BibTex RIS Cite

Virtual Platforms in the Service of Postgraduate Education: A Perspective from Turkey

Year 2007, Volume: 2 Issue: 2, 190 - 203, 01.06.2007

Abstract

This study was designed as a survey to evaluate the present virtual post graduate education applications in Turkey by examining sample applications throughout the world. Within the framework of this study, the post graduate education, the problems encountered during this education and the possible virtual post graduate education applications as solutions for these problems were investigated. Additionally, virtual postgraduate education applications being conducted in Turkey were examined taking into consideration the sample applications of virtual platforms such as LMS, virtual reality and video conference used in virtual postgraduate education applications and various virtual education applications as virtual certificate programs, virtual courses and virtual universities in the world. Secondly, the present virtual postgraduate education applications in Turkey were tabulated. Finally, as a result of this study, it was obtained that in Turkey, the present virtual postgraduate education applications are merely at the master degree and limited to the business field. Besides, it was observed that there is not any application sample at doctoral level yet. In this context, it could be suggested that a national formation to ensure the national unity and participation containing various fields should be founded instead of virtual postgraduate education applications conducted by different universities

References

  • Al-Ayyoub, A. (2004). BİT'e dayalı öğrenme üzerine bir literatür araştırması. Retrieved September 14, 2007 from ODTÜ Bilgiişlem Daire Başkanlığı Gazetesi: http://www.cisn.odtu.edu.tr/ozel/ayyoub.php
  • Baytekin, Ç. (1999). 2000 Ötesinde öğretim nasıl olmalı? Niçin?. in 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Enocta. (2007). Enocta hazır eğitim kataloğu. Retrieved September 14, 2007 from http://www.enocta.com/tr/CourseCatalog.asp
  • Ersoy, A., & Acartürk, F. (2006). Uluslararası çevrimiçi yüksek öğretim ve Türkiye'nin durumu: Üniversite bilgi işlemlerine öneriler. Retrieved August 03, 2007 from akademikbilisim/166.pdf
  • Franco, A. (2004). The challenges of virtual education. Retrieved September 11, 2007 fromhttp://www.usq.edu.au/electpub/ejist/docs/Vol7_No1/MeltingPot/Challenge s_virtual.htm
  • Harada, Y., Kiyoshi, N., & Naohiti, O. (1999). Interactive and collaborative learning environment using 3d virtual reality content, multi-screen displan and PCs. Proceedings of the 8th Workshop on Enabling Technologies on Infrastructure for Collaborative Enterprises.
  • İğci, E. (2005). Uzaktan eğitimin teorisi ve pratiği: Sanal sınıf için bir rehber (heuristic) http://sorubank.ege.edu.tr /~bouo/DLUE/Chapter-06/Chapter-6-tr.pdf Retrieved September 11, 2007 from
  • Karakütük, K. (2002). Lisansüstü öğretimin sorunları. Eğitim Araştırmaları Dergisi (7), 65-75.
  • Karasar, Ş. (1999). Sanal yüksek eğitim: Yeni iletişim teknolojilerinden internetin kullanımı. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü , Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Kim, W., & Shin, K. T. (2003). Distance education: The status and challenges. Journal of Object Technology , 2 (6).
  • Mutlu, M. E., Özöğüt Erorta, Ö., Kayabaş, İ., & Kip, B. (2007). Açıköğretimde e- sertifika programları. Akademik Bilişim Konferansları. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
  • NTU. (2007). National technological university of walden university. Retrieved November 11, 2007 from http://www.ntu.edu/home/aboutus.asp
  • Odabaşı, Y., & Odabaşı, H. F. (2006). İnternet, üniversiteler, değişim. Cumhuriyet Bilim Teknoloji Dergisi , 20 (1019), 20-21.
  • OU. (2007). About the OU (Open University). Retrieved November 11, 2007 from http://www.open.ac.uk/about/ou/p3.shtml
  • Rapuano, S., & Zoino, F. (2006). A learning management system including laboratory experiments on measurement instrumentation. Instrumentation and Measurement , 55 (5), 1757-1766.
  • Roussos, M., Johnson, A. E., & Leigh, J. (1997). The nice project: Narrative, immersive, constructionist/collaborative environments for learning in virtual reality. Proceedings of ED-MEDİA/ED-TELECOM, (s. 917-922).
  • Şengür, H. (2006). Bilkent Üniversitesi'nde sanal kampüs oluşturma sürecindeki çalışmalar. Akademik Bilişim Konferansları. Pamukkale Üniversitesi.
  • Şeniş, F. B., Mutlu, M. E., & Çetinöz, N. (1999). İnternet tabanlı eğitim uygulamalarında öğretmenin sahip olduğu izleme araçlarının açıköğretim sisteminde uygulanabilirliği. BTIE-Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Kongresi. ODTU.
  • Varış, F. (1972). Türkiye'de lisansüstü eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları.

Sanal Platformların Lisansüstü Eğitimde Kullanımı: Türkiye Perspektifi

Year 2007, Volume: 2 Issue: 2, 190 - 203, 01.06.2007

Abstract

Bu çalışma dünyadaki sanal lisansüstü uygulamaları örneklerinin incelenerek Türkiye’deki mevcut sanal lisansüstü uygulamalarının değerlendirilebilmesini amaçlayan bir tarama çalışmasıdır. Araştırma kapsamında öncelikle lisansüstü eğitim, lisansüstü eğitimde yaşanan sorunlar ve bu sorunlara çözüm olabilecek olası sanal lisansüstü eğitim uygulamaları incelenmiştir. Ayrıca Türkiye’de yürütülmekte olan sanal lisansüstü eğitim uygulamaları; dünyadaki örnek sanal eğitim uygulamaları (öğrenme yönetim sistemleri, sanal gerçeklik ve video konferans) ve sanal eğitimin farklı hizmetleri (sanal sertifika programları, sanal ders ve sanal üniversite) gibi diğer sanal platform örnekleri göz önünde bulundurularak incelenmiştir. Daha sonra Türkiye’deki mevcut sanal lisansüstü eğitim uygulamaları bir tablo halinde özetlenmiştir. Araştırmanın sonucu olarak Türkiye’deki mevcut sanal lisansüstü eğitim uygulamalarının yalnızca yüksek lisans düzeyinde olduğu ve işletme alanıyla sınırlı kaldığı görülmüştür. Ayrıca doktora düzeyinde ise henüz sanal lisansüstü eğitim uygulaması olmadığı görülmüştür. Bu bağlamda farklı üniversitelerin ayrı ayrı yürüttüğü sanal lisansüstü eğitim uygulamaları yerine ulusal birliği ve katılımı sağlayarak farklı alanları kapsayacak ulusal bir yapılanmanın gerçekleştirilmesi önerilmiştir

References

  • Al-Ayyoub, A. (2004). BİT'e dayalı öğrenme üzerine bir literatür araştırması. Retrieved September 14, 2007 from ODTÜ Bilgiişlem Daire Başkanlığı Gazetesi: http://www.cisn.odtu.edu.tr/ozel/ayyoub.php
  • Baytekin, Ç. (1999). 2000 Ötesinde öğretim nasıl olmalı? Niçin?. in 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Enocta. (2007). Enocta hazır eğitim kataloğu. Retrieved September 14, 2007 from http://www.enocta.com/tr/CourseCatalog.asp
  • Ersoy, A., & Acartürk, F. (2006). Uluslararası çevrimiçi yüksek öğretim ve Türkiye'nin durumu: Üniversite bilgi işlemlerine öneriler. Retrieved August 03, 2007 from akademikbilisim/166.pdf
  • Franco, A. (2004). The challenges of virtual education. Retrieved September 11, 2007 fromhttp://www.usq.edu.au/electpub/ejist/docs/Vol7_No1/MeltingPot/Challenge s_virtual.htm
  • Harada, Y., Kiyoshi, N., & Naohiti, O. (1999). Interactive and collaborative learning environment using 3d virtual reality content, multi-screen displan and PCs. Proceedings of the 8th Workshop on Enabling Technologies on Infrastructure for Collaborative Enterprises.
  • İğci, E. (2005). Uzaktan eğitimin teorisi ve pratiği: Sanal sınıf için bir rehber (heuristic) http://sorubank.ege.edu.tr /~bouo/DLUE/Chapter-06/Chapter-6-tr.pdf Retrieved September 11, 2007 from
  • Karakütük, K. (2002). Lisansüstü öğretimin sorunları. Eğitim Araştırmaları Dergisi (7), 65-75.
  • Karasar, Ş. (1999). Sanal yüksek eğitim: Yeni iletişim teknolojilerinden internetin kullanımı. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü , Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Kim, W., & Shin, K. T. (2003). Distance education: The status and challenges. Journal of Object Technology , 2 (6).
  • Mutlu, M. E., Özöğüt Erorta, Ö., Kayabaş, İ., & Kip, B. (2007). Açıköğretimde e- sertifika programları. Akademik Bilişim Konferansları. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
  • NTU. (2007). National technological university of walden university. Retrieved November 11, 2007 from http://www.ntu.edu/home/aboutus.asp
  • Odabaşı, Y., & Odabaşı, H. F. (2006). İnternet, üniversiteler, değişim. Cumhuriyet Bilim Teknoloji Dergisi , 20 (1019), 20-21.
  • OU. (2007). About the OU (Open University). Retrieved November 11, 2007 from http://www.open.ac.uk/about/ou/p3.shtml
  • Rapuano, S., & Zoino, F. (2006). A learning management system including laboratory experiments on measurement instrumentation. Instrumentation and Measurement , 55 (5), 1757-1766.
  • Roussos, M., Johnson, A. E., & Leigh, J. (1997). The nice project: Narrative, immersive, constructionist/collaborative environments for learning in virtual reality. Proceedings of ED-MEDİA/ED-TELECOM, (s. 917-922).
  • Şengür, H. (2006). Bilkent Üniversitesi'nde sanal kampüs oluşturma sürecindeki çalışmalar. Akademik Bilişim Konferansları. Pamukkale Üniversitesi.
  • Şeniş, F. B., Mutlu, M. E., & Çetinöz, N. (1999). İnternet tabanlı eğitim uygulamalarında öğretmenin sahip olduğu izleme araçlarının açıköğretim sisteminde uygulanabilirliği. BTIE-Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Kongresi. ODTU.
  • Varış, F. (1972). Türkiye'de lisansüstü eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Kerem Kılıçer This is me

Ahmet Naci Çoklar This is me

Publication Date June 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Kılıçer, K., & Çoklar, A. N. (2007). Virtual Platforms in the Service of Postgraduate Education: A Perspective from Turkey. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(2), 190-203.
AMA Kılıçer K, Çoklar AN. Virtual Platforms in the Service of Postgraduate Education: A Perspective from Turkey. JSSR. June 2007;2(2):190-203.
Chicago Kılıçer, Kerem, and Ahmet Naci Çoklar. “Virtual Platforms in the Service of Postgraduate Education: A Perspective from Turkey”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2, no. 2 (June 2007): 190-203.
EndNote Kılıçer K, Çoklar AN (June 1, 2007) Virtual Platforms in the Service of Postgraduate Education: A Perspective from Turkey. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2 2 190–203.
IEEE K. Kılıçer and A. N. Çoklar, “Virtual Platforms in the Service of Postgraduate Education: A Perspective from Turkey”, JSSR, vol. 2, no. 2, pp. 190–203, 2007.
ISNAD Kılıçer, Kerem - Çoklar, Ahmet Naci. “Virtual Platforms in the Service of Postgraduate Education: A Perspective from Turkey”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2/2 (June 2007), 190-203.
JAMA Kılıçer K, Çoklar AN. Virtual Platforms in the Service of Postgraduate Education: A Perspective from Turkey. JSSR. 2007;2:190–203.
MLA Kılıçer, Kerem and Ahmet Naci Çoklar. “Virtual Platforms in the Service of Postgraduate Education: A Perspective from Turkey”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol. 2, no. 2, 2007, pp. 190-03.
Vancouver Kılıçer K, Çoklar AN. Virtual Platforms in the Service of Postgraduate Education: A Perspective from Turkey. JSSR. 2007;2(2):190-203.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.