: The cultivation area and production amount of tomato, which is economically important and included in plant production, is decreasing every year. In this research, which examines the problems of producers in the production and marketing of labor-intensive and high-cost tomato production, the situation of quit tomato cultivation is also examined. A survey was conducted with 76 tomato producers in the villages of Tokat province. It has been observed that the producers among the active working population have 25 years of tomato growing experience and their education level is at primary school level. While the biggest problem of tomato producers in production is disease and product loss, the biggest problem in marketing is low prices and price instability. It was determined that 49% of producers gave up tomato cultivation. The reasons why producers give up tomato production are; Because it is not profitable, product disease is a product marketing problem and input costs are high. In line with the research results, it may be recommended that producers organize seminar courses on the disease. It is thought that both product and price stability can be achieved by developing policies for price instability and, most importantly, by establishing marketing cooperatives specific to this product in the region.
Ekonomik boyutta önemli olan ve bitkisel üretim içerisinde yer alan domatesin ekim alanı ve üretim miktarı her geçen yıl azalmaktadır. Yoğun emek isteyen ve yüksek maliyetli domates üreticiliğindeki üretim ve pazarlamadaki üreticilerin sorunlarını inceleyen bu araştırmada domates yetiştiriciliğinden vazgeçme durumu da incelenmiştir. Tokat ilinde merkeze bağlı köylerde 76 domates üretimi gerçekleştiren üretici ile anket yolu ile görüşme yapılmıştır. Aktif çalışabilir nüfus içindeki üreticilerin 25 yıllık domates yetiştiriciliği tecrübesine sahip olduğu ve eğitim düzeylerinin ilkokul seviyesinde olduğu gözlemlenmiştir. Domates üreticilerin üretimdeki en büyük sorunu hastalık ve ürün kaybı iken pazarlamadaki en büyük sorunu ise fiyat düşüklüğü ve fiyat istikrarsızlığı olarak ortaya konulmuştur. Üreticilerin %49’unun domates yetiştiriciliğinden vazgeçtiği tespit edilmiştir. Üreticilerin domates üreticiliğinden vazgeçme nedenleri ise; karlı olmadığı için, ürün hastalığı, ürünün pazarlama sorunu olduğu ve girdi maliyetleri yüksek olmasıdır. Araştırma sonuçları doğrultusunda üreticilerin hastalık konusunda seminer kurs düzenlenmesi önerilebilir. Fiyat istikrarsızlığı için politika geliştirilmesi ve en önemlisi bölgede bu ürüne özgü pazarlama kooperatifleri kurularak hem ürün hem de fiyat istikrarı sağlanabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Agricultural Economics (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 41 Issue: 1 |