Research Article
BibTex RIS Cite

The Status of Color-Oriented Courses in Undergraduate Interior Architecture Curricula: A Curriculum-Based Analysis

Year 2025, Volume: 13 Issue: 3, 571 - 587, 30.09.2025

Abstract

Interior architecture is a professional field frequently engaged by users in the process of creating spaces, and it has become an indispensable practice of contemporary life. In line with this growing demand, the number of higher education institutions offering interior architecture programs has also rapidly increased. This study focuses on the role of color, one of the fundamental design tools in interior architecture, within interior architecture education. The aim is to conduct a quantitative analysis of curricula and determine the current status of courses focusing on color in interior architecture programs in Türkiye. While each discipline requires its own unique educational content and qualifications, individuals working within the same professional field are expected to acquire similar fundamental knowledge and skills. In this context, the primary objective of the study is to emphasize the importance of color in undergraduate education programs, given its pivotal role in the interior architecture discipline.
To this end, the study examined factors such as the presence of color courses in the programs, their status as elective or compulsory, and the semesters in which they are offered, and evaluated course content within the framework of accreditation criteria and relevant literature. The data were analyzed using qualitative research methods and document analysis techniques. Based on information from the Higher Education Council of Türkiye (YÖK) Undergraduate Atlas, official university websites, and course information packages, the study aims to propose a shared educational framework aligned with contemporary requirements.

References

  • [1] B. B. Kaptan, "İçmimarlığın Oluşum ve Örgütlenme Süreci," Anadolu Sanat, pp. 64-87, (1998). [2] ÖSYM, "Yüksek Öğretim Kurumları (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,". https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2024/YKS/TERCIH/tkilavuz_02082024.pdf (2024).
  • [3] S. Aytıs, "Tezyinî Sanatlar’dan İç Mimarlık Bölümü’ne," Tasarım Kuram, pp. 1-17, (2022).
  • [4] N. Özsavaş, Renk: Bir Değerlendirme Ölçütü Olarak İç Mekan Tasarımındaki Önemi ve Bir Ders İçeriği Önerisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, (2015).
  • [5] N. Özşavaş Uluçay and B. B. Kaptan, "İçmimarlık Mesleği ve Eğitim Tarihi," Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, pp. 436-444, (2018).
  • [6] M. Erbay and S. Ulusoy, "Türkiye'de Günümüz İç Mimarlık Eğitiminin Sayısal Verilerle Analizi," Sanat-Tasarım Dergisi, pp. 1-9, (2021).
  • [7] Ü. Ertuğrul and B. H. B. Kaptan, "Türkiye'de İçmimarlık Eğitiminin Temel Alan Sorunsalı," International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, pp. 217-233, Kasım-Aralık (2019).
  • [8] E. Eriş and M. Ağan, "Türkiye’deki İç Mimarlık Eğitim Programlarının Karşılaştırılmalı Analizi: Mesleki Kimlik Karmaşasının İncelenmesi," Mimarlık ve Yaşam Dergisi Journal of Architecture and Life, pp. 423-439, (2020).
  • [9] CIDA, "CIDA Professional Standarts" https://static1.squarespace.com/.../Professional+Standards+2024.pdf. (2024).
  • [10] TAPLAK, "Tasarım Planlama ve Akreditasyon Derneği," https://www.taplak.org/.../acf14b_40b6964ac1d34876ba770e70dbc9b39e.pdf (2025).
  • [11] Ç. Berdi Gökhan and A. Atasoy, "İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi," itüdergisi/a mimarlık, planlama, tasarım, pp. 25-36, (2005).
  • [12] İstanbul Aydın Üniversitesi, pp. Retrieved July 26, 2025 https://ebs.aydin.edu.tr (2025).
  • [13] Ankara Medipol Üniversitesi , pp. Retrieved July 26, 2025 https://mebis.ankaramedipol.edu.tr (2025).

İç Mimarlık Lisans Müfredatında Renk Odaklı Derslerin Durumu: Müfredat Tabanlı Bir Analiz

Year 2025, Volume: 13 Issue: 3, 571 - 587, 30.09.2025

Abstract

İç mimarlık, mekân yaratma sürecinde kullanıcıların sıklıkla başvurduğu ve çağdaş yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelen bir meslek alanıdır. Bu alana yönelik artan ilgiyle birlikte, iç mimarlık programı sunan yükseköğretim kurumlarının sayısı da hızla artmaktadır. Bu çalışma, iç mimarlığın temel tasarım araçlarından biri olan renk kavramının, iç mimarlık eğitimindeki yerini ve önemini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, Türkiye’deki iç mimarlık lisans programlarının müfredatları nicel olarak analiz edilmiş; renge odaklanan derslerin güncel durumu belirlenmiştir. Her meslek disiplini kendine özgü eğitim içerikleri ve yeterlilikler gerektirse de aynı alanda çalışan bireylerin ortak bir temel bilgi ve beceri düzeyine sahip olmaları beklenmektedir. Bu bağlamda, çalışmanın temel amacı, iç mimarlık disiplinindeki önemli rolü göz önüne alındığında, lisans eğitim programlarında rengin önemini vurgulamaktır
Bu amaçla, incelenen programlarda renk derslerinin yer alıp almadığı, seçmeli ya da zorunlu olup olmadığı ve hangi yarıyıllarda sunulduğu gibi kriterler değerlendirilmiş; ders içerikleri, akreditasyon ölçütleri ve ilgili literatür ışığında analiz edilmiştir. Veriler, nitel araştırma yöntemleri ve doküman analizi teknikleriyle çözümlenmiştir. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Lisans Atlası, üniversitelerin resmi internet siteleri ve ders bilgi paketlerinden elde edilen bilgiler doğrultusunda, çağdaş ihtiyaçlarla uyumlu ortak bir eğitim çerçevesi önerilmesi hedeflenmiştir.

References

  • [1] B. B. Kaptan, "İçmimarlığın Oluşum ve Örgütlenme Süreci," Anadolu Sanat, pp. 64-87, (1998). [2] ÖSYM, "Yüksek Öğretim Kurumları (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu,". https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2024/YKS/TERCIH/tkilavuz_02082024.pdf (2024).
  • [3] S. Aytıs, "Tezyinî Sanatlar’dan İç Mimarlık Bölümü’ne," Tasarım Kuram, pp. 1-17, (2022).
  • [4] N. Özsavaş, Renk: Bir Değerlendirme Ölçütü Olarak İç Mekan Tasarımındaki Önemi ve Bir Ders İçeriği Önerisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, (2015).
  • [5] N. Özşavaş Uluçay and B. B. Kaptan, "İçmimarlık Mesleği ve Eğitim Tarihi," Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, pp. 436-444, (2018).
  • [6] M. Erbay and S. Ulusoy, "Türkiye'de Günümüz İç Mimarlık Eğitiminin Sayısal Verilerle Analizi," Sanat-Tasarım Dergisi, pp. 1-9, (2021).
  • [7] Ü. Ertuğrul and B. H. B. Kaptan, "Türkiye'de İçmimarlık Eğitiminin Temel Alan Sorunsalı," International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, pp. 217-233, Kasım-Aralık (2019).
  • [8] E. Eriş and M. Ağan, "Türkiye’deki İç Mimarlık Eğitim Programlarının Karşılaştırılmalı Analizi: Mesleki Kimlik Karmaşasının İncelenmesi," Mimarlık ve Yaşam Dergisi Journal of Architecture and Life, pp. 423-439, (2020).
  • [9] CIDA, "CIDA Professional Standarts" https://static1.squarespace.com/.../Professional+Standards+2024.pdf. (2024).
  • [10] TAPLAK, "Tasarım Planlama ve Akreditasyon Derneği," https://www.taplak.org/.../acf14b_40b6964ac1d34876ba770e70dbc9b39e.pdf (2025).
  • [11] Ç. Berdi Gökhan and A. Atasoy, "İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi," itüdergisi/a mimarlık, planlama, tasarım, pp. 25-36, (2005).
  • [12] İstanbul Aydın Üniversitesi, pp. Retrieved July 26, 2025 https://ebs.aydin.edu.tr (2025).
  • [13] Ankara Medipol Üniversitesi , pp. Retrieved July 26, 2025 https://mebis.ankaramedipol.edu.tr (2025).
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Interior Architecture
Journal Section Architecture
Authors

Hatice Aşkın 0000-0001-5816-8330

Burçin Cem Arabacıoğlu 0000-0002-1204-4479

Publication Date September 30, 2025
Submission Date August 5, 2025
Acceptance Date September 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Aşkın, H., & Arabacıoğlu, B. C. (2025). The Status of Color-Oriented Courses in Undergraduate Interior Architecture Curricula: A Curriculum-Based Analysis. Gazi University Journal of Science Part B: Art Humanities Design and Planning, 13(3), 571-587.