Minimalizm 1960’lı yıllarda ortaya çıkan soyuta karşı, gerçekçiliği görev edinmiş bir akımdır. Sadeliği, en azı ve saflığı ilke kabul eden minimalizm, birbirinden farklı birçok sanat dalını etkilenmiş ve bu doğrultuda minimalist eserler ortaya çıkmıştır. Resim, müzik, sinema, mimarlık, heykel, edebiyat gibi birçok sanat dalında minimalizmin etkisi görülmüştür. Minimalizm’den etkilenen sanat dallarından biri de tiyatrodur. Minimalist tiyatroda gerçeklik illüzyonu yaratılmaya çalışılır. Gerçeklik illüzyonu için ise doğallık çok önemlidir. Sahne tasarımı, kostüm tasarımı, makyaj ve sahne aksesuarlarındaki sadelik, gerçeklik illüzyonu için önem arz eder. Abartılı tasarımların, doğal olmayan sahne ışıklarının ve fazla sayıda sahne aksesuarının minimalist tiyatroda yeri yoktur. Sahne mümkün olduğu kadar boşaltılmalıdır. Bunların yerine doğallığı ve gerçekliği ön plana çıkaran sahne unsurları tercih edilmelidir. Minimalist tiyatroda oyun doğaçlama ile ilerlerken, bir oyuncu birçok rolde oynama yetisine sahip olmalıdır. Oyunculukların şatafattan uzak, beden ile ses ilişkisini kontrol edebilen gerçekçi bir yapıda olması gerekmektedir. Bu çalışmada minimalizm penceresinden tiyatroya bakılmaya çalışılırken, Mek’an Sahne’nin “Sil gözyaşlarını artık hiçbir şey eskisi gibi olmayacak” isimli oyunu minimalist tiyatro ilkelerine göre değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2018 |
Submission Date | March 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 4 |
İndex Bilgisi
Asos İndex