BibTex RIS Cite

The Present-Day Concept of Metaphor

Year 2012, Volume: 7 Issue: 2, 29 - 43, 01.06.2012

Abstract

Metaphor is one of the figures of speech about which many theorems have been proposed. Naturally, this clearly shows how important it is in the language system. Metaphor, formalized by Aristotle, has reached the present day being a field about which a lot of theorems have been developed. As a result, the emergence of metaphor, its existence, and its function have been important areas of research for linguists and philosophers. In this study, the concept of metaphor has been dealt with within the frame of some theorems that could be considered important today and explained with examples in line with some basic terms emerged during its development process

References

  • Aristoteles (2008), Poetik, Stuttgart: Philipp Reclam
  • Black, Max (1996), Die Metapher, In: Theorie der Metapher. Hrgb. Von Anselm Haverkamp 2. Auflage, Darmstadt: WB
  • Braak, Ivo (1990), Poetik in Stichworten, 7., überarb. und erweit. Auflage Kiel: Verlag Ferdinand Hirt
  • Debatin, Bernhard (1995), Die Rationalität der Metapher, Berlin: De Gruyter
  • Eckard, Rolf (2005), Metaphertheorien, Berlin: De Gruyter
  • Feyaerts, Kurt (1997), Die Bedeutung der Metonymie als Konzeptuellen Strukturprinzips, Leuven
  • Ingendhal, Werner (1971), Der metaphorische Prozeß, Düsseldorf
  • Jäkel, Olaf (1997) Metaphern in abstrakten Diskurs Domänen, Frankfurt: Peter Lang
  • Kallan, Paul (2009), Die Semantik der metaphorischen Welt, Frankfurt: Peter Lang
  • Kohl, Katrin (2007), Metapher, Stuttgart: Verlag J.B Metzler
  • Kövecses, Zoltán (2002), Metaphor A Practical Introduction, New York: Oxford University Press
  • Lakoff George/ Johnson Mark (2005), Metaforlar, Hayat, Anlam ve Dil, çev. G. Yavuz Demir, İstanbul: Paradigma
  • Richards, Ivor Armstrong (1965), The Philosophy of Rhetoric, Oxford
  • Roggenbuck, Simone (2005), Die Wiederkehr der Bilder, Tübingen: Narr Verlag
  • Schmitz-Emans, Monika (Erişim 01.05.2012) http://www.ruhr-uni-bochum.de/komparatistik/basislexikon/
  • Schwarz, Monika (2008), Einführung in die kognitive Linguistik, 3. Erw. Auflage München : Fink Verlag
  • Stöckl, Hartmut (2004), Die Sprache im Bild, das Bild in der Sprache, Berlin: De Gruyter
  • Verboven, Hans (2003), Die Metapher als Ideologie, Heidelberg: Universitätsverlag Winter
  • Weinrich, Harald (1976), Sprache in Texten, Stuttgart: Klett
  • Zimmermann, Ruben (2000), Bildersprache verstehen, München: Wilhelm Fink Verlag

Günümüzde Eğretileme Anlayışı

Year 2012, Volume: 7 Issue: 2, 29 - 43, 01.06.2012

Abstract

Eğretileme, hakkında en çok kuram ileri sürülen söz sanatlarından bir tanesidir. Bu da ister istemez eğretilemenin dil sistemi içerisinde ne derecede büyük bir öneme sahip olduğunu açıkça göstermektedir. Aristoteles tarafından temellendirilip günümüze kadar gelen eğretileme konusunda bugüne kadar bir çok kuram ortaya atılmıştır. Bunun sonucunda da eğretilemenin ortaya çıkışı, varlığı, işlevi dilbilimciler ve felsefeciler için önemli bir araştırma alanı olmuştur. Bu çalışmada günümüzde önemli sayılabilecek kuramlar çerçevesinde eğretileme anlayışı, gelişim süreci içerisinde ortaya çıkan belli başlı temel terimler doğrultusunda ele alınarak örnekleriyle açıklanmaya çalışılmıştır

References

  • Aristoteles (2008), Poetik, Stuttgart: Philipp Reclam
  • Black, Max (1996), Die Metapher, In: Theorie der Metapher. Hrgb. Von Anselm Haverkamp 2. Auflage, Darmstadt: WB
  • Braak, Ivo (1990), Poetik in Stichworten, 7., überarb. und erweit. Auflage Kiel: Verlag Ferdinand Hirt
  • Debatin, Bernhard (1995), Die Rationalität der Metapher, Berlin: De Gruyter
  • Eckard, Rolf (2005), Metaphertheorien, Berlin: De Gruyter
  • Feyaerts, Kurt (1997), Die Bedeutung der Metonymie als Konzeptuellen Strukturprinzips, Leuven
  • Ingendhal, Werner (1971), Der metaphorische Prozeß, Düsseldorf
  • Jäkel, Olaf (1997) Metaphern in abstrakten Diskurs Domänen, Frankfurt: Peter Lang
  • Kallan, Paul (2009), Die Semantik der metaphorischen Welt, Frankfurt: Peter Lang
  • Kohl, Katrin (2007), Metapher, Stuttgart: Verlag J.B Metzler
  • Kövecses, Zoltán (2002), Metaphor A Practical Introduction, New York: Oxford University Press
  • Lakoff George/ Johnson Mark (2005), Metaforlar, Hayat, Anlam ve Dil, çev. G. Yavuz Demir, İstanbul: Paradigma
  • Richards, Ivor Armstrong (1965), The Philosophy of Rhetoric, Oxford
  • Roggenbuck, Simone (2005), Die Wiederkehr der Bilder, Tübingen: Narr Verlag
  • Schmitz-Emans, Monika (Erişim 01.05.2012) http://www.ruhr-uni-bochum.de/komparatistik/basislexikon/
  • Schwarz, Monika (2008), Einführung in die kognitive Linguistik, 3. Erw. Auflage München : Fink Verlag
  • Stöckl, Hartmut (2004), Die Sprache im Bild, das Bild in der Sprache, Berlin: De Gruyter
  • Verboven, Hans (2003), Die Metapher als Ideologie, Heidelberg: Universitätsverlag Winter
  • Weinrich, Harald (1976), Sprache in Texten, Stuttgart: Klett
  • Zimmermann, Ruben (2000), Bildersprache verstehen, München: Wilhelm Fink Verlag
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ömer Lütfi İspirli This is me

Publication Date June 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA İspirli, Ö. L. (2012). Günümüzde Eğretileme Anlayışı. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 29-43.
AMA İspirli ÖL. Günümüzde Eğretileme Anlayışı. JSSR. June 2012;7(2):29-43.
Chicago İspirli, Ömer Lütfi. “Günümüzde Eğretileme Anlayışı”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7, no. 2 (June 2012): 29-43.
EndNote İspirli ÖL (June 1, 2012) Günümüzde Eğretileme Anlayışı. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7 2 29–43.
IEEE Ö. L. İspirli, “Günümüzde Eğretileme Anlayışı”, JSSR, vol. 7, no. 2, pp. 29–43, 2012.
ISNAD İspirli, Ömer Lütfi. “Günümüzde Eğretileme Anlayışı”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7/2 (June 2012), 29-43.
JAMA İspirli ÖL. Günümüzde Eğretileme Anlayışı. JSSR. 2012;7:29–43.
MLA İspirli, Ömer Lütfi. “Günümüzde Eğretileme Anlayışı”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, vol. 7, no. 2, 2012, pp. 29-43.
Vancouver İspirli ÖL. Günümüzde Eğretileme Anlayışı. JSSR. 2012;7(2):29-43.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.