Amaç: Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının
algılarına dayalı olarak Demokratik Tutum Ölçeğini (DTÖ) geliştirmektir.
Yöntem: Ölçeğin açımlayıcı faktör analizi,
doğrulayıcı faktör analizi ve test-tekrar test güvenirliği süreçleri için üç
farklı katılımcı grubu ile çalışılmıştır. Katılımcı grupları, açımlayıcı faktör
analizi için 384, doğrulayıcı faktör analizi için 319 ve test-tekrar test
güvenirliği için 45 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veri toplama aracının
kapsam geçerliliğinin sağlanması için alanyazın taraması yapıldıktan sonra,
öğretmen adayları ve akademisyenlerden oluşan bir grupla görüşmeler
gerçekleştirilmiş, daha sonra yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı
faktör analizleri yapılmıştır. Veri toplama aracının güvenirliğini belirlemek
için Cronbach Alpha iç tutarlılık ve madde toplam korelasyon değerleri
hesaplanmış; zamana karşı güvenirliğini belirlemek için de test-tekrar test güvenirlik
analizi gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Tüm geçerlik ve güvenirlik çalışmalarından
sonra veri toplama aracının 4 faktörlü yapıda 16 maddeden oluştuğu
gözlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen uyum indeksi
değerleri, χ 2 /Sd= 1.809; GFI = .936; AGFI = .910; NNFI (TLI)= .891; CFI =
.912; RMSEA = .05 ve RMR =.043 olarak belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör
analizinden elde edilen değerler, ölçek için model-veri uyumunun kabul
edilebilir düzeyde olduğunu göstermiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışmaları
kapsamında yapılan analizler sonucunda, Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı
.748 olarak hesaplanmıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Araştırma
sonucunda yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmalarından elde edilen bulgular
ölçeğin öğretmen adaylarının demokratik tutumlarının belirlenmesinde
kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.