Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) 18.03.2002 tarihli ve 3975 Sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe giren ve ilk defa kamu hizmeti ve görevlerine atanacakların seçimi amacıyla oluşturulan, ilk olarak 2002 tarihi itibari ile Türkiye’de uygulanmaya başlanan sınav olarak bilinmektedir. Bu çalışmanın temel amacı; KPSS içerisinde yer alan pazarlama bilimi ile ilişkili soruların değerlendirilerek, alana ilişkin çıkarımların gerçekleştirilmesidir. Ayrıca, işletme alan puanı hesaplanması sürecinde pazarlama sorularının da etkili olması ile sadece işletme alan mezunlarının değil işletme puan türünde tercih gerçekleştirmek isteyen tüm adaylar açısından değerli bilgiler sunma potansiyeli de taşımaktadır. Betimsel bir tarama modeli olarak doküman analizi yardımı ile 2006-2018 yılları arasındaki Kamu Personeli Seçme Sınavında pazarlama bilimi kapsamında değerlendirilen 101 adet soru incelenmiş olup; çalışma sonucunda; pazarlama bilimi ile ilişkili soruların pazarlama karması, stratejik pazarlama, tüketici davranışları, hizmet pazarlaması, pazarlama kavramı, uluslararası pazarlama, örgütsel pazarlama, pazarlama çevresi, pazarlama araştırmaları, marka yönetimi, pazarlama çeşitleri, pazar ölçümlemesi, e-pazarlama, perakendecilik ve pazarlama bilgi sistemleri konuları içeriğinde oluşturulduğu; sınavlarda yer alan soruların 75’inin, diğer bir anlamda soru toplamının %74,22’sinin, pazarlama karması, stratejik pazarlama, tüketici davranışları ve hizmet pazarlaması konularına yönelik olduğu tespit edilmiştir. Pazarlama alt alanları açısından en yüksek frekans değerlerine sahip pazarlama konuları ise; büyüme stratejileri, hizmetlerin özellikleri ve bölümlendirme stratejileri elde edilen bulgular arasındadır.
The Public Personnel Selection Examination (KPSS) which came into force with the decision of the Council of Ministers dated 18/03/2002 and numbered 3975, and was created for the first time for the selection of those who will be appointed to public service and duties, and was first implemented in Turkey as of 2002. The main purpose of this study is to evaluate the questions related to marketing science in the KPSS and to make inferences about the field. In addition, being effective in the calculation of the business field score, marketing questions have the potential to provide valuable information not only for business graduates but also for all individuals who want to make a choice in the business score type. With the help of document analysis as a descriptive scanning model, 101 questions evaluated within the scope of marketing science in the KPSS exams between 2006-2018 and as a result of the study, the questions related to marketing science were marketing mix, strategic marketing, consumer behavior, service marketing, marketing concept, international marketing, organizational marketing, marketing environment, marketing research, brand management, marketing types, market measurement, e-marketing, retailing and marketing information systems; It has been determined that 75 of the questions in the exams, in other words 74.22% of the total questions, are about marketing mix, strategic marketing, consumer behavior and service marketing. Marketing subjects with the highest frequency values in terms of marketing sub-fields are; growth strategies, characteristics of services and segmentation strategies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | April 7, 2022 |
Acceptance Date | May 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |