This study was designed as a survey to evaluate the present virtual post graduate education applications in Turkey by examining sample applications throughout the world. Within the framework of this study, the post graduate education, the problems encountered during this education and the possible virtual post graduate education applications as solutions for these problems were investigated. Additionally, virtual postgraduate education applications being conducted in Turkey were examined taking into consideration the sample applications of virtual platforms such as LMS, virtual reality and video conference used in virtual postgraduate education applications and various virtual education applications as virtual certificate programs, virtual courses and virtual universities in the world. Secondly, the present virtual postgraduate education applications in Turkey were tabulated. Finally, as a result of this study, it was obtained that in Turkey, the present virtual postgraduate education applications are merely at the master degree and limited to the business field. Besides, it was observed that there is not any application sample at doctoral level yet. In this context, it could be suggested that a national formation to ensure the national unity and participation containing various fields should be founded instead of virtual postgraduate education applications conducted by different universities
Bu çalışma dünyadaki sanal lisansüstü uygulamaları örneklerinin incelenerek Türkiye’deki mevcut sanal lisansüstü uygulamalarının değerlendirilebilmesini amaçlayan bir tarama çalışmasıdır. Araştırma kapsamında öncelikle lisansüstü eğitim, lisansüstü eğitimde yaşanan sorunlar ve bu sorunlara çözüm olabilecek olası sanal lisansüstü eğitim uygulamaları incelenmiştir. Ayrıca Türkiye’de yürütülmekte olan sanal lisansüstü eğitim uygulamaları; dünyadaki örnek sanal eğitim uygulamaları (öğrenme yönetim sistemleri, sanal gerçeklik ve video konferans) ve sanal eğitimin farklı hizmetleri (sanal sertifika programları, sanal ders ve sanal üniversite) gibi diğer sanal platform örnekleri göz önünde bulundurularak incelenmiştir. Daha sonra Türkiye’deki mevcut sanal lisansüstü eğitim uygulamaları bir tablo halinde özetlenmiştir. Araştırmanın sonucu olarak Türkiye’deki mevcut sanal lisansüstü eğitim uygulamalarının yalnızca yüksek lisans düzeyinde olduğu ve işletme alanıyla sınırlı kaldığı görülmüştür. Ayrıca doktora düzeyinde ise henüz sanal lisansüstü eğitim uygulaması olmadığı görülmüştür. Bu bağlamda farklı üniversitelerin ayrı ayrı yürüttüğü sanal lisansüstü eğitim uygulamaları yerine ulusal birliği ve katılımı sağlayarak farklı alanları kapsayacak ulusal bir yapılanmanın gerçekleştirilmesi önerilmiştir
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 2 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.