Üniversitelerin temel işlevleri; eğitim, araştırma ve kamu hizmetidir. Bununla birlikte öğrenciler ve iş dünyası, üniversitelerden öğrencileri iş yaşamına hazırlamalarını beklemektedir. Bu temel amaç çerçevesinde üniversitelerde kariyer merkezleri kurulmaya başlamıştır. Türkiye’de kariyer merkezlerinin kuruluşu son otuz yılda gerçekleşmiştir. Bu araştırmada 32 üniversitenin kariyer merkezlerine ilişkin yönetmelikleri içerik analizi yöntemiyle incelenerek, kariyer merkezlerinin organlarının ve bu organların görevlerinin belirlenmesine çalışılmıştır. Araştırma kapsamındaki kariyer merkezleri, üniversitelerin uygulama ve araştırma merkezi olarak kurulmuşlardır. Bulgulara göre kariyer merkezlerinin temel organları; müdür ve yönetim kuruludur. Merkezlerin yaklaşık üçte ikisinde danışma kurulu, üçte birinde de kariyer temsilcileri bulunmaktadır. Müdür daha çok yönetim ve idari faaliyetlerden sorumludur. Yönetim kurulu merkezin karar organı, danışma kurulu ise istişari bir organdır. Kariyer temsilcileri ise, merkezin faaliyetlerinin üniversitenin fakülte, yüksekokul, meslek yüksekokulu gibi birimlerinde organize edilmesinden sorumludur.
The primary functions of universities are education, research and public service. However, students and business community expect from the University to prepare its students for business life. The university career centers is started to be established around of this basic purpose. The establishment of the career centers in Turkey has been realized in the past 30 years. In this study, 32 university regulations related with career centers are examined by the method of content analysis and it is tried to identify their organizational structure and tasks of organs in this structure. The career centers within the scope of this study, are established as the application and research centers of universities. According to findings, the main organs of the career centers are the Director and the Board of Directors. There are advisory Committee in about two-thirds and career representatives in about one third of career centers. The Director is mostly responsible for the management and administrative activities. The Board of Directors of the Center's decision making body, the Advisory Committee is a consultative organ. The career representatives are responsible for organizing activities of the center in the university units such as faculties, colleges, vocational schools.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 2 |