach-alfa katsayısı 0.92 olarak hesaplanmıştır. Araştırma bulguları nicel ve nitel veriler değerlendirilerek elde edilmiştir. Veriler SPSS–11 paket programı yardımıyla betimsel istatistikler ve pearson korelasyon analizi yapılarak tablolaştırılmıştır.Araştırma sonunda öğrencilerin zeka türlerine ait puanları birbirlerinden çok farklı olmamasına rağmen en fazla mantıksalmatematiksel zekaya sahip oldukları belirlenmiştir. Diğer taraftan zeka türleri ile öğrencilerin kayıtlı bulundukları bölümler arasında pozitif yönde düşük ve orta düzeylerde ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin mesleki-teknik liseyi tercih nedenleri incelendiğinde en önemli nedenlerin; aile, arkadaş grubu, öğrencinin kendi tercihi, öğrencinin mesleki-teknik alana ilgi duyması, mezun olunca iş imkanlarının genel liselere göre daha fazla olması vb. olarak sıralanmaktadır. Diğer taraftan, öğrencilerin teknik eğitim fakültesini tercih nedenleri incelendiğinde en önemli nedenlerin; üniversiteye giriş sisteminin mesleki-teknik lisedeki branşlar dışındaki branşları tercih imkanının yetersizliği, mesleki-teknik liselerde üniversiteye giriş sınavına yönelik derslerin yeterli düzeyde verilmemesi, mezun olunca iş imkanlarının yüksek olması vb. olarak sıralandığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin üniversiteye giriş sistemine yönelik önerileri incelendiğinde; mesleki-teknik lise öğrencilerinin istediği her fakülteyi/bölümü seçme imkanı verilmeli, katsayılar yeniden düzenlenmeli, branşlara göre uygulamalı sınavlarda yapılmalı vb. olarak sıralandığı tespit edilmiştir

References

  • Brualdi, A. (1998). Multiple intelligences: Gardner’s theory. Teacher Librarian, 26(2),11-21.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Checkley, K. (1997). The first seven and the eight. Educational Leadership, 55(1), 8-13.
  • Çancı, H.(2004). Üniversiteye giriş sisteminin yeniden düzenlenmesi. Orta öğretimde yeniden yapılanma sempozyumu 20–22 Aralık 2004. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Bildiriler Kitabı. Ankara. 2006.
  • Çetingül, İ, T. & Dülger, İ. (2006). ÖSS başarı durumunun il, bölge ve okul türlerine göre analizi. Eğitim ve Bilim, 31, 142: 45-55.
  • Doğan, H. (1983). Mesleki ve teknik eğitimin ilkeleri ve gelişimi. Mesleki ve teknik eğitim sempozyumu, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayın No: 126. Ankara, 1983.
  • Ekici, G. (2005). Lise öğrencilerinin öğrenci seçme sınavına (ÖSS) yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı: 28, 82–90.
  • Esgin, E. (2004). Eğitim-istihdam ilişkisi bağlamında endüstri meslek ve teknik liseleri. Orta Öğretimde yeniden yapılanma sempozyumu 20-22 Aralık 2004. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Bildiriler Kitabı. Ankara. 2006.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
  • Köse, M.R. (1990). Üniversiteye giriş ve liselerimiz. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 51-60.
  • Mahiroğlu, A. (1996). Teknik eğitim fakültesi mezunlarını izleme araştırması (1994 Mezunları). Metargem yayınları no:6, Ankara 1996.
  • Oral, B. (2001). Branşlara göre üniversite öğrencilerinin zeka alanlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 26(122), 19-31.
  • Özdil, İ.(1993). Mesleki ve teknik eğitimin sorunlar/çözümler ulusal/evrensel perspektif. MEB Çıraklık ve Mesleki Teknik Eğitim Konseyi Hazırlık Dokümanı, Ankara. 1993.
  • Taşpınar, T. & Çiçek, S. (2004). Avrupa birliğine uyum sürecinde ülkemiz mesleki teknik orta öğretim sisteminde yeniden yapılanma. Orta Öğretimde yeniden yapılanma sempozyumu 20-22 Aralık 2004. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Bildiriler Kitabı. Ankara. 2006.
  • Titrek, O. (2003). İki basamaklı (1998) ve tek basamaklı (1999) üniversiteye giriş sınav sonuçlarının okul türlerinin başarılarına göre karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları. 11, 177-186.
  • Ulusoy, A. (2003). Türkiye’ de mesleki ve teknik öğretim için öğretmen yetiştirme uygulamaları, sorunlar ve öneriler. Sivas: Eğitimde Yansımalar: VII, Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu. 21-23 Mayıs 2003, Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Zerenoğlu, L. (2004). Yüksek öğretime geçişte alanlar ve meslek liseleri. Orta Öğretimde yeniden yapılanma sempozyumu 20-22 Aralık 2004. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Tam metin Bildiriler Kitabı. Ankara. 2006.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gülay Ekici This is me

Publication Date June 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Ekici, G. (2007). Teknik Eğitim Fakültelerine Öğrenci Yöneliminin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(2), 98-114.
AMA Ekici G. Teknik Eğitim Fakültelerine Öğrenci Yöneliminin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Değerlendirilmesi. JSSR. June 2007;2(2):98-114.
Chicago Ekici, Gülay. “Teknik Eğitim Fakültelerine Öğrenci Yöneliminin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Değerlendirilmesi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2, no. 2 (June 2007): 98-114.
EndNote Ekici G (June 1, 2007) Teknik Eğitim Fakültelerine Öğrenci Yöneliminin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2 2 98–114.
IEEE G. Ekici, “Teknik Eğitim Fakültelerine Öğrenci Yöneliminin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Değerlendirilmesi”, JSSR, vol. 2, no. 2, pp. 98–114, 2007.
ISNAD Ekici, Gülay. “Teknik Eğitim Fakültelerine Öğrenci Yöneliminin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Değerlendirilmesi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2/2 (June 2007), 98-114.
JAMA Ekici G. Teknik Eğitim Fakültelerine Öğrenci Yöneliminin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Değerlendirilmesi. JSSR. 2007;2:98–114.
MLA Ekici, Gülay. “Teknik Eğitim Fakültelerine Öğrenci Yöneliminin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Değerlendirilmesi”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol. 2, no. 2, 2007, pp. 98-114.
Vancouver Ekici G. Teknik Eğitim Fakültelerine Öğrenci Yöneliminin Çoklu Zeka Kuramı Açısından Değerlendirilmesi. JSSR. 2007;2(2):98-114.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.