Bir
farklılaşma biçimi olarak devlet, ortaya çıktığı her toplumda hiyerarşik bir
düzen yaratır. Bu hiyerarşik düzenin toplum tarafından genel kabulü için, ona
karşılık gelen sembolik bir düzenle var olur. Yani bir toplumdaki devlet
anlamında hiyerarşik düzen karmaşıklığı, ona karşılık gelen karmaşık bir
sembolik düzene ihtiyaç duyar. İşte, kişilerin, konumların, mekanların gerçek
anlamlarıya değil, sembolik anlamlarıyla var olduğu bu düzen, tiyatral bir alan
ortaya çıkarır. Bu tiyatral alanda dekor, kostümler, roller ve senaryo vardır ve
bu tiyatral unsurlar, gerçek dünyanın sembolik bir temsilidir. Modern
öncesi klasik İslam dönemi devletleşmelerine bakıldığında devletleşme ile
sembolik anlatımın düzeyinin beraber geliştiği görülür.Gerçek hiyerarşiye
paralel giden, ancak bir bakıma ondan bağımsız sembolik bir dünya yaratan bu
düzenin belirgin bir tiyatral işleyişi vardır. Devletleşmelerin sembolik
düzenleri, onları birleştiren İslam nedeniyle ortak noktalara sahipken,
devletlerin ortaya çıktığı coğrafyayla bağlantılı olarak yerel motifleri de içinde barındırır.
As a form of
differentiation, the state creates a hierarchical order in every society in
which it emerges. For the general acceptance of this hierarchical order by the
society, there is a symbolic arrangement corresponding to it. That is, the
complexity of the hierarchical order in the sense of the state in a society
requires a complex symbolic order that corresponds to it. Here, this order,
where people, positions, places exist with their symbolic meanings, rather than
the real meaning, creates a theatrical space. There are decors, costumes, roles
and a scenario in this theatrical space, and these theatrical elements are
symbolic representation of the real world. When we look at the pre-modern
classical Islamic state orders, it is seen that the level of nationalization
and symbolic expression develops together. This order, which runs parallel to
the real hierarchy, but in a sense creates a symbolic world independent from
it, has a distinct theatrical functioning. The symbolic schemes of state
formation have common points because of Islam which unifies them, but also
include local motifs in connection with the geography in which states emerged.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sosyoloji |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |