This study investigates the conceptual and spatial continuities between traditional Japanese residential architecture and its contemporary reinterpretations. Drawing upon principles such as spatial permeability, integration with nature, ritual-based spatial use, and material minimalism, the research analyzes how these elements persist and evolve in the works of contemporary architects including Kengo Kuma, Tadao Ando, Kazuyo Sejima, and Sou Fujimoto. Rather than viewing traditional spatial configurations as aesthetic remnants, this study approaches them as dynamic cultural constructs that continue to inform design logic, user experience, and spatial identity in contemporary architecture. Using a comparative architectural analysis method, the study identifies key interior components such as tatami flooring, shoji screens, fusuma partitions, engawa platforms, and tokonoma alcoves, and examines their conceptual transformations in modern projects. These elements, while often visually reinterpreted, preserve their symbolic functions and contribute to the sensory, meditative, and social dimensions of residential space. The findings reveal that the notion of “contemporaneity” in Japanese architecture is not a rupture from tradition, but rather a sustained dialogue with it. This process of reinterpretation offers valuable insights for global architecture, including Turkish residential architecture, where cultural references are often marginalized. The study argues that architectural continuity—rooted in local tradition and recontextualized for present needs—can foster both cultural memory and sustainable spatial innovation. By emphasizing conceptual resilience rather than stylistic mimicry, this research contributes to the discourse on architectural identity and proposes a culturally embedded yet future-oriented design paradigm.
Bu çalışma, geleneksel Japon konut mimarisi ile çağdaş yorumları arasındaki kavramsal ve mekânsal süreklilikleri araştırmaktadır. Mekânsal geçirgenlik, doğayla bütünleşme, ritüel temelli mekân kullanımı ve maddi sadelik gibi ilkelere dayanarak, Kengo Kuma, Tadao Ando, Kazuyo Sejima ve Sou Fujimoto gibi çağdaş mimarların üretimlerinde bu unsurların nasıl sürdürüldüğü ve dönüştürüldüğü analiz edilmiştir. Geleneksel mekânsal kurgular sadece estetik bir kalıntı olarak değil, tasarım mantığını, kullanıcı deneyimini ve mekânsal kimliği biçimlendirmeye devam eden dinamik kültürel yapılar olarak ele alınmıştır.
Karşılaştırmalı mimari analiz yöntemi kullanılarak, tatami döşemesi, shoji panelleri, fusuma bölücüler, engawa platformları ve tokonoma nişleri gibi iç mekân bileşenleri belirlenmiş ve bu öğelerin çağdaş projelerdeki kavramsal dönüşümleri incelenmiştir. Bu bileşenler, görsel olarak yeniden yorumlansalar da sembolik işlevlerini koruyarak konut mekânının duyusal, meditatif ve sosyal boyutlarına katkı sunmaya devam etmektedir.
Araştırma bulguları, Japon mimarisinde “çağdaşlık” kavramının gelenekten bir kopuş değil, onunla kurulan sürekli bir diyalog olduğunu ortaya koymaktadır. Bu yeniden yorumlama süreci, kültürel referansların sıklıkla göz ardı edildiği Türk konut mimarisi de dâhil olmak üzere küresel mimarlık için değerli çıkarımlar sunmaktadır. Çalışmada, yerel geleneğe dayalı ve güncel ihtiyaçlara göre yeniden bağlamsallaştırılmış bir mimari sürekliliğin hem kültürel hafızayı hem de sürdürülebilir mekânsal yeniliği güçlendirebileceği savunulmaktadır.
Biçimsel taklitten ziyade kavramsal direnci ön plana çıkaran bu araştırma, mimari kimlik tartışmalarına katkı sunmakta ve kültürel olarak köklenmiş, ancak geleceğe dönük bir tasarım paradigması önermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Interior Architecture , Architectural Design |
Journal Section | Architecture |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | August 3, 2025 |
Acceptance Date | September 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 3 |