Bu çalışmada Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü öğrencilerinin değerlendirme becerilerinin bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada lisans düzeyi resim bölümünde okuyan toplam 88 öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Alanında uzman 6 öğretim üyesinin 5 başlıkta puanladığı materyaller öğrencilere verilerek onlardan puanlama yapmaları istenmiş, uzman puanı ile öğrenci puanının uyumu başarılı değerlendirme olarak kabul edilmiştir. Tüm bulgular ışığında örneklem öğrenci grubu üzerinden benzer düzeydeki öğrencilerin de değerlendirme düzeylerinin geliştirilmeye ihtiyaç duyduğu söylenebilir. Lisans düzeyi Resim Bölümü öğrencilerinin, eleştirel bakış açısı kazanmaları, sanatsal yeterliklerin geliştirilebilmesi ve başarılarının arttırılması için onlara özellikle uygulamalı derslerde daha fazla değerlendirme yaşantısı sağlamak gerektiği sonucuna varılmıştır. Lisans düzeyi derslerin, değerlendirme kısımlarının öğrencilerin resim değerlendirme sürecini geliştirecek şekilde yeniden yapılandırılması önerilir.
In this study, it is aimed to examine the self-assessment skills of the students of the Painting Department of the Faculty of Fine Arts according to some personal variables. In the study, a total of 88 students studying at the undergraduate level painting department formed the study group. Materials scored under 5 headings by 6 faculty members who are experts in their fields were given to the students and they were asked to score, and the harmony between the expert score and the student score was accepted as a successful self-assessment. In the light of all the findings, it can be said that the self- assessment levels of the students at the similar level need to be improved over the sample student group. It has been concluded that undergraduate level Painting Department students need to provide more self-assessment experiences, especially in applied courses, in order to gain a critical perspective, develop artistic competencies and increase their success. It is recommended that the assessment parts of undergraduate level courses be restructured to include the self-assessment process.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Early Pub Date | July 12, 2023 |
Publication Date | July 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.