BibTex RIS Cite
Year 2008, Volume: 3 Issue: 1, 42 - 55, 01.01.2008

Abstract

The purpose of this study was to compare technical teachers’ and technical teacher candidates’ attitudes toward technology through a number of variables. This research has been done according to the description-survey method. The sample group of this research consists of 215 technical teachers, who are working in different vocationaltechnical colleges and different departments in central towns of Ankara, and 340 students, who are in 1. and 4. grades in different departments of The Technical Educational Faculty of Gazi University. In the research, the attitude scale toward technology, which Akbaba-Altun (2002) prepared, personal information form and the open-ended question scale including one question were performed. Cronbach-Alpha for the whole scale was to be 0.90. Likert type scale having five parts offered options changing between (5) strongly agree and (1) strongly disagree. The data were analyzed by using SPSS-11.5 packet program. Analysis of descriptive statistics and t-test were done. At the end of research; it is clear that attitudes of technical teachers’ candidates, working in vocational-technical colleges, toward technology is higher than attitudes of technical teachers. When we take departments of teachers’ and teacher candidates’ departments into consideration, it is found that attitudes of technical teachers and technical teacher candidates working in electronic and computer departments. On the other hand, it is determined that teachers who has 10 year and below seniority and teacher candidates who are in 4th grade has a meaningful difference in favor of them about their attitude scores. About their sex, a meaningful difference is determined statistically in attitude scores of male teachers and male teacher candidates toward technology. Both teachers and teacher candidates emphasized that providing educationinstruction mediums supported with technology raise their attitudes toward technology

References

  • Akbaba-Altun, S. (2002). Okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumlarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 286, 9-14.
  • Akkoyunlu, B & Deryakulu, D. (1998). Çağdaş eğitimde yeni teknolojiler. Eskişehir: Anadolu üniversitesi AÖF yayınları no:564.
  • Akpınar, Y. (2004). Eğitim teknolojisiyle ilgili öğrenmeyi etkileyebilecek bazı karşı öğretmen yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 3 (3). Retrieved on November 12, 2004, at, at http:// www.tojet.net/articles/3315.htm.
  • Broos, A. (2005). Gender and information and communication technology (ICT) anxiety: male self-assurance and female hesitation. Cyberpsychology & Behavior, 8(1), 21-31.
  • Deniz, L. (1994). Bilgisayar tutum ölçeği (BTÖ-M)’nin geçerlik, güvenirlik, norm çalışması ve örnek bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gömleksiz, M.N & Sağlam, Z. (2004).Polis meslek yüksekokullarında okuyan öğrencilerin bilgisayar kullanma alışkanlıkları (Elazığ, Malatya, Diyarbakır illeri polis meslek yüksekokulları örneği). www.elazigemniyet. gov.tr/bilim 2 Mayıs 2004 tarihinde indirilmiştir.
  • Hızal, A. (1988). Eğitimde teknolojik kaynaklara karşı tutum. Çağdaş Eğitim, 12 (68), 23-31.
  • Kısa, B. & Kaya, H. (2006). Hemşire öğretim elemanlarının teknolojiye ilişkin tutumları. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET. 5 (2), article 11.
  • McNeil, J. B. Elfrink, L. V. Bickford, J. C. Pierce, T. S. Beyea, C. S. Averill, C. & Klappenbach, C. (2003). Nursing information technology knowledge survey. Journal of Nursing Education, 42, 341-349.
  • Meral, M, Zereyak, E. & Genç, E. (1999). Öğretim elemanlarının öğretim süreçlerinde teknoloji kullanımına ilişkin yaklaşımları. VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı 1–3 Eylül.
  • Meral, M & Çolak, E. (2002). Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi öğretim elemanlarının teknoloji kullanım profili. II. Uluslar arası eğitim teknolojileri sempozyumu kitabı, Sakarya 16–18 Ekim.
  • Namlu, A. G. (1998) Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 1–2, 184–200.
  • Turgut, M. F. & Baykal, Y. (1992). Ölçme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları (1992- I).
  • Williams, H. S. & Kingham, M. (2003). Infusion of technology into the curriculum. Journal of Instructional Psychology, 30 (3), 178-184.
  • Yıldız, R. Sünbül, A. M., Halis, İ. & Koç, M. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Konya: Mikro Yayınları.

Teknik Öğretmenlerin ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması

Year 2008, Volume: 3 Issue: 1, 42 - 55, 01.01.2008

Abstract

Bu araştırmada; teknik öğretmenlerin ve teknik öğretmen adaylarının teknolojiye yöneliktutumlarını bazı değişkenlere göre karşılaştırmak amaçlanmıştır. Araştırma betimleme-survey yöntemi kullanılarak hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’nın merkez ilçelerinde farklı mesleki-teknik liselerinde görev yapan farklı branşlardan toplam 215 teknik öğretmenle, Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde 1. ve 4. sınıflarda kayıtlı olan toplam 340 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, Akbaba-Altun (2002)’nın hazırladığı teknolojiye yönelik tutum ölçeği, kişisel bilgiler formu ve açık uçlu 1 sorudan oluşan ölçme aracı kullanılmıştır. Ölçeğin geneli için cronbach-alfa katsayısı 0.90 olarak hesaplanmıştır. 5’li Likert tipindeki ölçek cevaplayanlara kesinlikle katılıyorum (5) ile kesinlikle katılmıyorum (1) arasında değişen seçenekler sunmaktadır. Araştırma verileri SPSS–11.5 paket programı yardımıyla değerlendirilmiştir. Bu kapsamda betimsel istatistikler ve bağımsız gruplar t-testi analizi yapılmıştır.Araştırma sonunda; mesleki-teknik liselerde görev yapan teknik öğretmenlerin teknolojiye yönelik tutumları teknik öğretmen adaylarına göre daha düşük düzeyde çıkmıştır. Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının branşları açısından bakıldığında elektronik ve bilgisayar branşlarındaki hem öğretmenlerin ve hem de öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumları diğer branşlara göre daha yüksek düzeyde çıkmıştır. Diğer taraftan öğretmenlerin kıdemleri açısından tutum puanlarında 10 yıl ve altı kıdeme sahip öğretmenler lehine anlamlı farklılık çıkarken, öğretmen adayları açısından, 4. sınıflar yönünde anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet açısından teknolojiye yönelik tutum puanlarında hem erkek öğretmenler hem de erkek öğretmen adayları yönünde istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir.Hem öğretmenler hem de öğretmen adayları teknoloji destekli eğitim-öğretim ortamlarının sağlanmasının teknolojiye yönelik tutumlarını arttıracağını belirtmişlerdir

References

  • Akbaba-Altun, S. (2002). Okul yöneticilerinin teknolojiye karşı tutumlarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim, 286, 9-14.
  • Akkoyunlu, B & Deryakulu, D. (1998). Çağdaş eğitimde yeni teknolojiler. Eskişehir: Anadolu üniversitesi AÖF yayınları no:564.
  • Akpınar, Y. (2004). Eğitim teknolojisiyle ilgili öğrenmeyi etkileyebilecek bazı karşı öğretmen yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 3 (3). Retrieved on November 12, 2004, at, at http:// www.tojet.net/articles/3315.htm.
  • Broos, A. (2005). Gender and information and communication technology (ICT) anxiety: male self-assurance and female hesitation. Cyberpsychology & Behavior, 8(1), 21-31.
  • Deniz, L. (1994). Bilgisayar tutum ölçeği (BTÖ-M)’nin geçerlik, güvenirlik, norm çalışması ve örnek bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gömleksiz, M.N & Sağlam, Z. (2004).Polis meslek yüksekokullarında okuyan öğrencilerin bilgisayar kullanma alışkanlıkları (Elazığ, Malatya, Diyarbakır illeri polis meslek yüksekokulları örneği). www.elazigemniyet. gov.tr/bilim 2 Mayıs 2004 tarihinde indirilmiştir.
  • Hızal, A. (1988). Eğitimde teknolojik kaynaklara karşı tutum. Çağdaş Eğitim, 12 (68), 23-31.
  • Kısa, B. & Kaya, H. (2006). Hemşire öğretim elemanlarının teknolojiye ilişkin tutumları. The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET. 5 (2), article 11.
  • McNeil, J. B. Elfrink, L. V. Bickford, J. C. Pierce, T. S. Beyea, C. S. Averill, C. & Klappenbach, C. (2003). Nursing information technology knowledge survey. Journal of Nursing Education, 42, 341-349.
  • Meral, M, Zereyak, E. & Genç, E. (1999). Öğretim elemanlarının öğretim süreçlerinde teknoloji kullanımına ilişkin yaklaşımları. VIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı 1–3 Eylül.
  • Meral, M & Çolak, E. (2002). Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi öğretim elemanlarının teknoloji kullanım profili. II. Uluslar arası eğitim teknolojileri sempozyumu kitabı, Sakarya 16–18 Ekim.
  • Namlu, A. G. (1998) Öğretmenlerin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 1–2, 184–200.
  • Turgut, M. F. & Baykal, Y. (1992). Ölçme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları (1992- I).
  • Williams, H. S. & Kingham, M. (2003). Infusion of technology into the curriculum. Journal of Instructional Psychology, 30 (3), 178-184.
  • Yıldız, R. Sünbül, A. M., Halis, İ. & Koç, M. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Konya: Mikro Yayınları.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gülay Ekici This is me

Publication Date January 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Ekici, G. (2008). Teknik Öğretmenlerin ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(1), 42-55.
AMA Ekici G. Teknik Öğretmenlerin ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. JSSR. January 2008;3(1):42-55.
Chicago Ekici, Gülay. “Teknik Öğretmenlerin Ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 3, no. 1 (January 2008): 42-55.
EndNote Ekici G (January 1, 2008) Teknik Öğretmenlerin ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 3 1 42–55.
IEEE G. Ekici, “Teknik Öğretmenlerin ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması”, JSSR, vol. 3, no. 1, pp. 42–55, 2008.
ISNAD Ekici, Gülay. “Teknik Öğretmenlerin Ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 3/1 (January 2008), 42-55.
JAMA Ekici G. Teknik Öğretmenlerin ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. JSSR. 2008;3:42–55.
MLA Ekici, Gülay. “Teknik Öğretmenlerin Ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol. 3, no. 1, 2008, pp. 42-55.
Vancouver Ekici G. Teknik Öğretmenlerin ve Teknik Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. JSSR. 2008;3(1):42-55.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.