Purpose of this study is to find out types of people desired on the verses of the Quran, general purposes of national education and secondary school programs and to determine similarities between these people types. Document review, a method of qualitative research model, was used for obtaining research data. The documents reviewed were secondary school Turkish, secondary school social sciences, secondary school mathematics, secondary school science, secondary school religious culture and moral knowledge curriculums and 106 achievements selected from secondary school intermediary disciplines as well as total 185 verses on 58 sections of the Quranand exegesis of these verses. The documents were paired off based on similarities in their contents. According to the results of this research which is highly important in terms of determining educational goals and planning, preparing education programs, there are major similarities between the human qualities desired on the Quran, general purposes of national education and education programs. Bearing in mind the results of this research, we can see the book of Holy Quran as a divine program. Lessons learned, stories told, educational tone and approaches towards problems can be used for educational purposes. Material samples can be prepared for program. Methods, stories in the Quran and global lessons learned from them can be discussed on educational congresses and academic meetings
Bu araştırmanın amacı; Kur’an-ı Kerim ayetleri, milli eğitim genel amaçları ve ortaokul öğretim programlarındaki hedeflenen insan tiplerini ortaya çıkararak bu insan tipleri arasındaki benzerlikleri belirlemektir. Araştırmada veriler, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. İncelenen dokümanlar, ortaokul Türkçe, ortaokul sosyal bilgiler, ortaokul matematik, ortaokul fen bilimleri, ortaokul din kültürü ve ahlak bilgisi dersleri öğretim programları ve ortaokul ara disiplinlerinden seçilen 106 kazanım ile Kur’an-ı Kerim’deki 58 surede yer alan toplam 185 ayet ve bu ayetlerin tefsirinden oluşmuştur. Dokümanlar, içerikleri bakımından aralarındaki benzerliklere göre eşleştirilmiştir. Eğitim hedeflerin belirlenmesi ve öğretim programlarının planlanıp hazırlanması açısından son derece önemli olan bu çalışmanın sonuçlarına göre; Kur’an-ı Kerim ayetlerinde istenilen insan nitelikleriyle, milli eğitim genel amaçlarında ve öğretim programlarında hedeflenen insan nitelikleri büyük oranda benzerlik göstermektedir. Araştırmanın sonuçları dikkate alınarak; Kur’an-Kerim kitabına ilahi program olarak bakılabilir. Verilen mesajlar, anlatılan hikâyeler, eğitimsel üslubu, sorunlara ilişkin yaklaşımlar eğitimde kullanılabilir. Program için materyal örnekleri hazırlanabilir. Kur’an-ı Kerim’de kullanılan yöntemler, hikayeler, verdikleri evrensel mesajlar eğitim kongrelerinde, akademik toplantılarda tartışılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 10 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.