Bu çalışmanın amacı, doğal çevrenin korunmasına yönelik duyarlılık ile ortaya çıkan çevreci yönelimin ürün tercihleri üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Araştırma, çevreci farkındalığın saptanması, gündeme taşınması, çevreye dost ürünlerin daha bilinçli davranışlar ile teşvik edilmesi açısından önemlidir. Veri kümesi, Ordu Üniversitesi ve Giresun Üniversitesi’nde gerçekleştirilen anket çalışması ile elde edilmiştir. Araştırmanın örneklemi 54 akademik, idari personel ve 98 öğrenci olmak üzere 152 kişiden oluşmuştur. Çeşitli istatistiksel yöntemlerle yapılan analizler sonucunda ‘yeşil farkındalık’ değişkeninin,‘algılanan yeşil risk’, ‘çevreci yönelim’, ‘yeşil ürün deneyimi’, ve ‘çevresel niyet’ değişkenleri ile istatistiksel olarak anlamlı pozitif ilişkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Yine, ‘yeşil ürün tercihi ile ‘kollektif bilinç’ ve ‘yeşil ürün deneyimi’ arasında pozitif yönlü ilişkinin olduğu, ‘yeşil ürün tercihi’nin‘algılanan yeşil risk’ ile anlamlı bir ilişkisinin olmadığı görülmüştür. Diğer taraftan, ‘yeşil algılanan risk’, ‘kollektif bilinç’ ve ‘yeşil ürün deneyimi’ değişkenlerinin ilişkili olduğu ortaya konulmaktadır.‘Kollektif bilinç’ ile ‘yeşil ürün deneyimi’ arasında da anlamlı ilişkili olduğu bulunmuştur
The aim of this study is to demonstrate the impact of environmental orientation as a result of environmentally friendly sensitivity, on the green product preferences. The study is important for the identification of natural environmental awareness, putting it on agenda, and encouraging individuals to consume environmentally friendly products. The data set was collected from OrduUniversity and Giresun University with a survey form. The sample of the research is 152, which consists of 54 academic, managerial personnel, and 98 university students. The results of the data analysis showed that, the ‘green awareness’ variable has statistically significant positive relationship with the variables of ‘perceived green risk’, ‘environmentalist orientation’, ‘green product experience’, and the ‘environmental will’. Again, it was seen that, there is a statistically significant and positive relationship between the variable of ‘green product preference’ and ‘collective mind’, and ‘green product experience’. On the other hand, there is no significant relationship between ‘green product preference’ and ‘perceived green risk’. In addition, it was revealed that, the ‘green perceived risk’, ‘collective mind’, and ‘green product experience’ variables are significantly associated. Finally, it was found that, the ‘collective mind’ and ‘green product experience’ are statistically significantly linked.
Environmentalist orientation Environmentally friendly product Collective mind University members
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 6 |