Research Article
BibTex RIS Cite

Pazar Kurdu Takipçilerinin Yaşam Tarzlarına Göre Hedonik Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 37 - 54, 30.12.2020

Abstract

Pazar kurtları paylaştıkları bilgilerle takipçilerini, alışverişin riskinden; zaman, enerji kaybı ve maliyetinden korumaktadır. Ayrıca, pazar kurdu takipçilerinin yaşam tarzları, tüketim davranışlarını da etkilemektedir. Bu çalışmada, pazar kurdu takipçilerinin yaşam tarzlarına göre hedonik tüketim davranışlarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Sosyal medya kullanan 500 pazar kurdu takipçisinden sağlanan veriler aracılığıyla hedonik tüketim davranışları analiz edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda Pazar kurdu takipçilerinin yaşam tarzları ile hedonik tüketim gerçekleştirmeleri arasında düşük bir ilişki düzeyi olduğu anlaşılmıştır. Her geçen gün değişen ve gelişen teknoloji, hayatın her noktası etkilediği gibi tüketicinin yaşam tarzını da etkilemiş durumdadır. Böylelikle tüketicinin satın alma davranışları değişime uğramıştır. Günümüzde her gün yenilenen ve değişen ürün çeşitliliği de bireylerde doyum oranı azaltmakta, hedonik beklentileri çoğalmaktadır. Çok fazla ürün ve reklama maruz kalan tüketicinin odaklanma oranı azalmakta ve geniş ürün yelpazesi içerisinde ürün seçimi yapması hem zaman hem de enerji açısından zorlaşmaktadır. Bu süreçte, müşterilerin; ürün bilgilerine ulaşması ve satın alma kararlarını yönlendirme de pazar kurtları önemli bir etken haline gelmektedir. Araştırmanın pazar kurtları ve hedonik tüketim davranışları konusunda araştırma yapacak araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Akça, E. (2009). Hedonik Tüketim Davranışlarını Belirleyen Demografik Faktörlerin Analiz. Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Brancaleone, V., & Gountas, J. (2007). Personality characteristics of market mavens. Advances in Consumer Research, 34, 522-527.
  • Cüceloğlu, D. (2000). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Colin Campbell. (2005). The Romantic Ethic And The Spirit Of Modern Consomerism. New York: Alcuin Academics.
  • Dahiya, V., & Jose, R. (2012). Values, Attitudes and Lifestyles. Slideshare: www.slideshare.net/vikram_dahiya/vals-13957324 (Erişim Tarihi: 12 Kasım 2019)
  • Debats, D. L. (1996). The structure of human values: a principal components analysis of the Rokeach Value Survey . www.rug.nl: https://www.rug.nl/research/portal/files/10223324/c5.pdf adresinden alındı
  • Eiamkanchanalai, S., & Assarut, N. (2016). Consumer ınnovativeness and opinion leadership:revisiting consumer characteristics ın new product diffision model. Global Business and Economics Review, 18(1), 15 27.
  • Erciş, A., Ünal, S., & Can, P. (2007). Yaşam tarzlarının satın alma karar süreci. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(2), 281-309.
  • Foxall, G., Goldsmith, R. E., & Brown, S. (2008). Consumer psycholology for marketing. South Western : Cengage Learning .
  • Hirschman, E. C., & Holbrook, M. B. (1982). Hedonic consumption: emerging concepts, Methods And Propositions. Journal Of Marketing, 46(3), 92-101.
  • Kaya, İ. (2010). Pazarlama Bi’ Tanedir! İstanbul: Babıali Kültür Yayınları.
  • Koç, E. (2017). Temel Tüketici Davranışları Ve Pazarlama Stratejileri . Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Marangoz, M., Coşkun, T., & Türkoğlu, T. (2015). Pazar Kurtları Ve Tüketicilerin Satın Alma Kararlarındaki Rolü. Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 21(2), 281-311.
  • Martens, M. (2010). The Effect Of Market Mavens On Trial Probability: Does Marketing Communication Affect Market Mavens. Bachelor Thesis Marketing, 1-27.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2016). Tüketici Davranışları. İstanbul: Medicat.
  • Okumuş, A. (2018). Tüketici Davranışı Teorik ve Uygulamalı Bir Yaklaşım. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Tabrizi, G. (2013). Tüketicinin Satınalma Davranışında Marka Model Davranışını Etkileyen Faktörler. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Taşkın, E., Şener, H.Y., Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Çalışmalar Dergisi, 2020; 1 (1) Şaylan, O. & Okçu, Z. 53
  • Yaşar, M. (2017). Hedonik Ve Faydacı Tüketim Bağlamında Tüketici Davranışlarının İncelenmesi: Gençlerin Hedonik Tüketimini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Doktora Tezi . Kütahya.
  • Yener, D. (2012). Türkiyedeki Pazar Ekspreslerinin Özellikleri Ve Alışverişe Yönelik Tutumları. Electronic Journal Of Vocational Colleges, 2(2), 118-130.
Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 37 - 54, 30.12.2020

Abstract

References

  • Akça, E. (2009). Hedonik Tüketim Davranışlarını Belirleyen Demografik Faktörlerin Analiz. Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Brancaleone, V., & Gountas, J. (2007). Personality characteristics of market mavens. Advances in Consumer Research, 34, 522-527.
  • Cüceloğlu, D. (2000). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Colin Campbell. (2005). The Romantic Ethic And The Spirit Of Modern Consomerism. New York: Alcuin Academics.
  • Dahiya, V., & Jose, R. (2012). Values, Attitudes and Lifestyles. Slideshare: www.slideshare.net/vikram_dahiya/vals-13957324 (Erişim Tarihi: 12 Kasım 2019)
  • Debats, D. L. (1996). The structure of human values: a principal components analysis of the Rokeach Value Survey . www.rug.nl: https://www.rug.nl/research/portal/files/10223324/c5.pdf adresinden alındı
  • Eiamkanchanalai, S., & Assarut, N. (2016). Consumer ınnovativeness and opinion leadership:revisiting consumer characteristics ın new product diffision model. Global Business and Economics Review, 18(1), 15 27.
  • Erciş, A., Ünal, S., & Can, P. (2007). Yaşam tarzlarının satın alma karar süreci. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(2), 281-309.
  • Foxall, G., Goldsmith, R. E., & Brown, S. (2008). Consumer psycholology for marketing. South Western : Cengage Learning .
  • Hirschman, E. C., & Holbrook, M. B. (1982). Hedonic consumption: emerging concepts, Methods And Propositions. Journal Of Marketing, 46(3), 92-101.
  • Kaya, İ. (2010). Pazarlama Bi’ Tanedir! İstanbul: Babıali Kültür Yayınları.
  • Koç, E. (2017). Temel Tüketici Davranışları Ve Pazarlama Stratejileri . Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Marangoz, M., Coşkun, T., & Türkoğlu, T. (2015). Pazar Kurtları Ve Tüketicilerin Satın Alma Kararlarındaki Rolü. Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 21(2), 281-311.
  • Martens, M. (2010). The Effect Of Market Mavens On Trial Probability: Does Marketing Communication Affect Market Mavens. Bachelor Thesis Marketing, 1-27.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2016). Tüketici Davranışları. İstanbul: Medicat.
  • Okumuş, A. (2018). Tüketici Davranışı Teorik ve Uygulamalı Bir Yaklaşım. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Tabrizi, G. (2013). Tüketicinin Satınalma Davranışında Marka Model Davranışını Etkileyen Faktörler. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Taşkın, E., Şener, H.Y., Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Çalışmalar Dergisi, 2020; 1 (1) Şaylan, O. & Okçu, Z. 53
  • Yaşar, M. (2017). Hedonik Ve Faydacı Tüketim Bağlamında Tüketici Davranışlarının İncelenmesi: Gençlerin Hedonik Tüketimini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Doktora Tezi . Kütahya.
  • Yener, D. (2012). Türkiyedeki Pazar Ekspreslerinin Özellikleri Ve Alışverişe Yönelik Tutumları. Electronic Journal Of Vocational Colleges, 2(2), 118-130.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Ercan Taşkın This is me 0000-0001-8499-1013

Habibe Yelda Şener This is me 0000-0003-0240-4634

Onur Şaylan This is me 0000-0001-7013-0415

Zeliha Okçu This is me 0000-0002-9841-6017

Publication Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Taşkın, E., Şener, H. Y., Şaylan, O., Okçu, Z. (2020). Pazar Kurdu Takipçilerinin Yaşam Tarzlarına Göre Hedonik Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Ve Ekonomik Çalışmalar Dergisi, 1(1), 37-54.