The purpose of this study is to determine whether there is a mediating role of employee loyalty in the effect of empathic leadership on turnover intentions of individuals working in the tourism sector. The study group of the research consists of 314 hotel employees, 44.30% (n=139) female and 55.70% (n=155) male, working in five-star hotels in Antalya, Türkiye. The age of the study group ranged between 18 and 61, with a mean age of 33.61 (SD=7.98). The data were obtained using a demographic information form and three different self-report scales. In addition to descriptive statistics, Pearson Correlation Coefficient and Bootstrap Analysis were used to determine the relationship between variables. According to the results of the research, it can be said that the empathic leadership perceived by five-star hotel employees in the tourism sector negatively affects their turnover intentions. In addition, it was determined that employee loyalty mediates this relationship between empathic leadership perceived by hotel employees and turnover intentions. In this context, it can be stated that the effect of employee loyalty on hotel employees can be utilized to explain the effect of empathic leadership on turnover intentions of hotel employees.
Bu araştırmanın amacı, empatik liderliğin turizm sektöründe çalışan bireylerin işten ayrılma niyetleri üzerindeki etkisinde çalışan sadakatinin aracı rolünün olup olmadığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu ise Türkiye’nin Antalya İlindeki beş yıldızlı otellerde görev yapan %44.30’u (n=139) kadın, %55.70’i (n=155) erkek olmak üzere toplamda 314 otel çalışanından oluşmaktadır. Çalışma grubunun yaşı 18 ila 61 arasında değişmekte iken yaş ortalaması 33.61’dir (SD=7.98). Araştırmada veriler, demografik bilgi formu ve üç farklı öz-bildirim ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra değişkenler arasındaki ilişkinin saptanması için Pearson Korelasyon Katsayısı ve Bootstrap Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre turizm sektöründeki beş yıldızlı otel çalışanlarının algıladıkları empatik liderliğin, onların işten ayrılma niyetlerini olumsuz yönde etkilediği söylenebilir. Ayrıca otel çalışanlarının algıladıkları empatik liderlik ile işten ayrılma niyetleri arasındaki bu ilişkiye çalışan sadakatinin aracılık ettiği tespit edilmiştir. Bu bağlamda empatik liderliğin otel çalışanlarının işten ayrılma niyetleri üzerindeki etkisini açıklamak için çalışan sadakatinin otel çalışanları üzerindeki etkisinden faydalanılabileceği ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Leadership, Organisational Behaviour |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | July 31, 2024 |
Acceptance Date | November 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 19 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.