Research Article
BibTex RIS Cite

İnovasyon Kapasitesini Değerlendirmeye Yönelik Bir Uygulama

Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 339 - 360, 29.09.2021

Abstract

İnovasyon; günümüzde işletmelerin rekabet avantajı oluşturması, karlılığını arttırması ve yeni ürünlerle pazarda yer alarak değer yaratması adına önemli bir araç haline gelmiştir. Değer yaratan yenilik olarak da ifade edilen inovasyona yönelik çeşitli sınıflandırmalar bulunmaktadır. Farklı türdeki inovasyonların, farklı kaynaklardan beslenerek farklı derecelerde ortaya çıkması problemi işletmeleri inovasyon yönetimi faaliyetlerine teşvik etmekte ve inovasyon stratejilerini belirleme konusunda yönlendirmektedir. Bununla birlikte işletmelerin inovasyon yapabilme yeteneğini ifade etmek adına; araştırma geliştirme faaliyetleri, insan kaynakları yatırımları, iş birlikleri, bilgi iletişim teknolojileri alt yapıları, fikri mülkiyet hakları faaliyetleri ve inovasyon finansmanı gibi konuları içerecek şekilde inovasyon kapasitesinin değerlendirilmesi gerekmektedir.
Bu çalışmada, inovasyon yönetimi faaliyetlerinin, işletmelerin inovasyon kapasitesi üzerinde etkisi incelenmiş, Ankara ilinde faaliyet gösteren, ilaç ve sağlık ürünleri üretimi gerçekleştiren işletme örneklem olarak seçilmiş ve tek grup ön test - son test çalışması yapılmıştır. Ön test ve son test çalışması esnasında IMP3rove İnovasyon ölçüm aracından yararlanılmış ve saha çalışması neticesinde inovasyonun beş boyutuna göre değişimler gözlemlenmiştir. Sonuç olarak inovasyon faaliyetlerinin işletmelerin inovasyon kapasitesi üzerinde olumlu yönde etkisi olduğu saptanmıştır

References

  • Adler, P. S., & Shenbar, A. (1990). Adapting your technological base: The organizational challenge. Sloan Management Review, 32(1), 25-37. WOS:A1990EH15100003
  • Aksel, İ. (2010). İşletmelerde İnovasyon ve İnovasyonu Destekleyen Örgüt Kültürünün Belirleyicileri ve Bir Araştırma. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Arıkan, C., Akyos, M., Durgut, M., & Göker A. (2003). Ulusal İnovasyon Sistemi, Kavramsal Çerçeve, Türkiye İncelemesi ve Ülke Örnekleri. İstanbul: TÜSİAD Yayınları.
  • Başer, B. C., Yılmaz, A., & İyiler, Z. (2013). Kümeler için İnovasyon ve AR-GE Yönetimi Kılavuzu. T.C. Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü. (Erişim Tarihi: 01/06/2021) www.urge.gov.tr/userfiles/pdf/belgeler/ekonomiBakanligi/8_inovasyon.pdf
  • Bowling, A. (2002). Research Methods in Health: Investigating Health and Health Services. Philadelphia, PA: McGraw-Hill House.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler: Öntest sontest kontrol gruplu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, And Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson.
  • Damanpour, F. (1991). Organizational Innovation: A Metaanalysis of Effects of Determinants and Moderators. Academy of Management Journal, 34(3), 555-590. doi:10.5465/256406
  • Damanpour, F. (1996). Organizational Complexity and Innovation: Developing and Testing Multiple Contingency Models. Management Science, 42(5), 693-716. doi:10.1287/mnsc.42.5.693
  • Durna, U. (2002). Yenilik Yönetimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ekmekçi, U., & Pasin, M. (2016). InoSuit Project. Report of the methodology workshop of InoSuit. İstanbul: TİM.
  • El-Nawawy, M., Abdullah, B. A., & Awny, M. M. (2014). Assessment of The Innovation Capabilities of Software Companies in Egypt. IAMOT 2014, Washington D.C.
  • Elçi, Ş. (2006). İnovasyon Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı (7. Baskı). İstanbul: Meteksan Bilişim Grubu.
  • Elverdi, S., & Atik, H. (2020). Entrepreneurship and Economic Growth: An Application on Europe and North American Countries. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(69), 1170-1179. doi:10.17719/jisr.2020.4030
  • Eraslan, H., Bulu, M., & Bakan, İ. (2008). Kümelenmeler ve inovasyona etkisi: Türk turizm sektöründe uygulamalar. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 5(3), 15-29.
  • Güler, E. Ö., & Kanber, S. (2011). İnovasyon Aktivitelerinin İnovasyon Performansı Üzerine Etkileri: İmalat Sanayii Uygulaması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 61-76.
  • Güleş, K. H., & Bülbül H. (2004). Yenilikçilik işletmeler için stratejik rekabet aracı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Güngör, A., Haşıloğlu S., & Haldenbilen S. (2012). Güney Egeli KOBİ’ler İnovasyon Yolunda (Ge-Kobi) – Denizli, Aydın ve Muğla İllerindeki Kobilerin Ar-Ge ve İnovasyon Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi ve Potansiyellerinin Belirlenmesine Ait Analiz Raporu, Denizli: Denizli Ticaret Odası Yayınları.
  • IMP3rove (2021). Evaluation Report IMP³rove Assessment. (Erişim Tarihi: 10/03/2021) www.imp3rove.de/services/benchmarking/#innovation_management_assessment
  • İnoSuit (2021). İnoSuit Programı Etki Analizi. Ankara: Türkiye İhracatçılar Meclisi Yayınları. (Erişim Tarihi: 01/05/2021) https://tim.org.tr/files/downloads/Sunum_Dosyasi/TIM_InoSuit_Etki_Analizi.pdf
  • Karakaş, A. (2014). İşletmelerde Personeli Güçlü Kılma Yollarından Personel Güçlendirme. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (DÜSBED), 6(11). 79-105. hdl.handle.net/11468/4954
  • Karaveg, C. (2013). Factors Affecting the Innovation Capacity of Thai Textile and Clothing Industries in Thailand. IRACST - International Journal of Research in Management and Technology, 3(1). Corpus ID: 91183481
  • Kearney, A. T. (2006). Innovation Management Assessment. Duesseldorf: Kearney.
  • Koç, T., & Ceylan C. (2007). Factors Impacting The Innovative Capacity In Large-Scale Companies. Technovation, 27(3), 105-114. doi:10.1016/j.technovation.2005.10.002
  • Lapina, G. (2015). Linking Theory and Practice in Business Study Process. Proceedings of the International Scientific Conference 1, 231-243.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry, Boston: Pearson.
  • Neely, A., & Hii J. (2012). The Innovative Capacity of Firms. Nang Yan Business Journal, 47-53. doi:10.2478/nybj-2014-0007
  • Osborne, S. P. (1998). Naming the beast: Defining and classifying service innovations in social policy. Human Relations, 51(9), 1133-1154. doi:10.1177/001872679805100902
  • Özdaşlı, K. (2006). Toplam Kalite Yönetimi ve Yenilik İlişkisi: Bir Örnek Olay. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 10, 1-16.
  • Rebernik, M., & Bradač, B. (2008). Idea evaluation methods and techniques. Institute for Entrepreneurship and Small Business Management, University of Maribor, Slovenia, 27.
  • Román, J. A., Gamero, J., & Tamayo, J. A. (2011). Analysis of innovation in SMEs using an innovative capability-based non-linear model: A study in the province of Seville (Spain). Technovation, 31(9), 459-475. doi:10.1016/j.technovation.2011.05.005
  • Satı, Z. E. (2013). İnovasyonu Yönetmede Kesitler (Bilgi Yönetimi, Ar-Ge, Marka Yönetimi, Stratejik Yönetim). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Stewart, D. W., & Shamdasani, P. N. (1990). Focus Groups: Theory and Practice. Newbury Park, CA: SAGE.
  • Tektaş, A, Günay E., Karataş A., & Helvacıoğlu Kuyucu A. (2012). KOBİ’lerde Rekabet Aracı Olarak İnovasyon: Farkındalık, Yatkınlık, Kullanım Düzeyi Araştırması ve Politika Önerileri, Sonuç Raporu. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Toraman, C., Abdioğlu, H., & İşgüden B. (2009). İşletmelerde İnovasyon Sürecinde Entelektüel Sermaye ve Yönetim Muhasebesi Kapsamında Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 91-120.
  • Trott, P. (2005). Innovation Management and New Product Development. 3. Baskı. England: Prentice Hall.
  • Tuna, A. K., & İsabetli, İ. (2014). İnovasyonun Finansmanı ve Risk Sermayesi. İktisat Fakültesi Mecmuası, 64(1), 27-47. Accession Number: 96427902
  • Türk, A. (2017). İnovasyon Yönetim Araçları. Sabancı Üniversitesi, Innovist. (Erişim Tarihi: 10/01/2021) www.usimp.org.tr/uploads/pdf/abdurrahman-turk-acilis.pdf
  • Uzkurt, C. (2010). İnovasyon Yönetimi: İnovasyon Nedir, Nasıl Yapılır ve Nasıl Pazarlanır? Ankara: Ankara Sanayi Odası Yayın Organı.
  • Üçler, Ç., & Yavuz, R. I. (2019). Implementation of Innovation Management Systems in Large Companies of Different Typologies. Journal of Business Research-Turk, 11(1), 189-201 doi:10.20491/isarder.2019.592
  • Van de Ven, A. H., & Cheng, Y. T. (1996). Learning the innovation journey: order out of chaos? Organization Science, 7(6), 593-614. www.jstor.org/stable/2635050
  • Viederyte, R. (2016). How corporate decisions force innovations: factors and choices to act. Procedia Economics and Finance, 39, 357-364. doi:10.1016/S2212-5671(16)30336-7

An Application for Evaluating Innovation Capacity

Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 339 - 360, 29.09.2021

Abstract

Innovation, has become an important tool for enterprises to create competitive advantage, increase their profitability and create value by taking part in the market with new products for today. There are various classifications for innovation, which is also referred to as value creating newness. The problem that different types of innovations emerge at different degrees by feeding from different sources encourages enterprises to take action in innovation management and direct them to determine innovation strategies. For all that, in order to express the innovation competence of enterprises; Innovation capacity should be evaluated, including research and development activities, human resources investments, collaborations, information communication technologies infrastructures, intellectual property rights activities and innovation financing.
In this study, the impact of innovation management activities on the innovation capacity of enterprises was examined, the company operating in Ankara, manufacturing pharmaceuticals and health products, was selected as a sample, and a semi-experimental single group pre-test-post-test study was conducted. The IMP3rove Innovation measurement tool was used during the pre-test and post-test work, and as a result of the field study, transformation in the five dimensions of innovation were observed. Hereby, it has been determined that innovation activities have a positive effect on the innovation capacity of enterprises.

References

  • Adler, P. S., & Shenbar, A. (1990). Adapting your technological base: The organizational challenge. Sloan Management Review, 32(1), 25-37. WOS:A1990EH15100003
  • Aksel, İ. (2010). İşletmelerde İnovasyon ve İnovasyonu Destekleyen Örgüt Kültürünün Belirleyicileri ve Bir Araştırma. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Arıkan, C., Akyos, M., Durgut, M., & Göker A. (2003). Ulusal İnovasyon Sistemi, Kavramsal Çerçeve, Türkiye İncelemesi ve Ülke Örnekleri. İstanbul: TÜSİAD Yayınları.
  • Başer, B. C., Yılmaz, A., & İyiler, Z. (2013). Kümeler için İnovasyon ve AR-GE Yönetimi Kılavuzu. T.C. Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü. (Erişim Tarihi: 01/06/2021) www.urge.gov.tr/userfiles/pdf/belgeler/ekonomiBakanligi/8_inovasyon.pdf
  • Bowling, A. (2002). Research Methods in Health: Investigating Health and Health Services. Philadelphia, PA: McGraw-Hill House.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler: Öntest sontest kontrol gruplu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, And Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson.
  • Damanpour, F. (1991). Organizational Innovation: A Metaanalysis of Effects of Determinants and Moderators. Academy of Management Journal, 34(3), 555-590. doi:10.5465/256406
  • Damanpour, F. (1996). Organizational Complexity and Innovation: Developing and Testing Multiple Contingency Models. Management Science, 42(5), 693-716. doi:10.1287/mnsc.42.5.693
  • Durna, U. (2002). Yenilik Yönetimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ekmekçi, U., & Pasin, M. (2016). InoSuit Project. Report of the methodology workshop of InoSuit. İstanbul: TİM.
  • El-Nawawy, M., Abdullah, B. A., & Awny, M. M. (2014). Assessment of The Innovation Capabilities of Software Companies in Egypt. IAMOT 2014, Washington D.C.
  • Elçi, Ş. (2006). İnovasyon Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı (7. Baskı). İstanbul: Meteksan Bilişim Grubu.
  • Elverdi, S., & Atik, H. (2020). Entrepreneurship and Economic Growth: An Application on Europe and North American Countries. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(69), 1170-1179. doi:10.17719/jisr.2020.4030
  • Eraslan, H., Bulu, M., & Bakan, İ. (2008). Kümelenmeler ve inovasyona etkisi: Türk turizm sektöründe uygulamalar. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 5(3), 15-29.
  • Güler, E. Ö., & Kanber, S. (2011). İnovasyon Aktivitelerinin İnovasyon Performansı Üzerine Etkileri: İmalat Sanayii Uygulaması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(1), 61-76.
  • Güleş, K. H., & Bülbül H. (2004). Yenilikçilik işletmeler için stratejik rekabet aracı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Güngör, A., Haşıloğlu S., & Haldenbilen S. (2012). Güney Egeli KOBİ’ler İnovasyon Yolunda (Ge-Kobi) – Denizli, Aydın ve Muğla İllerindeki Kobilerin Ar-Ge ve İnovasyon Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi ve Potansiyellerinin Belirlenmesine Ait Analiz Raporu, Denizli: Denizli Ticaret Odası Yayınları.
  • IMP3rove (2021). Evaluation Report IMP³rove Assessment. (Erişim Tarihi: 10/03/2021) www.imp3rove.de/services/benchmarking/#innovation_management_assessment
  • İnoSuit (2021). İnoSuit Programı Etki Analizi. Ankara: Türkiye İhracatçılar Meclisi Yayınları. (Erişim Tarihi: 01/05/2021) https://tim.org.tr/files/downloads/Sunum_Dosyasi/TIM_InoSuit_Etki_Analizi.pdf
  • Karakaş, A. (2014). İşletmelerde Personeli Güçlü Kılma Yollarından Personel Güçlendirme. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (DÜSBED), 6(11). 79-105. hdl.handle.net/11468/4954
  • Karaveg, C. (2013). Factors Affecting the Innovation Capacity of Thai Textile and Clothing Industries in Thailand. IRACST - International Journal of Research in Management and Technology, 3(1). Corpus ID: 91183481
  • Kearney, A. T. (2006). Innovation Management Assessment. Duesseldorf: Kearney.
  • Koç, T., & Ceylan C. (2007). Factors Impacting The Innovative Capacity In Large-Scale Companies. Technovation, 27(3), 105-114. doi:10.1016/j.technovation.2005.10.002
  • Lapina, G. (2015). Linking Theory and Practice in Business Study Process. Proceedings of the International Scientific Conference 1, 231-243.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry, Boston: Pearson.
  • Neely, A., & Hii J. (2012). The Innovative Capacity of Firms. Nang Yan Business Journal, 47-53. doi:10.2478/nybj-2014-0007
  • Osborne, S. P. (1998). Naming the beast: Defining and classifying service innovations in social policy. Human Relations, 51(9), 1133-1154. doi:10.1177/001872679805100902
  • Özdaşlı, K. (2006). Toplam Kalite Yönetimi ve Yenilik İlişkisi: Bir Örnek Olay. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 10, 1-16.
  • Rebernik, M., & Bradač, B. (2008). Idea evaluation methods and techniques. Institute for Entrepreneurship and Small Business Management, University of Maribor, Slovenia, 27.
  • Román, J. A., Gamero, J., & Tamayo, J. A. (2011). Analysis of innovation in SMEs using an innovative capability-based non-linear model: A study in the province of Seville (Spain). Technovation, 31(9), 459-475. doi:10.1016/j.technovation.2011.05.005
  • Satı, Z. E. (2013). İnovasyonu Yönetmede Kesitler (Bilgi Yönetimi, Ar-Ge, Marka Yönetimi, Stratejik Yönetim). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Stewart, D. W., & Shamdasani, P. N. (1990). Focus Groups: Theory and Practice. Newbury Park, CA: SAGE.
  • Tektaş, A, Günay E., Karataş A., & Helvacıoğlu Kuyucu A. (2012). KOBİ’lerde Rekabet Aracı Olarak İnovasyon: Farkındalık, Yatkınlık, Kullanım Düzeyi Araştırması ve Politika Önerileri, Sonuç Raporu. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Toraman, C., Abdioğlu, H., & İşgüden B. (2009). İşletmelerde İnovasyon Sürecinde Entelektüel Sermaye ve Yönetim Muhasebesi Kapsamında Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 91-120.
  • Trott, P. (2005). Innovation Management and New Product Development. 3. Baskı. England: Prentice Hall.
  • Tuna, A. K., & İsabetli, İ. (2014). İnovasyonun Finansmanı ve Risk Sermayesi. İktisat Fakültesi Mecmuası, 64(1), 27-47. Accession Number: 96427902
  • Türk, A. (2017). İnovasyon Yönetim Araçları. Sabancı Üniversitesi, Innovist. (Erişim Tarihi: 10/01/2021) www.usimp.org.tr/uploads/pdf/abdurrahman-turk-acilis.pdf
  • Uzkurt, C. (2010). İnovasyon Yönetimi: İnovasyon Nedir, Nasıl Yapılır ve Nasıl Pazarlanır? Ankara: Ankara Sanayi Odası Yayın Organı.
  • Üçler, Ç., & Yavuz, R. I. (2019). Implementation of Innovation Management Systems in Large Companies of Different Typologies. Journal of Business Research-Turk, 11(1), 189-201 doi:10.20491/isarder.2019.592
  • Van de Ven, A. H., & Cheng, Y. T. (1996). Learning the innovation journey: order out of chaos? Organization Science, 7(6), 593-614. www.jstor.org/stable/2635050
  • Viederyte, R. (2016). How corporate decisions force innovations: factors and choices to act. Procedia Economics and Finance, 39, 357-364. doi:10.1016/S2212-5671(16)30336-7
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Industrial Engineering
Authors

Tankut Aslantaş 0000-0003-4294-001X

Publication Date September 29, 2021
Submission Date July 27, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Aslantaş, T. (2021). İnovasyon Kapasitesini Değerlendirmeye Yönelik Bir Uygulama. Gazi University Journal of Science Part A: Engineering and Innovation, 8(3), 339-360.