The general aim of the research is to determine the attitudes of last class Tokat Gaziosmanpaşa Unıversıty Educational Faculty towards teaching profession .”Attıtude Scale of Teaching Profession” developed by Üstünel (2006) was utilized in order to determine the attitudes of student towards teaching profession.Personal information and the other data of students were collected via questionare All of the last year students were ıncluded in the research N=212. Personel information and the other information relating the student in the analysis of the frequency (f) and percentage (%) , and their attitudes towards the teaching profession and gender and the student choose the section you want to do when the teacher determine status of relation between T-test was used unrelated sample between attitude towards the teaching profession and graduated high school is studying the type of school program to determine the relationship unbound “ Kruskal Wallis Htest was used for measurement. Their attitudes towards the teaching profession and their program of study to measure the binary value for the “ Mann Whitney U-test was used. Research finding the department of primary school teachers (SÖ), art teachers (RÖ) and social studies teachers (SBÖ) of students attitudes to the teacher profession is at high level but psychological counseling and guidance (PDR)department and computer and instructional technology education (BÖTE) students in their attitudes to the teaching profession showed moderate. At the end of research report related to the result and recommandation were given in the proposal.
Araştırmanın genel amacı, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi son sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının belirlenmesidir. Tutumların belirlenmesinde Üstüner (2006) tarafından geliştirilen “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Kişisel bilgilerin tamamı, geliştirilen anket formlarıyla toplanmıştır. Son sınıf öğrencilerin tamamı araştırmaya dahil edilmiştir N=212. Öğrencilere ilişkin kişisel bilgiler ve diğer verilerin analizinde frekans (f) ve yüzde (%) ,ve bunların öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile cinsiyet, bölümü isteyerek seçme ve mezun olunca öğretmenlik yapmayı isteme durumları arasındaki ilişkilerin belirlenmesinde ilişkisiz örneklemler için T-testi ,öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlar ile mezun olunan lise türü ve öğrenim gördüğü program arasındaki ,ilişkilerin belirlenmesinde kullanılmıştır.Öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğrenim gördükleri programlara ilişkin ikili değerleri test etmede ise ilişkisiz ölçümler için Mann Whitney U-testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, sınıf öğretmenliği (SÖ),resim öğretmenliği (RÖ) ve sosyal bilgiler (SBÖ) öğretmenliği bölümlerindeki öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının yüksek düzeyde olduğunu, fakat psikolojik danışma ve rehberlik bölümü (PDR) ile bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının ise orta düzeyde olduğunu göstermiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 5 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.