Research Article
BibTex RIS Cite

Ziraat Fakültesi akademisyenlerinin ekolojik ayak izinin belirlenmesi: Mustafa Kemal Üniversitesi örneği

Year 2017, Volume: 34 Issue: 2, 138 - 145, 09.09.2017
https://doi.org/10.13002/jafag4315

Abstract

Bu çalışmada, Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi akademisyenlerinin bilinç ve tüketim alışkanlıklarına bağlı olarak ekolojik ayak izleri hesaplanmış ve değerlendirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak web-tabanlı “Ekolojik Ayak İzi Hesaplama Anketi” kullanılmıştır. Verilerin toplanması aşamasında tam sayım yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda, 91akademisyene anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde; ortalama, standart sapma gibi betimsel istatistikler kullanılmıştır. Hesaplamalar sonucunda, akademisyenlerin ekolojik ayak izi ortalaması 3.08 kha ve karbon ayak izi ortalaması 14.31 ton olarak saptanmıştır. Bu sonuçlara göre sürdürülebilir bir yaşam için Mustafa Kemal Üniversitesi Ziraat Fakültesi akademisyenlerine en az 3.08 dünya gerekmektedir.

References

  • Akıllı H, Kemahlı F, Okudan K ve Polat F (2008). Ekolojik ayak izinin kavramsal içeriği ve Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde bireysel ekolojik ayak izi hesaplaması. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (15): 1-25.
  • Akyüz Y, Atış E, Çukadar M ve Salalı E (2016). Akademisyenlerin ekolojik etkilerinin incelenmesi: E.Ü. Ziraat Fakültesi örneği. XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi Bildiriler Kitabı, 1427-1436, 25-27 Mayıs 2016, Isparta.
  • Coşkun IÇ (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ekolojik ayak izi farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çetin FA (2015). Ekolojik ayak izi eğitiminin 8. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir yaşama yönelik tutum, farkındalık ve davranış düzeyine etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Dawe FMG, Vetter A ve Martin S (2004). An overview of ecological footprinting and other tools and their application to the development of sustainability process: Audit and methodology at Holme Lacy College, UK. International Journal of Sustainability in Higher Education 5 (4): 340-371.
  • Dinç A (2015). Bir sürdürülebilir kalkınma göstergesi olarak ekolojik ayak izi ve Türkiye. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Eren B, Aygün A, Chabanow D ve Akman N (2016). Mühendislik öğrencileri ekolojik ayak izinin belirlenmesi. 3rd International Symposium on Environment and Morality (ISEM2016), 4-6 November 2016, Alanya-Turkey.
  • Erdoğan M ve Tuncer G (2009). Evaluation of a course: “Education and awareness for sustainability”. International Journal of Environmental & Science Education 4(2): 133-146
  • Janis AJ (2007). Quantifying the ecological footprint of the Ohio State University. Ph. D. Thesis. The Ohio State University, Columbus
  • Keleş Ö (2007). Sürdürülebilir yaşama yönelik çevre eğitimi aracı olarak ekolojik ayak izinin uygulanması ve değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Doktora Tezi, Ankara.
  • Keleş Ö (2011). Öğrenme halkası modelinin öğrencilerin ekolojik ayak izlerini azaltmasına etkisi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10(3): 1143-1160.
  • Keleş Ö, Uzun N ve Özsoy S (2008). Öğretmen adaylarının ekolojik ayak izlerinin hesaplanması ve değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi 9(2): 1-14.
  • Ryu CH ve Brody SD (2006). Can higher education influence sustainable behavior? Examining the impacts of a graduatecourse on sustainable development Using ecological footprint analysis. International Journal of Sustainability in HigherEducation 7(2): 158-175
  • Schaller D (1999). Our footprints - they’re all over the place. Newsletter of the Utah Society for Enviromental Education 9 (4).
  • Wada Y, Izumi K ve MashibaT (2007). Development of a web-based personal ecological footprint calculator for the Japanese. International Ecological Footprint Conference, 8-10 May. Cardiff.
  • WWF (2017). Doğal hayatı koruma vakfı küresel ayak izi ağı. http://data.footprintnetwork.org/compareCountries.html, erişim: 03.05.2017
  • WWF-Türkiye (2012). Türkiye’nin ekolojik ayak izi raporu. http://www.footprintnetwork.org/content/images/article_uploads/Turkey_Ecological_Footprint_Report_Turkish.pdf, erişim: 03.05.2017
  • WWF-Türkiye (2017).Ekolojik ayak izi hesaplama motoru. http://ekolojikayakizim.org/, erişim: 03.05.2017
Year 2017, Volume: 34 Issue: 2, 138 - 145, 09.09.2017
https://doi.org/10.13002/jafag4315

Abstract

References

  • Akıllı H, Kemahlı F, Okudan K ve Polat F (2008). Ekolojik ayak izinin kavramsal içeriği ve Akdeniz Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde bireysel ekolojik ayak izi hesaplaması. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (15): 1-25.
  • Akyüz Y, Atış E, Çukadar M ve Salalı E (2016). Akademisyenlerin ekolojik etkilerinin incelenmesi: E.Ü. Ziraat Fakültesi örneği. XII. Ulusal Tarım Ekonomisi Kongresi Bildiriler Kitabı, 1427-1436, 25-27 Mayıs 2016, Isparta.
  • Coşkun IÇ (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ekolojik ayak izi farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Çetin FA (2015). Ekolojik ayak izi eğitiminin 8. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir yaşama yönelik tutum, farkındalık ve davranış düzeyine etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Dawe FMG, Vetter A ve Martin S (2004). An overview of ecological footprinting and other tools and their application to the development of sustainability process: Audit and methodology at Holme Lacy College, UK. International Journal of Sustainability in Higher Education 5 (4): 340-371.
  • Dinç A (2015). Bir sürdürülebilir kalkınma göstergesi olarak ekolojik ayak izi ve Türkiye. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Eren B, Aygün A, Chabanow D ve Akman N (2016). Mühendislik öğrencileri ekolojik ayak izinin belirlenmesi. 3rd International Symposium on Environment and Morality (ISEM2016), 4-6 November 2016, Alanya-Turkey.
  • Erdoğan M ve Tuncer G (2009). Evaluation of a course: “Education and awareness for sustainability”. International Journal of Environmental & Science Education 4(2): 133-146
  • Janis AJ (2007). Quantifying the ecological footprint of the Ohio State University. Ph. D. Thesis. The Ohio State University, Columbus
  • Keleş Ö (2007). Sürdürülebilir yaşama yönelik çevre eğitimi aracı olarak ekolojik ayak izinin uygulanması ve değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı Doktora Tezi, Ankara.
  • Keleş Ö (2011). Öğrenme halkası modelinin öğrencilerin ekolojik ayak izlerini azaltmasına etkisi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10(3): 1143-1160.
  • Keleş Ö, Uzun N ve Özsoy S (2008). Öğretmen adaylarının ekolojik ayak izlerinin hesaplanması ve değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi 9(2): 1-14.
  • Ryu CH ve Brody SD (2006). Can higher education influence sustainable behavior? Examining the impacts of a graduatecourse on sustainable development Using ecological footprint analysis. International Journal of Sustainability in HigherEducation 7(2): 158-175
  • Schaller D (1999). Our footprints - they’re all over the place. Newsletter of the Utah Society for Enviromental Education 9 (4).
  • Wada Y, Izumi K ve MashibaT (2007). Development of a web-based personal ecological footprint calculator for the Japanese. International Ecological Footprint Conference, 8-10 May. Cardiff.
  • WWF (2017). Doğal hayatı koruma vakfı küresel ayak izi ağı. http://data.footprintnetwork.org/compareCountries.html, erişim: 03.05.2017
  • WWF-Türkiye (2012). Türkiye’nin ekolojik ayak izi raporu. http://www.footprintnetwork.org/content/images/article_uploads/Turkey_Ecological_Footprint_Report_Turkish.pdf, erişim: 03.05.2017
  • WWF-Türkiye (2017).Ekolojik ayak izi hesaplama motoru. http://ekolojikayakizim.org/, erişim: 03.05.2017
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ömer Eren This is me

Oğuz Parlakay Parlakay This is me

Murat Hilal This is me

Burcu Bozhüyük This is me

Publication Date September 9, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 34 Issue: 2

Cite

APA Eren, Ö., Parlakay, O. P., Hilal, M., Bozhüyük, B. (2017). Ziraat Fakültesi akademisyenlerinin ekolojik ayak izinin belirlenmesi: Mustafa Kemal Üniversitesi örneği. Journal of Agricultural Faculty of Gaziosmanpaşa University (JAFAG), 34(2), 138-145. https://doi.org/10.13002/jafag4315

Cited By