The aim of this study is to determine the differences in the perceptions of tax morale and awareness of the students who have and have not got accounting and financial education in their schools at various levels and to determine the relationship between accounting and financial education with tax morale and tax awareness. For this purpose, a face-to-face survey method was used to acquire data in the study and a survey was conducted with senior high school, associate, undergraduate and postgraduate students studying at schools in the city center and districts of Giresun Province. Statistical analyzes were applied to the data acquired through the survey and it was tried to determine the differences between the perceptions of tax morale and awareness of the students. According to the results of the study, significant differences were found between the students who got accounting and financial education and those who did not in terms of tax morale and awareness in variables such as getting accounting and financial education, age, type of school, undergraduate and postgraduate education. Taking into consideration the results of the study, it can be stated that there is a close relationship between accounting and financial education with tax morale and awareness.
accounting education financial education tax morale tax awareness tax compliance. accounting education, financial education, tax morale, tax awareness, tax compliance.
Bu çalışmanın amacı, okullarında çeşitli düzeylerde muhasebe ve finans eğitimi alan ve almayan öğrencilerin vergi ahlakı ve bilinci algılarındaki farklılıkların belirlenmesi, muhasebe ve finans eğitiminin vergi ahlakı ve bilinciyle ilişkisinin tespit edilmesidir. Bu amaçla çalışmada, verilerin elde edilmesi için yüz yüze anket yöntemi kullanılmış, Giresun İli merkez ve ilçelerinde bulunan okullarda öğrenim gören lise son sınıf, ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrencilere anket çalışması yapılmıştır. Anket yoluyla elde edilen verilere istatistikî analizler uygulanmış, öğrencilerin vergi ahlakı ve bilinci algıları arasındaki farklılıkların belirlenmesine çalışılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, muhasebe ve finans eğitimi alan ve almayan öğrenciler arasında vergi ahlakı ve bilinci algısı açısından muhasebe ve finans eğitimi almak, yaş, öğrenim gördüğü okul türü, lisans ve lisansüstü eğitim almak gibi değişkenlerde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çalışmanın sonuçları dikkate alındığında, muhasebe ve finans eğitimi ile vergi ahlakı ve bilinci arasında yakın ilişki olduğu ifade edilebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 27, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | February 3, 2023 |
Acceptance Date | May 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 1 |