Bu araştırmanın amacı, özel eğitim okulu yöneticilerinin geçici koruma statüsü altındaki özel gereksinimli Suriyeli öğrencilerin eğitimlerine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada, nitel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma kapsamında, Türkiye’nin Gaziantep ilindeki özel eğitim okullarında görev yapan altı okul yöneticisi ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilerek temalar belirlenmiştir. İçerik analizi sonucunda, dil ve iletişim, aile katılımı, destek sistemleri, öğretmen gereksinimleri ve yabancı kültürlere karşı ön yargı olmak üzere beş tema oluşturulmuştur. Görüşülen okul yöneticilerinin hepsi, özel gereksinimli Suriyeli öğrencilerle ve aileleriyle iletişimde yaşadıkları güçlükleri, kendilerine verilen desteğin yetersizliği ve öğretmen eğitimi ile ilgili sınırlılıkları vurgulamışlardır. Araştırma bulguları ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.
This study aims to elucidate the views of special education school administrators on the education of Syrian students with special needs under temporary protection status. Employing qualitative research methodology, data were collected using a semi-structured interview form and a personal information form prepared by the researcher. Interviews were conducted with six school administrators in Gaziantep province, Türkiye. Data underwent content analysis to derive thematic insights, leading to the identification of five themes: language and communication, parental involvement, support systems, teacher requirements, and prejudice against foreign cultures. All interviewed administrators underscored challenges in communicating with Syrian students with special needs and their families, the inadequacy of support provided to them, and limitations regarding teacher training. Findings were discussed in light of relevant literature.
The ethics approval to conduct this study was obtained from Gaziantep University’s Ethics Committee for the Social and Human Sciences.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 28, 2024 |
Publication Date | December 28, 2024 |
Submission Date | May 2, 2024 |
Acceptance Date | October 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |
Bu eser, Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.