Research Article
BibTex RIS Cite

NATURE-MORTE(!) PICTURES BORN FROM THE EFFECTS OF A TRAUMATIC PAST

Year 2020, Issue: 2020 Sonbahar Özel Sayı I/II, 22 - 29, 24.10.2020

Abstract

Joel Peter Witkin, one of the most bizarre photographers in the art world with his extraordinary photographs, focuses on the subjects of death, holiness, morality and desire. The creepy style of the artist is thought to have been shaped by traumatic events that have been pursued throughout her life. He started taking pictures at an early age and learned to use the camera with a book and in the following years he was an artist who has managed to become a part of the art world with the support of her artist brother. Throughout his art life, he has created many frightening series with amputees, outsider, abnormal or dead people, and has drawn his audience into the depths of dark romance in every frame. The artist made some bleaching and toning processes on the photographs he took using the traditional printing technique, and sometimes gave them the appearance as if they were old. One of his most famous series is still life photographs. The most interesting compositions among the photographs in which living objects are brought together by corpse parts are thought to have come from these still life series. In this research, historical method technique was used. As a result, it is revealed that an unusual photographer Joel Peter Witkin who pushes the limits of art uses dead body parts in still life compositions and what kind of psychological reasons lie in the infrastructure of these studies.

References

  • Referans 1: Biroleau, A. (Curator), (2012). “Joel-Peter Witkin. Heaven or Hell”, Exhibition Catalogue, Bibliotheque Nationale de France, http://www.bnf.fr/documents/cp_witkin_en.pdf (Erişim Tarihi: 26.02.2019)
  • Referans 2: Cascone, S (2016). “Photographer Joel-Peter Witkin Treats the Macabre and the Angelic With Equal Grace”. https://news.artnet.com/exhi bitions/joel-peter-witkinphotograph y-792878 (Erişim Tarihi: 24.02.2019)
  • Referans 3: Coke, V. D. (1985). Joel-Peter Witkin Forty Photographs, Published by San Francisco Museum Of Modern Art, San Francisco C.A.
  • Referans 4: Doughty, C. (2012). “After Joel Peter Witkin”, http://www.orderofthegooddeath.com/after-joel-peter-witkin (Erişim Tarihi: 24.02.2018)
  • Referans 5: Ekici, F. D. (2010). “Dada’dan Günümüze Plastik Sanatlarda Anti-Estetik Form Olarak Beden”, Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul.
  • Referans 6: Kamys, J. (2010). “Take a Picture – It'll Last Longer!”, https://johnkamys.wordpress.com/2010/04 /05/take-a-picture-itll-last-longer/ (Erişim Tarihi: 22.03.2018)
  • Referans 7: Lark, J. (2016). “Joel Peter Witkin”, https://www.widewalls.ch/artist/joel-peter-witkin/ (Erişim Tarihi: 27 Nisan 2018)
  • Referans 8: MOCP (Museum Of Contemporary Photography). Witkin, Joel-Peter, http://www.mocp.org/detail. php?type=related&kv=7876&t=people (Erişim Tarihi: 14.03.2018)
  • Referans 9: Nişancalı, A. (2015). “Joel Peter Witkin: The Dehşetengiz Fotoğraf Sanatçısı”, http://listelist.com/joel-peter-witkin-kimdir/ (Erişim Tarihi: 12.01.2018)
  • Referans 10: Olguin, S. (2012). “Beyond Horror: Taking Pictures of Dead in Mexico”, Revista Sans Soleil - Estudios de la Imagen, 4, 182-195
  • Referans 11: Schwenger, P. (2005). The Tears of Things: Melancholy and Physical Objects, University od Minnesota Press, ABD.
  • Referans 12: Şen, Ü. S. (2005). “Sanat Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Kullanılması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(1), 343-360.

TRAVMATİK BİR GEÇMİŞİN ETKİLERİNDEN DOĞAN ÖLÜ(!) DOĞA RESİMLERİ

Year 2020, Issue: 2020 Sonbahar Özel Sayı I/II, 22 - 29, 24.10.2020

Abstract

Çektiği sıra dışı fotoğrafları ile sanat dünyasının yaşayan en tuhaf fotoğrafçılarından biri olan Joel Peter Witkin ölüm, kutsallık, ahlak ve şehvet konularını kompozisyonlarının merkezine almaktadır. Sanatçının ürpertici tarzının, hayatı boyunca peşini bırakmayan travmatik denebilecek olaylar ile şekillendiği düşünülmektedir. Fotoğraf çekmeye küçük yaşlarda bir kitap yardımı ile kullanmayı öğrendiği bir fotoğraf makinesini satın alarak başlamış olan Witkin ileriki dönemlerde sanatçı olan erkek kardeşinin de desteği ile sanat dünyasına girmeyi başarmış bir sanatçıdır. Sanat hayatı boyunca ampüte, dışlanmış, anormal ya da ölmüş insanlar ile birçok ürkütücü seri oluşturmuş ve seyircisini her karede karanlık bir romantizmin derinliklerine çekmiştir. Sanatçı geleneksel baskı tekniğini kullanarak çektiği fotoğraflar üzerinde bir takım ağartma ve tonlama işlemleri yapmış, yer yer resimleri çizerek onlara eskiymiş gibi bir görünüm sağlamıştır. Sanatçının en ünlü serilerinden biri ölü doğa fotoğraflarıdır. Canlı nesnelerin ceset parçalarıyla yan yana getirilerek düzenlendiği fotoğraflar arasında en ilginç kompozisyonların bu ölü doğa serilerinden çıktığı düşünülmektedir. Bu araştırmada tarihsel yöntem tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak Joel Peter Witkin gibi sanatın sınırlarını zorlayan sıra dışı bir fotoğraf sanatçısının ölü doğa resimlerinde ölü beden parçalarını hangi şekillerde kullandığı ve bu çalışmaların alt yapısında ne tür psikolojik nedenler yattığı ortaya koyulmuştur

References

  • Referans 1: Biroleau, A. (Curator), (2012). “Joel-Peter Witkin. Heaven or Hell”, Exhibition Catalogue, Bibliotheque Nationale de France, http://www.bnf.fr/documents/cp_witkin_en.pdf (Erişim Tarihi: 26.02.2019)
  • Referans 2: Cascone, S (2016). “Photographer Joel-Peter Witkin Treats the Macabre and the Angelic With Equal Grace”. https://news.artnet.com/exhi bitions/joel-peter-witkinphotograph y-792878 (Erişim Tarihi: 24.02.2019)
  • Referans 3: Coke, V. D. (1985). Joel-Peter Witkin Forty Photographs, Published by San Francisco Museum Of Modern Art, San Francisco C.A.
  • Referans 4: Doughty, C. (2012). “After Joel Peter Witkin”, http://www.orderofthegooddeath.com/after-joel-peter-witkin (Erişim Tarihi: 24.02.2018)
  • Referans 5: Ekici, F. D. (2010). “Dada’dan Günümüze Plastik Sanatlarda Anti-Estetik Form Olarak Beden”, Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul.
  • Referans 6: Kamys, J. (2010). “Take a Picture – It'll Last Longer!”, https://johnkamys.wordpress.com/2010/04 /05/take-a-picture-itll-last-longer/ (Erişim Tarihi: 22.03.2018)
  • Referans 7: Lark, J. (2016). “Joel Peter Witkin”, https://www.widewalls.ch/artist/joel-peter-witkin/ (Erişim Tarihi: 27 Nisan 2018)
  • Referans 8: MOCP (Museum Of Contemporary Photography). Witkin, Joel-Peter, http://www.mocp.org/detail. php?type=related&kv=7876&t=people (Erişim Tarihi: 14.03.2018)
  • Referans 9: Nişancalı, A. (2015). “Joel Peter Witkin: The Dehşetengiz Fotoğraf Sanatçısı”, http://listelist.com/joel-peter-witkin-kimdir/ (Erişim Tarihi: 12.01.2018)
  • Referans 10: Olguin, S. (2012). “Beyond Horror: Taking Pictures of Dead in Mexico”, Revista Sans Soleil - Estudios de la Imagen, 4, 182-195
  • Referans 11: Schwenger, P. (2005). The Tears of Things: Melancholy and Physical Objects, University od Minnesota Press, ABD.
  • Referans 12: Şen, Ü. S. (2005). “Sanat Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Kullanılması”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 5(1), 343-360.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gülşah Özdemir 0000-0002-3768-9230

Publication Date October 24, 2020
Submission Date November 5, 2019
Acceptance Date July 14, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 2020 Sonbahar Özel Sayı I/II

Cite

APA Özdemir, G. (2020). TRAVMATİK BİR GEÇMİŞİN ETKİLERİNDEN DOĞAN ÖLÜ(!) DOĞA RESİMLERİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi(2020 Sonbahar Özel Sayı I/II), 22-29.
AMA Özdemir G. TRAVMATİK BİR GEÇMİŞİN ETKİLERİNDEN DOĞAN ÖLÜ(!) DOĞA RESİMLERİ. JSSR. October 2020;(2020 Sonbahar Özel Sayı I/II):22-29.
Chicago Özdemir, Gülşah. “TRAVMATİK BİR GEÇMİŞİN ETKİLERİNDEN DOĞAN ÖLÜ(!) DOĞA RESİMLERİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, no. 2020 Sonbahar Özel Sayı I/II (October 2020): 22-29.
EndNote Özdemir G (October 1, 2020) TRAVMATİK BİR GEÇMİŞİN ETKİLERİNDEN DOĞAN ÖLÜ(!) DOĞA RESİMLERİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2020 Sonbahar Özel Sayı I/II 22–29.
IEEE G. Özdemir, “TRAVMATİK BİR GEÇMİŞİN ETKİLERİNDEN DOĞAN ÖLÜ(!) DOĞA RESİMLERİ”, JSSR, no. 2020 Sonbahar Özel Sayı I/II, pp. 22–29, October 2020.
ISNAD Özdemir, Gülşah. “TRAVMATİK BİR GEÇMİŞİN ETKİLERİNDEN DOĞAN ÖLÜ(!) DOĞA RESİMLERİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2020 Sonbahar Özel Sayı I/II (October 2020), 22-29.
JAMA Özdemir G. TRAVMATİK BİR GEÇMİŞİN ETKİLERİNDEN DOĞAN ÖLÜ(!) DOĞA RESİMLERİ. JSSR. 2020;:22–29.
MLA Özdemir, Gülşah. “TRAVMATİK BİR GEÇMİŞİN ETKİLERİNDEN DOĞAN ÖLÜ(!) DOĞA RESİMLERİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, no. 2020 Sonbahar Özel Sayı I/II, 2020, pp. 22-29.
Vancouver Özdemir G. TRAVMATİK BİR GEÇMİŞİN ETKİLERİNDEN DOĞAN ÖLÜ(!) DOĞA RESİMLERİ. JSSR. 2020(2020 Sonbahar Özel Sayı I/II):22-9.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.