Clothing items are important elements of material culture that directly contribute to the illumination of Turkish cultural history and the revelation of its period characteristics. While fulfilling one of the most basic needs, they also provide important data on geographical and economic characteristics, craftsmanship, aesthetic taste, the world of beliefs, and the way society perceives life. Headwear, one of the clothing materials that may initially appear to be a minor detail, should also be evaluated from this perspective. It contains a rich cultural content and conveys information about a person's social and economic status and even their marital status. Among the headdresses that hold a significant place in the continuity of Turkish culture from Turkistan to Anatolia, the three-horned headdress type is particularly interesting. It is depicted in relatively limited areas, in similar compositions but on very different materials, including rock paintings, bone plates, stone sculptures, bronze coatings, and coins. While figures wearing three-horned headdresses are mostly depicted as female characters and associated with Umay, the fact that this headdress has also been found on male stone sculptures, or that it is not found in all Turkish regions where the Umay belief exists, creates a confusing situation. At this point, the three-horned headdress has raised many questions and sparked curiosity about its meaning. This study addresses questions such as: Was it a crown or a headdress? Was it exclusive to women, or did men also use it? What did it signify? What factors led to the widespread belief that it depicted Umay? The study focuses on the meanings of the three-horned headdress beyond its role as a garment.
Giyim kuşam unsurları, Türk kültür tarihinin aydınlatılmasına ve dönemsel özelliklerinin ortaya konmasına doğrudan kaynaklık eden önemli maddi kültür öğeleridir. En temel ihtiyaçlardan birini karşılarken aynı zamanda coğrafi ve ekonomik özellikler, zanaatsal beceriler, estetik zevki, inanç dünyası ve toplumun hayatı algılayış biçimi gibi konularda önemli veriler sunar. Giyim kuşam malzemelerinden biri olan ve ilk anda küçük bir kıyafet detayı gibi gözüken başlıklar da bu açıdan değerlendirilmelidir. Zira kültürel değerler açısından zengin bir içeriği barındırmakta; kişinin sosyal ve ekonomik durumu ve hatta medeni hali hakkında bilgiler taşımaktadır. Türk kültürünün Türkistan’dan Anadolu’ya taşınan sürekliliği içinde anlamlı bir yere sahip olan başlıklar arasında üç boynuzlu başlık türü özellikle ilgi çekicidir. Görece sınırlı bir alanda, birbirinin benzeri kompozisyonlar içinde ancak çok farklı malzemeler üzerinde tasvir edilmesi söz konusudur ki, kaya resimleri, kemik plakalar, taş heykeller, bronz kaplamalar ve sikkeler bunlar arasında sayılabilir. Üç boynuzlu başlık taşıyan figürler çoğunlukla kadın karakter olarak tasvir edilip Umay’la ilişkilendirilmişse de erkek taş heykelde de bu başlığa rastlanmış olması ya da Umay inancının bulunduğu tüm Türk coğrafyasında bu başlığa rastlanmaması kafa karıştırıcı bir durum ortaya çıkarmaktadır. Bu noktada üç boynuzlu başlık adlandırmasından ifade ettiği anlama kadar çok sayıda soru işareti ile merak uyandırmıştır. Bu çalışma konuyu bu bir taç mıydı yoksa başlık mı? Sadece kadınlara özgü müydü erkekler de kullanır mıydı? Ne anlam ifade ediyordu? Umay’ı tasvir ettiğine ilişkin yaygın görüşü ortaya çıkaran etkenler ne? gibi sorular çerçevesinde ele alıp üç boynuzlu başlığın bir giyim unsuru olmanın ötesindeki anlamlarına odaklanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Cultural History |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2025 |
Submission Date | August 2, 2025 |
Acceptance Date | September 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 15 |