Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul Üçüncü ve Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazma Hızının İncelenmesi/Examination of Writing Speed of 3rd and 4th Grade Primary Schools Students

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 9, 28.07.2020

Abstract

Bu araştırmada, ilkokul üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin yazma hızının bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, betimleyici tarama modeli esas alınarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 öğretim yılında Kilis ilindeki ilkokullarda öğrenim gören 95 ilkokul üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan öğrenci kişisel bilgi ve doküman inceleme formu ile toplanmıştır. Öğrencilerinin yazma hızını belirlemek için kullanılan metinler, Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2019-2020 Eğitim-öğretim yılında kullandığı Türkçe ders kitaplarından sınıf seviyesine göre seçilmiştir. Araştırmada, öğrencilerin dik temel yazı ile yazma hızı; cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, el tercihi, okul öncesi eğitim alma durumu, , sınıf türü ve sınıf mevcudu değişkenleri açısından incelenmiştir. Verilerin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Ölçümler normal dağılım gösterdiği için parametrik testlerden t-testi ile veriler analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin yazma hızının, sınıf türü değişkeni açısından anlamlı düzeyde farklılaştığı; ancak diğer değişkenler açısından anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür.

References

  • Altıntaş, E. (2015). Birinci sınıflarda uygulanan uyum ve hazırlık çalışmalarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize
  • Artur, K. (2005). İlköğretim (I. kademe-birinci sınıf) yazı öğretiminde temel ilkeler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 69-74.
  • Bay, Y. (2010). Ses temelli cümle yöntemiyle ilk okuma yazma öğrenen ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma yazma hızları ve okuduğunu anlama düzeyleri. Journal Of Kırşehir Education Faculty, 11(1), 257-277.
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara
  • Benik, T. (2018). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin ve yazma hızlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, Gaziantep.
  • Büyüköztürk , Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (4 b.). Ankara: Pegem Akademi
  • Cohen, M. R. (1997). Individual and sex differences in speed of handwriting among high school students. Perceptual and Motor Skills, 84, 1428-1430.
  • Coşkun, N., & Samancı, O. (2011). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda sosyal beceri düzeyi ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Educational And İnstructional Studies İn The World, 2(1), 2146-7463.
  • Çelenk, S. (2003). İlk Okuma-Yazma Programı ve Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Dennis, J. L., & Swinth, Y. (2001). Pencil grasp and children’s handwriting legibility during different-length writing tasks. The American Journal of Occupational Therapy, 55(2), 175-183.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Erdem, İ., Yılmaz, F., & Bozkurt, E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının bitişik eğik yazıya ilişkin tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 5-26.
  • Erdoğan, T. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 93-102.
  • Feder, K. P., & Majnemer, A. (2007). Handwriting development, competency, and intervention. Developmental Medicine & Child Neurology, 49(4), 312-317.
  • Graham, S., Weintraub, N., & Berninger, V. W. (1998). The relationship between handwriting style and speed and legibility. The Journal of Educational Research, 91(5), 290-297.
  • Halıcı, B. (2019). Kalem şeklinin ilkokul öğrencilerinin yazma hizina etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Sınıf Eğitimi Bilim Dalı, Yozgat.
  • Höbek, G., & Taşkaya, S. M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin ilkokul öğrencilerinin yazma hızına ilişkin görüşleri. Çukurova Araştırmaları Dergisi, 3(2), 117-125. Erişim adresi doi: http/dx.doi.org/10.18560/cukurova.1083
  • Höbek, G., & Taşkaya, S. M. (2018). İlkokul öğrencilerinin yazm hızının belirlenmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2433-2445. doi:10.17218/hititsosbil.356223
  • Kadıoğlu, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazma becerisi, hızı ve tutumlarının incelenmesi.. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Koziatek, S. M., & Powell, N. J. (2003). Pencil grips, legibility, and speed of fourth-graders’ writing in cursive. American Journal of Occupational Therapy, 57(3), 284-288.
  • Marss, S., Zumbrunn, S., McBride, C., & Stringer, J. (2016). Exploring elementary student perceptions of writing feedback. Journal on Educational Psychology, 10(1), 16-28.
  • MEB. (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden alındı
  • MEB. (2018). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden alındı
  • O'Mahony, P., Dempsey, M., & Killeen, H. (2008). Handwriting speed: Duration of testing period and relation to socio‐economic disadvantage and handedness. Occupational Therapy International, 15(3), 165-177.
  • Sudsawad, P., & Hammerschmidt, S. L. (2004). Teachers’ Survey on problems with handwriting: referral, evaluation, and outcomes. The American Journal Of Occupational Therapy, 58(2), 185-192.
  • Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Eğitim ve Bilim, 37(165), 168-179.
  • Temur, T., Aksoy, C. C., & Tabak, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin kalem tutma biçimleri ve kavrama-sıkıştırma kuvvetlerinin yazma hızı ve hatalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 307-319.
  • Temur, T. (2012). Türk ve Amerikan 3.sınıf öğrencilerinin yazma hızlarının bazı değişkenler açısından karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 207-218.
  • Tseng, M. H., & Hsueh, I. P. (1997). Performance of school-aged children on a chinese handwriting speed test. Occupational Therapy International, 4(4), 294-303.
  • Tutal, Ö., & Oral, B. (2015). İlkokuma-yazma öğrenmede okula başlama yaşının okuma-yazma başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(24), 96-121.
  • Yıldırım, K., & Ateş, S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin bitişik eğik yazı öğretim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (5), 57-71.
  • Yıldız, M., Ataş, M., Yekeler, A. D., & Aktaş, N. (2016). Dik temel yazıyı nasıl öğrendiler? Nasıl yazıyorlar. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 2461-2480. Erişim adresi doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9363.
  • Ziviani, J. (1984). Some elaborations on handwriting speed in 7-to 14-year-olds. Perceptual and Motor Skills, 58(2), 535-539
  • Ziviani, J., & Watson-Will, A. (1998). Writing speed and legibility of 7–14‐year‐old school students using modern cursive script. Australian Occupational Therapy Journal, 45(2), 59-64.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 1 - 9, 28.07.2020

Abstract

References

  • Altıntaş, E. (2015). Birinci sınıflarda uygulanan uyum ve hazırlık çalışmalarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize
  • Artur, K. (2005). İlköğretim (I. kademe-birinci sınıf) yazı öğretiminde temel ilkeler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 69-74.
  • Bay, Y. (2010). Ses temelli cümle yöntemiyle ilk okuma yazma öğrenen ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin okuma yazma hızları ve okuduğunu anlama düzeyleri. Journal Of Kırşehir Education Faculty, 11(1), 257-277.
  • Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara
  • Benik, T. (2018). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin ve yazma hızlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Temel Eğitim Ana Bilim Dalı, Gaziantep.
  • Büyüköztürk , Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (4 b.). Ankara: Pegem Akademi
  • Cohen, M. R. (1997). Individual and sex differences in speed of handwriting among high school students. Perceptual and Motor Skills, 84, 1428-1430.
  • Coşkun, N., & Samancı, O. (2011). İlköğretim 4. ve 5. sınıflarda sosyal beceri düzeyi ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Educational And İnstructional Studies İn The World, 2(1), 2146-7463.
  • Çelenk, S. (2003). İlk Okuma-Yazma Programı ve Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Dennis, J. L., & Swinth, Y. (2001). Pencil grasp and children’s handwriting legibility during different-length writing tasks. The American Journal of Occupational Therapy, 55(2), 175-183.
  • Duran, E. (2009). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Erdem, İ., Yılmaz, F., & Bozkurt, E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının bitişik eğik yazıya ilişkin tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 5-26.
  • Erdoğan, T. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 93-102.
  • Feder, K. P., & Majnemer, A. (2007). Handwriting development, competency, and intervention. Developmental Medicine & Child Neurology, 49(4), 312-317.
  • Graham, S., Weintraub, N., & Berninger, V. W. (1998). The relationship between handwriting style and speed and legibility. The Journal of Educational Research, 91(5), 290-297.
  • Halıcı, B. (2019). Kalem şeklinin ilkokul öğrencilerinin yazma hizina etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Sınıf Eğitimi Bilim Dalı, Yozgat.
  • Höbek, G., & Taşkaya, S. M. (2017). Sınıf öğretmenlerinin ilkokul öğrencilerinin yazma hızına ilişkin görüşleri. Çukurova Araştırmaları Dergisi, 3(2), 117-125. Erişim adresi doi: http/dx.doi.org/10.18560/cukurova.1083
  • Höbek, G., & Taşkaya, S. M. (2018). İlkokul öğrencilerinin yazm hızının belirlenmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 2433-2445. doi:10.17218/hititsosbil.356223
  • Kadıoğlu, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazma becerisi, hızı ve tutumlarının incelenmesi.. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Koziatek, S. M., & Powell, N. J. (2003). Pencil grips, legibility, and speed of fourth-graders’ writing in cursive. American Journal of Occupational Therapy, 57(3), 284-288.
  • Marss, S., Zumbrunn, S., McBride, C., & Stringer, J. (2016). Exploring elementary student perceptions of writing feedback. Journal on Educational Psychology, 10(1), 16-28.
  • MEB. (2015). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden alındı
  • MEB. (2018). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden alındı
  • O'Mahony, P., Dempsey, M., & Killeen, H. (2008). Handwriting speed: Duration of testing period and relation to socio‐economic disadvantage and handedness. Occupational Therapy International, 15(3), 165-177.
  • Sudsawad, P., & Hammerschmidt, S. L. (2004). Teachers’ Survey on problems with handwriting: referral, evaluation, and outcomes. The American Journal Of Occupational Therapy, 58(2), 185-192.
  • Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Eğitim ve Bilim, 37(165), 168-179.
  • Temur, T., Aksoy, C. C., & Tabak, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin kalem tutma biçimleri ve kavrama-sıkıştırma kuvvetlerinin yazma hızı ve hatalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 307-319.
  • Temur, T. (2012). Türk ve Amerikan 3.sınıf öğrencilerinin yazma hızlarının bazı değişkenler açısından karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 207-218.
  • Tseng, M. H., & Hsueh, I. P. (1997). Performance of school-aged children on a chinese handwriting speed test. Occupational Therapy International, 4(4), 294-303.
  • Tutal, Ö., & Oral, B. (2015). İlkokuma-yazma öğrenmede okula başlama yaşının okuma-yazma başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(24), 96-121.
  • Yıldırım, K., & Ateş, S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin bitişik eğik yazı öğretim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (5), 57-71.
  • Yıldız, M., Ataş, M., Yekeler, A. D., & Aktaş, N. (2016). Dik temel yazıyı nasıl öğrendiler? Nasıl yazıyorlar. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), 2461-2480. Erişim adresi doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9363.
  • Ziviani, J. (1984). Some elaborations on handwriting speed in 7-to 14-year-olds. Perceptual and Motor Skills, 58(2), 535-539
  • Ziviani, J., & Watson-Will, A. (1998). Writing speed and legibility of 7–14‐year‐old school students using modern cursive script. Australian Occupational Therapy Journal, 45(2), 59-64.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Mevlide Türker This is me 0000-0002-0201-5869

Erhan Tunç This is me 0000-0002-6328-8545

Publication Date July 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Türker, M., & Tunç, E. (2020). İlkokul Üçüncü ve Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazma Hızının İncelenmesi/Examination of Writing Speed of 3rd and 4th Grade Primary Schools Students. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-9.