Öz
Bu çalışma, işletmelerin pazar odaklılık ve işletme performansı ilişkisini inceleyen nicel çalışmaların sentezlenmesini amaçlamaktadır. Çalışmaların sentezlenmesinde anlatı yöntemi ve meta analiz yaklaşımı kullanılmıştır. Hakemli dergilerin ele alındığı üç veri tabanında tarama yapılmıştır. Pazar odaklılık ve işletme performansı ile ilgili kavramsal değişkenler ele alınmıştır. Çalışmaların metodolojik kalitesinin değerlendirilmesinde, JBI kontrol listesinden yararlanılmıştır. Bu çalışma, PRISMA kılavuzu öğelerine göre yapılandırılmıştır. Taramalar, 15.09.2024 / 15.10.2024 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Taramalar sonucundaki tekrarlı çalışmaların çıkarılmasından sonra, 760 çalışma belirlenmiştir. Ayıklamalardan sonra on iki çalışma, derlemeye dahil edilmeye uygun olarak seçilmiştir. Mevcut bulgulara göre, pazar odaklılık ve alt boyutları işletme performansı üzerinde anlamlı etkiye sahiptir.
Anahtar Kelimeler: Pazar odaklılık, Müşteri odaklılık, Rakip odaklılık, Fonksiyonlar arası eşgüdüm, İşletme performansı.
Abstract
This study aims to synthesize quantitative studies examining the relationship between market orientation and business performance. Narrative method and meta-analysis approach were used in the synthesis of the studies. A search was conducted in three databases where peer-reviewed journals were considered. Conceptual variables related to market orientation and business performance were addressed. The JBI checklist was used in the evaluation of the methodological quality of the studies. This study was structured according to the elements of PRISMA guide. The searches were conducted between 15.09.2024 and 15.10.2024. After removing the duplicate studies in the search, 760 studies were identified. After the screening, twelve studies were selected as suitable for inclusion in the review. According to the current findings, market orientation and its sub-dimensions have a significant effect on business performance.
Key Words: Market orientation, Customer orientation, Competitor orientation, Interfunctional coordination, Business performance.
PAZAR ODAKLILIK MÜŞTERİ ODAKLILIK RAKİP ODAKLILIK FONKSİYONLAR ARASI EŞGÜDÜM İŞLETME PERFORMANSI
Bu çalışma derleme/meta analiz çalışması olması nedeniyle etik kurul iznine tabi değildir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Pazarlama Yönetimi, Pazarlama (Diğer) |
| Bölüm | Sistematik |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 1 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 20 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1 |