Bu araştırmada 6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen Kahramanmaraş merkezli depremleri yaşayan öğretmenlerin psikolojik sağlamlık ve yaşam doyum düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nicel yöntemde ve ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş ili Onikişubat ve Dulkadiroğlu merkez ilçelerindeki kamuya ait anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 9473 öğretmen; araştırmanın örneklemini ise evren içerisinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 436 öğretmen oluşturmuştur. Elde edilen verilerin analizinde t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, korelasyon ve basit regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin psikolojik sağlamlık ve yaşam doyum düzeylerinin “orta” düzeyde olduğu, öğretmenlerin psikolojik sağlamlığa ilişkin görüşlerinin cinsiyet ve yaş değişkenleri açısından anlamlı biçimde farklılaştığı ve psikolojik sağlamlığın yaşam doyumunun anlamlı bir yordayıcısı olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik öneriler getirilmiştir.
In this study, it was aimed to determine the psychological resilience and life satisfaction levels of teachers who experienced the Kahramanmaraş-epic entered earthquakes that occurred on February 6, 2023. The population of the research, which was conducted in quantitative method and correlational survey model, consisted of 9473 teachers working in public preschools, primary schools, secondary schools and high schools in the central districts of Onikişubat and Dulkadiroğlu in Kahramanmaraş province in the 2022-2023 academic year; the sample of the research consisted of 436 teachers determined by the convenience sampling method from the population. In the analysis of the data obtained, t-Test, One-Way Analysis of Variance, correlation and simple regression analyses were used. As a result of the study, it was found that teachers' psychological resilience and life satisfaction levels were at "moderate" level, teachers' views on psychological resilience differed significantly in terms of gender and age variables, and psychological resilience was a significant predictor of life satisfaction. As a result of the study, recommendations were made practitioners and researchers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | October 29, 2023 |
Acceptance Date | December 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.