Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖÇMENLERE SUNULAN EĞİTİM POLİTİKALARININ GÖÇMENLERİN UYUMUNA ETKİSİ: TÜRKİYE VE ALMANYA ÖRNEKLERİ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 106 - 124, 30.12.2022

Öz

İnsanların dini, ekonomik, sosyal ya da siyasal nedenlerle yaşadıkları bölgelerden ayrılarak yer değiştirmelerine göç denilmektedir. Uyumun sağlanmasında eğitim başat rol oynamaktadır. Bu nedenle uyum dengesinin sağlanması sürecine, eğitimin etkisinin anlaşılmaya çalışıldığı bu çalışmada; Türkiye ve Almanya’dan toplam 30 katılımcıyla yarı yapılandırılmış mülakat yöntemiyle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler analiz edilmiş; göçmenlerin yaşamlarında karşılaştıkları en temel sorunlardan birinin dil sorunu olduğu ve bu sorunun ancak nitelikli bir eğitim süreciyle aşılabileceği tespit edilmiştir. Bununla birlikte eğitim bağlamında her iki göçmen grubunun da eğitim aldıkları ülkelerde ayrımcılık veya dışlanmışlığa maruz kaldıkları fakat Almanya’da yaşayan Türkiye kökenli göçmenlerin eğitimle hayatlarını olumlu yönde değiştirebilme fırsatlarını daha olası bulduğu sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Akar, Ç. (2021). Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonu. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 5(4), 287-296.
  • Alpago, H., ve Alpago, D. O. (2021). Karşılaştırmalı Bir Analizle Göç ve Entegrasyon: Gurbetçiler ve Suriyeli Mülteciler Örneği. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 16(1), 95-115.
  • Bolay, S. H. (2010). Felsefeye Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Bozan, İ. (2014). Türkiye’de İç Göç Hareketleri ve Göçün Eğitim Üzerinde Etkisi: Bir Durum Çalışması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi: Antalya.
  • Castles, S. ve J. Miller (2008). Göçler Çağı, Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri, (Çev: Bülent Uğur Bal, İbrahim Akbulut), İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Coşkun, İ. ve Emin, M.N. (2018). Türkiye’de Göçmenlerin Eğitimi: Mevcut Durum ve Çözüm Önerileri. İLKE İlim Kültür Eğitim Derneği Politika Notu No: 2018/03.
  • Demirağ, H. ve Kakışım, C. (2018). Almanya’daki Türklerin Göç ve Entegrasyon Süreci: Birinci ve Üçüncü Kuşak Karşılaştırması. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (75), 123-152.
  • Dokuyucu, H. (2020). Çorum Halkı Gözüyle Göçmenler (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi: Çorum.
  • Erçetin, Ş., Açıkalın, N., Akbaşlı, S., Çevik, M. S., Görgülü, G., Güngör, H. ve Çelik, M. (2019). Main Problems of Turkish Education System and Current Discussions on Education. ISCASS Uluslararası Bilim Derneği Dergisi. http://iscass.org/uploads/img/tes-sorunlari-kitapcikisbn.pdf
  • Gershberg, A. I., Danenberg, A. ve Sánchez, P. (2006). Beyond "Bilingual" Education: Ne Immigrants and Public School Policies in California. the Urban Institute. 2100 M St., NW, Washington, DC 20037.
  • Göç İdaresi Başkanlığı, (2022). Yıllara Göre Geçici Koruma Kapsamındaki Suriyeliler, https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • İli, K. (2020). Göçmenlerle İlgili Eğitim Politikaları: Türkiye ve Almanya Örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • Karaarslan, F. ve Gençoğlu, A.Y. (2019). Suriyeli Göçmenlerle Birlikte Yaşamak: Kayseri’de Sivil Politik Aktörlerle Suriyeli Göçmenler Üzerine Nitel Bir Analiz. Ankara: Tezkire Yayıncılık.
  • Karadağ, K. (2022, 6 Mayıs). İsmail Çataklı: 2017 Yılından Bu Tarafa Türkiye'de Geçici Koruma Altındaki Suriyeli Sayısı Hemen Hemen Aynı. Anadolu Ajansı, https://www.aa.com.tr/tr/politika/ismail-catakli-2017-yilindan-bu-tarafa-turkiyede-gecici-korumaaltindaki-suriyeli-sayisi-hemen-hemen-ayni/2581121
  • Karakaya, S. (2022). Avrupa ve Türkiye’de Suriyeli Göçmenler Üzerine Zenofobiyi Okumak, İçtimaiyat Sosyal Bilimler Dergisi, Göç ve Mültecilik Özel Sayısı, 371- 389.
  • Karpat, K. H. (2013). Osmanlı’dan Günümüze Etnik Yapılanma ve Göçler (Çev. B. Tırnakçı). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kaya, M. (2015). Komşuda Misafirlik: Suriyeli Sığınmacılarca Kurulmuş Mülteci Derneklerinin Perspektifinden Türkiye’de Yaşamak. The Journal of Academic Social Science Studies, 39(3), 263-279.
  • Kaya, M. (2017). Vaka Takdimi: Göçün Dini Yansımaları Suriye ve Türkiye Bağlamında Din ve Dindarlık. İlahiyat Akademi, 4, 199-206.
  • Kılıç, G. ve Özkor, D. (2019). Suriyeli Çocukların Eğitimine Dair Model Oluşturma Projesi Suriyeli Çocukların Eğitimi Araştırma Raporu. Mavi Kalem Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği, http://www.mavikalem.org/wpcontent/ uploads/2019/03/Suriyeli %C3%87ocuklar%C4%B1n- E%C4%9Fitimi-Ara%C5%9Ft%C4%B1rma-Raporu.pdf
  • Mevzuat Bilgi Sistemi, (2022). T.C. Anayasası, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.2709.pdf
  • Mülteciler Derneği, (2022). Türkiye’deki Suriyeli Sayısı Temmuz 2022, https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/
  • Özgen, N. (2016). Beşerî Coğrafyada Araştırma Yöntemleri ve Teknikler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Perşembe, E. (2005). Almanya’da Türk Kimliği Din ve Entegrasyon. Ankara: Araştırma Yayınları.
  • Sancak, H. (2022, 13 Nisan). Almanya’da her 4 Kişiden Biri Göçmen Kökenli. Hürriyet. https://www.hurriyet.com.tr/avrupa/almanyada-her-4-kisiden-biri-gocmen-kokenli-42042412
  • Sarıdoğan, Ş. (2019). Göç ve Eğitim İlişkisinin Sosyolojik Analizi: Mersin İli Akdeniz İlçesi Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi: Konya.
  • Swain, A. (2019). İncreasing Migration Pressure and Rising Nationalism: Implications for Multilateralism and SDG İmplementation. Third World Quarterly, 17(5), 959-973.
  • Şahin, A. ve Şahin, Y. (2020). Türkiye’deki Suriyeli Eğitimcilerin Gözünden Göç ve Uyum Sürecinde Eğitimin İşlevi ve Barışa Katkısı. Harran Maarif Dergisi, 5(1), 63-87.
  • Şen, H. (2020). Zorunlu Göçle Türkiye’ye Gelen Suriyelilerin Entegrasyonu: İstanbul İli Örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi: Çanakkale.
  • Tanrıverdi, A., Ulu, M. (2020). The Relatıonshıps Between Mıgratıon, Acculturatıon And Relıgıon Among Syrıans Under Temporary Protectıon: A Case Study Of Kayserı. Bılımname, 43(3).
  • Thomas, R. L., Chiarelli-Helminiak, C. M., Ferraj, B., ve Barrette, K. (2016). Building Relationships and Facilitating İmmigrant Community İntegration: An Evaluation of a Cultural Navigator Program. Evaluation and Program Planning, 55, 77-84.
  • Tümtaş, M.S. (2020). Nöbetleşe Dışlanma Göç ve Sosyal Dışlanma Döngüsü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Uçar, M. (2021). Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi? Liberal Düşünce Dergisi, 26(101), 41-66.
  • World Migration Report (2022). https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2022.pdf
  • Yalçın, M. G. (2017). Göç Psikolojisi. Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Yavuz, Ö., Mızrak, S. (2016). Acil Durumlarda Okul Çağındaki Çocukların Eğitimi: Türkiye’deki Suriyeli Mülteciler Örneği. Göç Dergisi, 3(2), 175-199.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, E., Coşkun, C. D., ve Şensin, C. (2022). Göçmen Çocuklara Yönelik Eğitim Politikaları: İngiltere, Almanya ve Türkiye Karşılaştırması. 9.Internatıonal Eurasıan Educatıonal Research Congress Tam Metin Bildiri Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldız, Ö.F. (2022, 10 Ekim). Eski Almanya Başbakanı Merkel, 2022 Nansen Mülteci Ödülünü Aldı. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/eski-almanya-basbakani-merkel-2022-nansen-multeci odulunualdi/2707904

THE EFFECT OF EDUCATIONAL POLICIES OFFERED TO IMMIGRANTS ON THE ADAPTATION OF IMMIGRANTS: EXAMPLES OF TURKEY AND GERMANY

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 106 - 124, 30.12.2022

Öz

Migration is the movement of people by leaving the regions where they live due to religious, economic, social or political reasons. Education plays a key role in ensuring compliance. For this reason, in this study, in which the effect of education on the process of achieving harmony balance is tried to be understood; Semi-structured interviews were conducted with a total of 30 participants from Turkey and Germany. The data obtained from the interviews were analyzed; It has been determined that one of the most basic problems that immigrants face in their lives is language problem and this problem can only be overcome with a qualified education process. However, in the context of education, it has been concluded that both immigrant groups are exposed to discrimination or exclusion in the countries where they receive education, but immigrants of Turkish origin living in Germany find it more likely to change their lives in a positive way through education.

Kaynakça

  • Akar, Ç. (2021). Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonu. Uluslararası Sosyal Bilimlerde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 5(4), 287-296.
  • Alpago, H., ve Alpago, D. O. (2021). Karşılaştırmalı Bir Analizle Göç ve Entegrasyon: Gurbetçiler ve Suriyeli Mülteciler Örneği. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 16(1), 95-115.
  • Bolay, S. H. (2010). Felsefeye Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Bozan, İ. (2014). Türkiye’de İç Göç Hareketleri ve Göçün Eğitim Üzerinde Etkisi: Bir Durum Çalışması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi: Antalya.
  • Castles, S. ve J. Miller (2008). Göçler Çağı, Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri, (Çev: Bülent Uğur Bal, İbrahim Akbulut), İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Coşkun, İ. ve Emin, M.N. (2018). Türkiye’de Göçmenlerin Eğitimi: Mevcut Durum ve Çözüm Önerileri. İLKE İlim Kültür Eğitim Derneği Politika Notu No: 2018/03.
  • Demirağ, H. ve Kakışım, C. (2018). Almanya’daki Türklerin Göç ve Entegrasyon Süreci: Birinci ve Üçüncü Kuşak Karşılaştırması. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, (75), 123-152.
  • Dokuyucu, H. (2020). Çorum Halkı Gözüyle Göçmenler (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hitit Üniversitesi: Çorum.
  • Erçetin, Ş., Açıkalın, N., Akbaşlı, S., Çevik, M. S., Görgülü, G., Güngör, H. ve Çelik, M. (2019). Main Problems of Turkish Education System and Current Discussions on Education. ISCASS Uluslararası Bilim Derneği Dergisi. http://iscass.org/uploads/img/tes-sorunlari-kitapcikisbn.pdf
  • Gershberg, A. I., Danenberg, A. ve Sánchez, P. (2006). Beyond "Bilingual" Education: Ne Immigrants and Public School Policies in California. the Urban Institute. 2100 M St., NW, Washington, DC 20037.
  • Göç İdaresi Başkanlığı, (2022). Yıllara Göre Geçici Koruma Kapsamındaki Suriyeliler, https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • İli, K. (2020). Göçmenlerle İlgili Eğitim Politikaları: Türkiye ve Almanya Örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • Karaarslan, F. ve Gençoğlu, A.Y. (2019). Suriyeli Göçmenlerle Birlikte Yaşamak: Kayseri’de Sivil Politik Aktörlerle Suriyeli Göçmenler Üzerine Nitel Bir Analiz. Ankara: Tezkire Yayıncılık.
  • Karadağ, K. (2022, 6 Mayıs). İsmail Çataklı: 2017 Yılından Bu Tarafa Türkiye'de Geçici Koruma Altındaki Suriyeli Sayısı Hemen Hemen Aynı. Anadolu Ajansı, https://www.aa.com.tr/tr/politika/ismail-catakli-2017-yilindan-bu-tarafa-turkiyede-gecici-korumaaltindaki-suriyeli-sayisi-hemen-hemen-ayni/2581121
  • Karakaya, S. (2022). Avrupa ve Türkiye’de Suriyeli Göçmenler Üzerine Zenofobiyi Okumak, İçtimaiyat Sosyal Bilimler Dergisi, Göç ve Mültecilik Özel Sayısı, 371- 389.
  • Karpat, K. H. (2013). Osmanlı’dan Günümüze Etnik Yapılanma ve Göçler (Çev. B. Tırnakçı). İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Kaya, M. (2015). Komşuda Misafirlik: Suriyeli Sığınmacılarca Kurulmuş Mülteci Derneklerinin Perspektifinden Türkiye’de Yaşamak. The Journal of Academic Social Science Studies, 39(3), 263-279.
  • Kaya, M. (2017). Vaka Takdimi: Göçün Dini Yansımaları Suriye ve Türkiye Bağlamında Din ve Dindarlık. İlahiyat Akademi, 4, 199-206.
  • Kılıç, G. ve Özkor, D. (2019). Suriyeli Çocukların Eğitimine Dair Model Oluşturma Projesi Suriyeli Çocukların Eğitimi Araştırma Raporu. Mavi Kalem Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği, http://www.mavikalem.org/wpcontent/ uploads/2019/03/Suriyeli %C3%87ocuklar%C4%B1n- E%C4%9Fitimi-Ara%C5%9Ft%C4%B1rma-Raporu.pdf
  • Mevzuat Bilgi Sistemi, (2022). T.C. Anayasası, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.2709.pdf
  • Mülteciler Derneği, (2022). Türkiye’deki Suriyeli Sayısı Temmuz 2022, https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/
  • Özgen, N. (2016). Beşerî Coğrafyada Araştırma Yöntemleri ve Teknikler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Perşembe, E. (2005). Almanya’da Türk Kimliği Din ve Entegrasyon. Ankara: Araştırma Yayınları.
  • Sancak, H. (2022, 13 Nisan). Almanya’da her 4 Kişiden Biri Göçmen Kökenli. Hürriyet. https://www.hurriyet.com.tr/avrupa/almanyada-her-4-kisiden-biri-gocmen-kokenli-42042412
  • Sarıdoğan, Ş. (2019). Göç ve Eğitim İlişkisinin Sosyolojik Analizi: Mersin İli Akdeniz İlçesi Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi: Konya.
  • Swain, A. (2019). İncreasing Migration Pressure and Rising Nationalism: Implications for Multilateralism and SDG İmplementation. Third World Quarterly, 17(5), 959-973.
  • Şahin, A. ve Şahin, Y. (2020). Türkiye’deki Suriyeli Eğitimcilerin Gözünden Göç ve Uyum Sürecinde Eğitimin İşlevi ve Barışa Katkısı. Harran Maarif Dergisi, 5(1), 63-87.
  • Şen, H. (2020). Zorunlu Göçle Türkiye’ye Gelen Suriyelilerin Entegrasyonu: İstanbul İli Örneği (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi: Çanakkale.
  • Tanrıverdi, A., Ulu, M. (2020). The Relatıonshıps Between Mıgratıon, Acculturatıon And Relıgıon Among Syrıans Under Temporary Protectıon: A Case Study Of Kayserı. Bılımname, 43(3).
  • Thomas, R. L., Chiarelli-Helminiak, C. M., Ferraj, B., ve Barrette, K. (2016). Building Relationships and Facilitating İmmigrant Community İntegration: An Evaluation of a Cultural Navigator Program. Evaluation and Program Planning, 55, 77-84.
  • Tümtaş, M.S. (2020). Nöbetleşe Dışlanma Göç ve Sosyal Dışlanma Döngüsü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Uçar, M. (2021). Dil Kardeşliği: Göçmen Öğrencilerle Etkileşimde Dilin Rolü Olabilir mi? Liberal Düşünce Dergisi, 26(101), 41-66.
  • World Migration Report (2022). https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2022.pdf
  • Yalçın, M. G. (2017). Göç Psikolojisi. Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Yavuz, Ö., Mızrak, S. (2016). Acil Durumlarda Okul Çağındaki Çocukların Eğitimi: Türkiye’deki Suriyeli Mülteciler Örneği. Göç Dergisi, 3(2), 175-199.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, E., Coşkun, C. D., ve Şensin, C. (2022). Göçmen Çocuklara Yönelik Eğitim Politikaları: İngiltere, Almanya ve Türkiye Karşılaştırması. 9.Internatıonal Eurasıan Educatıonal Research Congress Tam Metin Bildiri Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldız, Ö.F. (2022, 10 Ekim). Eski Almanya Başbakanı Merkel, 2022 Nansen Mülteci Ödülünü Aldı. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/eski-almanya-basbakani-merkel-2022-nansen-multeci odulunualdi/2707904
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yusuf Uslu 0000-0001-5120-284X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uslu, Y. (2022). GÖÇMENLERE SUNULAN EĞİTİM POLİTİKALARININ GÖÇMENLERİN UYUMUNA ETKİSİ: TÜRKİYE VE ALMANYA ÖRNEKLERİ. Uluslararası Sosyal Ve Ekonomik Çalışmalar Dergisi, 3(2), 106-124.