In today’s world where everything changes so rapidly, the most basic problem of the organizations is to adapt to these changes successfully. The object of this article is to exhibit that this adaptation can be achieved more successfully through organizations which learn and organization development techniques. Managing the change process successfully depends mostly on the methods used. Here, it is shown that applying two relevant methods helps to manage the process efficiently with the help of literature scanning. The mentioned methods are about improving the qualities of the employees who are the basic Fundamentals of the organizations and who have an important place in their successes. It is not possible to manage the change process without their support and contributions. Change is a non-stop progress and the employees are required to have the necessary knowledge and skills about it. Humancentered learning organizations and organization development techniques can be used effectively in this sense. Organization development occurs by intervening the social processes of the organization strategically. Organization development aims to change of the organizational behaviour, attitude and culture to achieve a planned change; it changes the belief, value and structure of the organization through education and it tries to improve the organization as a whole. Learning organizations keep on learning and make it regular with a method. Learning organizations are specialised in creating, acquiring, sharing and transfering the knowledge and they can change the behaviours through newly acquired knowledge. Organizational change can take place more easily with the individuals who learn constantly, share the knowledge and improve themselves. Organizational change depends on the change and transformation of the employees. For this, the best method is to create an organization which constantly learns and develops. Both methods aim to acquire an organizational change by improving the quality of the human resources. In other words, organizational change is based on changing and transforming the people. The quality of human resources determines the quality of the change, or in other words, the level of the change. A successful organizational change depends on the behaviour, attitude and manners of the employees as well as knowledge and skills. For this reason, learning methods and organizational development techniques must be used together
Her şeyin çok hızlı değiştiği günümüzde örgütlerin en temel sorunu, bu değişime başarılı bir biçimde uyum sağlamaktır. Bu makalenin amacı; bu uyumun öğrenen örgütler ve örgüt geliştirme yöntemleriyle daha başarılı bir biçimde sağlanabileceğini ortaya koymaktır. Değişim sürecinin başarılı bir biçimde yönetimi önemli ölçüde kullanılan yöntemlere bağlıdır. Literatür taramasıyla elde edilen bilgilerden uygulanmasıyla sürecin başarılı bir biçimde yönetebileceği gösterilmeye çalışılmıştır. Sözkonusu yöntemler, örgütlerin en temel kaynağı olan ve onun başarısında önemli bir yere sahip bulunan çalışanların, niteliklerinin artırılması ve geliştirilmesiyle ilgilidir. Çalışanların desteği ve katkısı olmadan değişim sürecinin başarıyla yönetilmesi mümkün değildir. Değişim kesintisiz bir süreç olup, çalışanların bu sürecin gerektirdiği bilgi ve beceriye sürekli sahip olmaları gerekir. Bu bağlamda insan merkezli olan öğrenen örgütler ve örgüt geliştirme yöntemleri etkili bir biçimde kullanılabilir. Örgüt geliştirme, örgütün sosyal süreçlerine stratejik müdahalelerle gerçekleştirilir. Örgüt geliştirme, planlı bir değişimi gerçekleştirmek için örgütsel tutum, davranış ve kültürünü değiştirmeyi hedefler; örgütün inanç, değer ve yapısını eğitim süreciyle değiştirir ve örgütü bir bütün olarak geliştirmeye çalışır. Öğrenen örgütler ise sürekli öğrenir ve bunu bir yöntemle düzenli hale getirirler. Öğrenen örgütler, bilginin yaratılması, elde edilmesi, paylaşılması ve transferi konusunda uzmanlaşmış olup, elde ettiği yeni bilgiler doğrultusunda davranışlarını değiştirebilirler. Örgütsel değişim sürekli öğrenen, öğrendiğini paylaşan ve kendini geliştiren bireylerle daha kolay gerçekleştirilebilir. Örgütsel değişim, çalışanların değişim ve dönüşümüne bağlıdır. Bunun için en iyi yöntem, sürekli öğrenen ve gelişen bir örgüt yaratmaktır. Her iki yöntemde örgütün insan kaynağı kalitesini artırmak suretiyle örgütsel değişimi gerçekleştirmek ister. Bir başka deyişle örgütsel değişim, insanın değiştirilmesi ve geliştirilmesi temeline dayanır. İnsan kaynağının kalitesi, değişimin kalitesini ya da bir başka deyişle düzeyini belirler. Başarılı bir örgütsel değişim, bilgi ve beceri kadar, çalışanların tutum, tavır ve davranışlarına da bağlıdır. Bu nedenle değişim için öğrenen örgüt ve örgütsel gelişme yöntemleri birlikte kullanılmalıdır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 8 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.