Classroom interaction
research, adopting different research methodologies, has broadened our
understanding of the nature of vocabulary teaching and learning. There is also
extensive research on teachers’ word explanation practices using microanalytic
lenses of Conversation Analysis (CA) methodology. However, this paper has
particularly focused on word explanations in instruction giving sequences of
second language (L2) classroom interaction with a micro-analytic research
mentality. Based on four forty minutes of video recordings of the interaction
in an adult EFL classroom, this study seeks to uncover how word-explanation
requests are made in procedural contexts of L2 classroom interaction
(Seedhouse, 2004). As a result, the analysis of the word explanations in
instruction giving sequences has shown that word explanation requests may have
different functions depending on the interactional organization of the
sequences including (1) increasing the comprehensibility of task instruction,
(2) clearing the ground for the upcoming task instruction and (3) initiating
repair. In addition to this, it has also been found that word explanations tend
to be conducted through the use of mother tongue which is considered to be a
practical way of doing word explanation in these specific sequences.
Sınıf etkileşimi
çalışmaları, farklı araştırma yöntemleri kullanarak, kelime öğretimi ve
öğrenimi konusunda anlayışımızı artırmıştır. Konuşma Çözümlemesi (KÇ)
yönteminin mikro analitik lenslerini kullanarak öğretmen kelime açıklama
pratikleri üzerine yapılan kapsamlı araştırmalarda bulunmaktadır. Ancak, bu
makale konuşma analitik araştırma anlayışı ile ikinci dil (İD) sınıf
etkileşiminde özellikle talimat verme dizilimlerinde yapılan kelime
açıklamalarına odaklanmıştır. Bu çalışma, yetişkin yabancı dil sınıf
etkileşiminin dört kırk dakikalık video kayıtlarına dayanarak, ikinci dil sınıf
etkileşiminin usule ilişkin bağlamlarında (Seedhouse, 2004) sözcük açıklama
taleplerinin nasıl yapıldığını ortaya çıkarmaya çalışmaktadır. Sonuç olarak,
talimat verme dizilerindeki kelime açıklamalarının analizi kelime açıklama
isteklerinin dizilerin etkileşimsel organizasyonuna bağlı olarak farklı
fonksiyonlara sahip olabileceğini göstermiştir örneğin: (1) görev talimatının
anlaşılabilirliğini artırmak, (2) yaklaşan görev talimatı için zemin hazırlama,
ve (3) onarımı başlatma. Buna ek olarak, kelime açıklamalarının bu belirli
dizilimlerde anadil kullanılarak yapılması pratik bir yöntem olduğu tespit
edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.