Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Eğitim Okulu Yöneticilerinin Geçici Koruma Statüsü Altındaki Özel Gereksinimli Suriyeli Öğrencilerin Eğitimleri Hakkındaki Görüşleri

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 16 - 30, 28.12.2024

Abstract

Bu araştırmanın amacı, özel eğitim okulu yöneticilerinin geçici koruma statüsü altındaki özel gereksinimli Suriyeli öğrencilerin eğitimlerine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada, nitel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırma kapsamında, Türkiye’nin Gaziantep ilindeki özel eğitim okullarında görev yapan altı okul yöneticisi ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilerek temalar belirlenmiştir. İçerik analizi sonucunda, dil ve iletişim, aile katılımı, destek sistemleri, öğretmen gereksinimleri ve yabancı kültürlere karşı ön yargı olmak üzere beş tema oluşturulmuştur. Görüşülen okul yöneticilerinin hepsi, özel gereksinimli Suriyeli öğrencilerle ve aileleriyle iletişimde yaşadıkları güçlükleri, kendilerine verilen desteğin yetersizliği ve öğretmen eğitimi ile ilgili sınırlılıkları vurgulamışlardır. Araştırma bulguları ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.

References

  • Akgül, A., Kaptı, A., & Demir, O. Ö. (2015). Göç ve kamu politikaları: Suriye krizi üzerine bir analiz [Migration and public policies: An analysis on the Syrian crisis]. A Journal of Policy and Strategy, 1(2), 1-22.
  • Akman-Dömbekci, H. A., & Erişen, M. A. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme tekniği [Interview technique in qualitative research]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 141-160. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227330
  • Akyavuz, E. K., Gezeroğlu, E., & Toma, Ş. G. (2020). Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlarla ilgili okul yöneticilerinin görüşleri [School administrators’ perspectives on the challenges faced in the education of Syrian students]. International Journal of Scholars in Education, 3(1), 1-15.
  • Albarello, F., Manganelli, S., Cavicchiolo, E., Lucidi, F., Chirico, A., & Alivernini, F. (2023). Addressing adolescents’ prejudice toward immigrants: The role of the classroom context. Journal of Youth and Adolescence, 52(5), 951-966. https://doi.org/10.1007/s10964-022-01725-y
  • Alkaabi, A. M., Abdallah, A. K., Badwy, H. R., Badawy, H. R., & Almammari, S. A. (2022). Rethinking school principals’ leadership practices for an effective and inclusive education. In E., Maria (Ed.), Rethinking inclusion and transformation in special education (pp. 53–16). IGI Global.
  • Balyer, A., Karatas, H., & Alci, B. (2015). School principals’ roles in establishing collaborative professional learning communities at schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1340-1347. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.387
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi [Determining validity, reliability, and sample size in qualitative research]. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Biasutti, M., & Concina, E. (2021). Including migrant students in the primary school: Perspectives of Italian principals. International Journal of Educational Management, 35(5), 984-999. https://doi.org/10.1108/ijem-01-2021-0028
  • Cobb, C. (2015). Principals play many parts: a review of the research on school principals as special education leaders 2001–2011. International Journal of Inclusive Education, 19(3), 213-234.
  • Cooper, C., Riehl, C., & Hasan, A. (2011). Leading and learning with diverse families in schools: Critical epistemology amid communities of practice. Journal of School Leadership, 20(6), 758-788. https://doi.org/10.1177/105268461002000604
  • Çakmak, Ö. (2018). Okul yöneticilerinin gözüyle Suriyeli öğrencilerin eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri (Kilis örneği) [Challenges and proposals for solutions in the education of Syrian students from the perspective of school administrators (Case of Kilis)] [Unpublished masters thesis]. Gaziantep University, Gaziantep.
  • Değirmenci, G. Y., Somer, B., Demircioğlu, H., & Gençoğlu, C. (2021). Geçici koruma altındaki Suriyeli çocukların eğitim sürecine katılım ve uyumlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi [Examining teachers’ views on the participation and adaptation of Syrian children under temporary protection in the educational process]. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 281-308.
  • Demir, B. N., Özdemir, S., & Köse, A. (2020). İlköğretim kademesine Suriyeli öğrencilerin katılması ile oluşan disiplin sorunları hakkında yönetici görüşleri [Administrators’ perspectives on discipline issues emerging from the integration of Syrian students into primary education]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (54), 311-335.
  • Dönmez, S. A., Gök, R., & Şahin, A. (2021). Mentoring roles of the school principals in Turkey: A literature review. Shanlax International Journal of Education, 9(4), 102-113. https://doi.org/10.34293/education.v9i4.4079
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli sığınmacıların eğitim sorunu [The educational issue of Syrian refugees]. Atatürk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 30(5), 1399-1414.
  • Goodwin, A. L. (2017). Who is in the classroom now? Teacher preparation and the education of immigrant children. Educational Studies, 53(5), 433-449. https://doi.org/10.1080/00131946.2016.1261028
  • Gönül, S. (2020) Zorunlu göç¸ ve toplumsal cinsiyet: Suriyeli kadınların evlilik deneyimleri [Forced migration and gender: The marriage experiences of Syrian women], in Biehl, K. and Danıs¸, D. (eds.) Toplumsal cinsiyet perspektifinden Türkiye’de göc¸ arastirmalari [Migration studies in Turkey from a gender perspective], pp. 80–100. Istanbul: Sabancı Universitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Calısmaları Mükemmeliyet Merkezi (SU Gender) ve Göç Arastırmaları Dernegi (GAR). https://www.gocarastirmalaridernegi.org/attachments/article/159/Toplumsal%20Cinsiyet%20Perspektifinden%20T%C3%BCrkiye%E2%80%99de%20G%C3%B6%C3%A7%20Ara%C5%9Ft%C4%B1rmalar%C4%B1.pdf#page=82 Hansford, B., & Ehrich, L. C. (2006). The principalship: how significant is mentoring? Journal of educational administration, 44(1), 36-52. https://doi.org/10.1108/09578230610642647
  • Kapat, S., & Şahin, S. (2021). Türkçe öğreticileri ve okul yöneticilerinin Suriyeli öğrenciler için açılan uyum sınıfı uygulamasına ilişkin görüşleri [Turkish instructors’ and school administrators’ views on the implementation of adaptation classes for Syrian students]. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (25), 169-194. https://doi.org/10.29000/rumelide.1032424
  • Karaağaç, F. C., & Güvenç, H. (2019). Resmi ilkokullara devam eden Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunları [Educational issues of Syrian refugee students attending public primary schools]. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 530-568. https://doi.org/10.26466/opus.530733
  • Karakatsani, D., & Pavlou, C. (2013). School leaders and anti-racism. Political obstacles and pedagogical problems in Greece. In P. Cunningham (Ed.), Identities and citizenship education. London: CiCe.
  • Kardeş, S., & Akman, B. (2018). Suriyeli mültecilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri [Teachers’ Views on the Education of Syrian Refugees]. İlkogretim Online, 17(3), 1224-1237. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466333
  • Khaleel, N., Alhosani, M. & Duyar, I. (2021) The role of school principals in promoting inclusive schools: a teachers’ perspective. Frontiers in Education, 6, 603241–603255. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.603241
  • Krippendorff, K. (2013). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Sage.
  • Külahlıoğlu, S. (2022). Göç kavramı ve Suriye göçünün sosyo-kültürel ve ekonomik yansımaları [The concept of migration and the socio-cultural and economic implications of Syrian migration]. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(46), 2276-2283 https://doi.org/10.31589/joshas.806
  • Lekamge, D. (2010). Leadership roles played by school principals: An analysis of cases. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies, 1(2), 43-49.
  • Levent, F., & Çayak, S. (2017). Türkiye’de Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik okul yöneticilerinin görüşleri [School administrators’ views on the education of Syrian students in Turkey]. HAYEF Journal of Education, 14(1), 21-46.
  • Louis, K. S., Leithwood, K., Anderson, S., & Wahlstrom, K. (2010). Learning from leadership: Investigating the links to improved student learning. New York, NY: The Wallace Foundation.
  • Migration Management Presidency (2024). Changes in the number of individuals migrating to Türkiye. https://en.goc.gov.tr/temporary-protection27
  • Mitchell, J. (2019). Prejudice in the classroom: A longitudinal analysis of anti-immigrant attitudes. Ethnic and Racial Studies, 42(9), 1514-1533. https://doi.org/10.1080/01419870.2018.1493209
  • Nacar, D., & Ünsal, S. (2022). Okul yöneticilerinin Suriyeli mülteci velilerle yaşadıkları sorunların nedenleri ve çözüm önerileri [Challenges faced by school administrators with Syrian refugee parents, underlying causes, and proposed ınterventions]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 1243-1256. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1051062
  • Okilwa, N. S. (2018). The role of the principal in facilitating the inclusion of elementary refugee students. Global Education Review, 5(4), 17-35.
  • Polat, A. (2022). Nitel araştırmalarda yarı-yapılandırılmış görüşme soruları: Soru form ve türleri, nitelikler ve sıralama [Semi-structured ınterview questions in qualitative research: question formats and types, qualities, and sequencing]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 161-182. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227335
  • Polka, W., Litchka, P., Mete, R., & Ayaga, A. (2016). Catholic school principals’ decision-making and problem-solving practices during times of change and uncertainty: A North American analysis. Journal of Catholic Education, 20(1), 220–243. https://doi.org/10.15365/joce.2001102016
  • Saklan, E., & Karakütük, K. (2022). Türkiye’deki Suriyeli eğitim çağı çocuklarının eğitim süreçleri üzerine bir çözümleme [An analysis of the educational processes of Syrian school-age children in Turkey]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 51-76. https://doi.org/10.17860/mersinefd.975386
  • Schnell, P., Fibbi, R., Crul, M., & Montero-Sieburth, M. (2015). Family involvement and educational success of the children of immigrants in Europe. Comparative perspectives. Comparative Migration Studies, 3, 1-17. https://doi.org/10.1186/s40878-015-0009-4
  • Sîrbu, A., Andrienko, G., Andrienko, N., Boldrini, C., Conti, M., Giannotti, F., ... & Sharma, R. (2021). Human migration: The big data perspective. International Journal of Data Science and Analytics, 11, 341-360. https://doi.org/10.1007/s41060-020-00213-5
  • Şan, F., & Koçlu, S. (2018). Determination of communication problems of the refugees in Sakarya and the need for community interpreting. International Journal of Language Academy, 6(4), 1-16. http://dx.doi.org/10.18033/ijla.4025
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri [The educational issue of Syrian children living in Turkey and proposed solutions]. Liberal Düşünce Dergisi, (86), 127-144.
  • Tekindal, M., & Uğuz-Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme [A review of the scope and process of the phenomenological approach as a qualitative research method]. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172.
  • Tunca, H. Ö. (2018). Suriye’den Türkiye’ye göç: tehditler ve firsatlar [Migration from Syria to Turkey: Challenges and opportunities]. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 28(2), 47-68.
  • Tümkaya, S., & Çopur, E. (2020). Suriyeli ailelerin ilkokulda aile katilimina ilişkin öğretmen görüşleri. [Teachers’ views on family involvement of Syrian families in primary schools]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(3), 368-386. https://doi.org/10.35379/cusosbil.746471
  • United Nations (2024). International migration. https://www.un.org/en/global-issues/migration#:~:text=Who%20is%20an%20international%20migrant,or%20motive%20of%20their%20movement
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştirmalarin planlanmasi: Araştirma sorulari, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik [Planning qualitative research: Research questions, sampling, validity, and reliability]. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Descriptive content analysis in social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, A., Şanlı, E., & Gokalp, M. (2021). Türkiye’deki Suriyeli öğrencilerin okula uyumlarına yönelik öğretmen, okul yöneticileri ve öğrencilerin görüşleri [Teachers’, school administrators’, and students’ views on the school adaptation of Syrian students in Turkey]. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 40(1), 471-496. https://doi.org/10.7822/omuefd.856750
  • Yüksel, A. N. (2022). Nitel bir araştırma tekniği olarak: görüşme [Interview as a qualitative research technique]. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal), 6(56), 547-552. https://doi.org/10.26449/sssj.2099

Special Education School Administrators’ Views on the Education of Syrian Students with Special Needs Under Temporary Protection Status

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 16 - 30, 28.12.2024

Abstract

This study aims to elucidate the views of special education school administrators on the education of Syrian students with special needs under temporary protection status. Employing qualitative research methodology, data were collected using a semi-structured interview form and a personal information form prepared by the researcher. Interviews were conducted with six school administrators in Gaziantep province, Türkiye. Data underwent content analysis to derive thematic insights, leading to the identification of five themes: language and communication, parental involvement, support systems, teacher requirements, and prejudice against foreign cultures. All interviewed administrators underscored challenges in communicating with Syrian students with special needs and their families, the inadequacy of support provided to them, and limitations regarding teacher training. Findings were discussed in light of relevant literature.

Ethical Statement

The ethics approval to conduct this study was obtained from Gaziantep University’s Ethics Committee for the Social and Human Sciences.

References

  • Akgül, A., Kaptı, A., & Demir, O. Ö. (2015). Göç ve kamu politikaları: Suriye krizi üzerine bir analiz [Migration and public policies: An analysis on the Syrian crisis]. A Journal of Policy and Strategy, 1(2), 1-22.
  • Akman-Dömbekci, H. A., & Erişen, M. A. (2022). Nitel araştırmalarda görüşme tekniği [Interview technique in qualitative research]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 141-160. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227330
  • Akyavuz, E. K., Gezeroğlu, E., & Toma, Ş. G. (2020). Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlarla ilgili okul yöneticilerinin görüşleri [School administrators’ perspectives on the challenges faced in the education of Syrian students]. International Journal of Scholars in Education, 3(1), 1-15.
  • Albarello, F., Manganelli, S., Cavicchiolo, E., Lucidi, F., Chirico, A., & Alivernini, F. (2023). Addressing adolescents’ prejudice toward immigrants: The role of the classroom context. Journal of Youth and Adolescence, 52(5), 951-966. https://doi.org/10.1007/s10964-022-01725-y
  • Alkaabi, A. M., Abdallah, A. K., Badwy, H. R., Badawy, H. R., & Almammari, S. A. (2022). Rethinking school principals’ leadership practices for an effective and inclusive education. In E., Maria (Ed.), Rethinking inclusion and transformation in special education (pp. 53–16). IGI Global.
  • Balyer, A., Karatas, H., & Alci, B. (2015). School principals’ roles in establishing collaborative professional learning communities at schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1340-1347. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.387
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi [Determining validity, reliability, and sample size in qualitative research]. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Biasutti, M., & Concina, E. (2021). Including migrant students in the primary school: Perspectives of Italian principals. International Journal of Educational Management, 35(5), 984-999. https://doi.org/10.1108/ijem-01-2021-0028
  • Cobb, C. (2015). Principals play many parts: a review of the research on school principals as special education leaders 2001–2011. International Journal of Inclusive Education, 19(3), 213-234.
  • Cooper, C., Riehl, C., & Hasan, A. (2011). Leading and learning with diverse families in schools: Critical epistemology amid communities of practice. Journal of School Leadership, 20(6), 758-788. https://doi.org/10.1177/105268461002000604
  • Çakmak, Ö. (2018). Okul yöneticilerinin gözüyle Suriyeli öğrencilerin eğitiminde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri (Kilis örneği) [Challenges and proposals for solutions in the education of Syrian students from the perspective of school administrators (Case of Kilis)] [Unpublished masters thesis]. Gaziantep University, Gaziantep.
  • Değirmenci, G. Y., Somer, B., Demircioğlu, H., & Gençoğlu, C. (2021). Geçici koruma altındaki Suriyeli çocukların eğitim sürecine katılım ve uyumlarına yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi [Examining teachers’ views on the participation and adaptation of Syrian children under temporary protection in the educational process]. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 281-308.
  • Demir, B. N., Özdemir, S., & Köse, A. (2020). İlköğretim kademesine Suriyeli öğrencilerin katılması ile oluşan disiplin sorunları hakkında yönetici görüşleri [Administrators’ perspectives on discipline issues emerging from the integration of Syrian students into primary education]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (54), 311-335.
  • Dönmez, S. A., Gök, R., & Şahin, A. (2021). Mentoring roles of the school principals in Turkey: A literature review. Shanlax International Journal of Education, 9(4), 102-113. https://doi.org/10.34293/education.v9i4.4079
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli sığınmacıların eğitim sorunu [The educational issue of Syrian refugees]. Atatürk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 30(5), 1399-1414.
  • Goodwin, A. L. (2017). Who is in the classroom now? Teacher preparation and the education of immigrant children. Educational Studies, 53(5), 433-449. https://doi.org/10.1080/00131946.2016.1261028
  • Gönül, S. (2020) Zorunlu göç¸ ve toplumsal cinsiyet: Suriyeli kadınların evlilik deneyimleri [Forced migration and gender: The marriage experiences of Syrian women], in Biehl, K. and Danıs¸, D. (eds.) Toplumsal cinsiyet perspektifinden Türkiye’de göc¸ arastirmalari [Migration studies in Turkey from a gender perspective], pp. 80–100. Istanbul: Sabancı Universitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Calısmaları Mükemmeliyet Merkezi (SU Gender) ve Göç Arastırmaları Dernegi (GAR). https://www.gocarastirmalaridernegi.org/attachments/article/159/Toplumsal%20Cinsiyet%20Perspektifinden%20T%C3%BCrkiye%E2%80%99de%20G%C3%B6%C3%A7%20Ara%C5%9Ft%C4%B1rmalar%C4%B1.pdf#page=82 Hansford, B., & Ehrich, L. C. (2006). The principalship: how significant is mentoring? Journal of educational administration, 44(1), 36-52. https://doi.org/10.1108/09578230610642647
  • Kapat, S., & Şahin, S. (2021). Türkçe öğreticileri ve okul yöneticilerinin Suriyeli öğrenciler için açılan uyum sınıfı uygulamasına ilişkin görüşleri [Turkish instructors’ and school administrators’ views on the implementation of adaptation classes for Syrian students]. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (25), 169-194. https://doi.org/10.29000/rumelide.1032424
  • Karaağaç, F. C., & Güvenç, H. (2019). Resmi ilkokullara devam eden Suriyeli mülteci öğrencilerin eğitim sorunları [Educational issues of Syrian refugee students attending public primary schools]. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 530-568. https://doi.org/10.26466/opus.530733
  • Karakatsani, D., & Pavlou, C. (2013). School leaders and anti-racism. Political obstacles and pedagogical problems in Greece. In P. Cunningham (Ed.), Identities and citizenship education. London: CiCe.
  • Kardeş, S., & Akman, B. (2018). Suriyeli mültecilerin eğitimine yönelik öğretmen görüşleri [Teachers’ Views on the Education of Syrian Refugees]. İlkogretim Online, 17(3), 1224-1237. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466333
  • Khaleel, N., Alhosani, M. & Duyar, I. (2021) The role of school principals in promoting inclusive schools: a teachers’ perspective. Frontiers in Education, 6, 603241–603255. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.603241
  • Krippendorff, K. (2013). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Sage.
  • Külahlıoğlu, S. (2022). Göç kavramı ve Suriye göçünün sosyo-kültürel ve ekonomik yansımaları [The concept of migration and the socio-cultural and economic implications of Syrian migration]. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 7(46), 2276-2283 https://doi.org/10.31589/joshas.806
  • Lekamge, D. (2010). Leadership roles played by school principals: An analysis of cases. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies, 1(2), 43-49.
  • Levent, F., & Çayak, S. (2017). Türkiye’de Suriyeli öğrencilerin eğitimine yönelik okul yöneticilerinin görüşleri [School administrators’ views on the education of Syrian students in Turkey]. HAYEF Journal of Education, 14(1), 21-46.
  • Louis, K. S., Leithwood, K., Anderson, S., & Wahlstrom, K. (2010). Learning from leadership: Investigating the links to improved student learning. New York, NY: The Wallace Foundation.
  • Migration Management Presidency (2024). Changes in the number of individuals migrating to Türkiye. https://en.goc.gov.tr/temporary-protection27
  • Mitchell, J. (2019). Prejudice in the classroom: A longitudinal analysis of anti-immigrant attitudes. Ethnic and Racial Studies, 42(9), 1514-1533. https://doi.org/10.1080/01419870.2018.1493209
  • Nacar, D., & Ünsal, S. (2022). Okul yöneticilerinin Suriyeli mülteci velilerle yaşadıkları sorunların nedenleri ve çözüm önerileri [Challenges faced by school administrators with Syrian refugee parents, underlying causes, and proposed ınterventions]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 1243-1256. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1051062
  • Okilwa, N. S. (2018). The role of the principal in facilitating the inclusion of elementary refugee students. Global Education Review, 5(4), 17-35.
  • Polat, A. (2022). Nitel araştırmalarda yarı-yapılandırılmış görüşme soruları: Soru form ve türleri, nitelikler ve sıralama [Semi-structured ınterview questions in qualitative research: question formats and types, qualities, and sequencing]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 161-182. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227335
  • Polka, W., Litchka, P., Mete, R., & Ayaga, A. (2016). Catholic school principals’ decision-making and problem-solving practices during times of change and uncertainty: A North American analysis. Journal of Catholic Education, 20(1), 220–243. https://doi.org/10.15365/joce.2001102016
  • Saklan, E., & Karakütük, K. (2022). Türkiye’deki Suriyeli eğitim çağı çocuklarının eğitim süreçleri üzerine bir çözümleme [An analysis of the educational processes of Syrian school-age children in Turkey]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 51-76. https://doi.org/10.17860/mersinefd.975386
  • Schnell, P., Fibbi, R., Crul, M., & Montero-Sieburth, M. (2015). Family involvement and educational success of the children of immigrants in Europe. Comparative perspectives. Comparative Migration Studies, 3, 1-17. https://doi.org/10.1186/s40878-015-0009-4
  • Sîrbu, A., Andrienko, G., Andrienko, N., Boldrini, C., Conti, M., Giannotti, F., ... & Sharma, R. (2021). Human migration: The big data perspective. International Journal of Data Science and Analytics, 11, 341-360. https://doi.org/10.1007/s41060-020-00213-5
  • Şan, F., & Koçlu, S. (2018). Determination of communication problems of the refugees in Sakarya and the need for community interpreting. International Journal of Language Academy, 6(4), 1-16. http://dx.doi.org/10.18033/ijla.4025
  • Tanrıkulu, F. (2017). Türkiye’de yaşayan Suriyeli çocukların eğitim sorunu ve çözüm önerileri [The educational issue of Syrian children living in Turkey and proposed solutions]. Liberal Düşünce Dergisi, (86), 127-144.
  • Tekindal, M., & Uğuz-Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme [A review of the scope and process of the phenomenological approach as a qualitative research method]. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172.
  • Tunca, H. Ö. (2018). Suriye’den Türkiye’ye göç: tehditler ve firsatlar [Migration from Syria to Turkey: Challenges and opportunities]. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 28(2), 47-68.
  • Tümkaya, S., & Çopur, E. (2020). Suriyeli ailelerin ilkokulda aile katilimina ilişkin öğretmen görüşleri. [Teachers’ views on family involvement of Syrian families in primary schools]. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(3), 368-386. https://doi.org/10.35379/cusosbil.746471
  • United Nations (2024). International migration. https://www.un.org/en/global-issues/migration#:~:text=Who%20is%20an%20international%20migrant,or%20motive%20of%20their%20movement
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştirmalarin planlanmasi: Araştirma sorulari, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik [Planning qualitative research: Research questions, sampling, validity, and reliability]. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Descriptive content analysis in social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, A., Şanlı, E., & Gokalp, M. (2021). Türkiye’deki Suriyeli öğrencilerin okula uyumlarına yönelik öğretmen, okul yöneticileri ve öğrencilerin görüşleri [Teachers’, school administrators’, and students’ views on the school adaptation of Syrian students in Turkey]. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 40(1), 471-496. https://doi.org/10.7822/omuefd.856750
  • Yüksel, A. N. (2022). Nitel bir araştırma tekniği olarak: görüşme [Interview as a qualitative research technique]. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal), 6(56), 547-552. https://doi.org/10.26449/sssj.2099
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Special Education and Disability (Other)
Journal Section Eğitim Bilimleri
Authors

Fatih Emrah Demir 0000-0003-4964-087X

Early Pub Date December 28, 2024
Publication Date December 28, 2024
Submission Date May 2, 2024
Acceptance Date October 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Demir, F. E. (2024). Special Education School Administrators’ Views on the Education of Syrian Students with Special Needs Under Temporary Protection Status. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 16-30.