Dünya genelinde çoğu ülkede olduğu gibi, son yıllarda Türkiye büyük ölçekli kamu hastane inşaatlarının ve hizmetlerinin gerçekleştirilmesinde Kamu Özel İşbirliklerine (KÖİ) başvurdu. Geleneksel tedarik yönteminde hastaneler özel sektör tarafından inşa edilmekte, yatırım dönemi finansmanını ve işletme yönetimini Sağlık Bakanlığı yapmaktadır. KÖİ modelinde ise özel ortak hastane inşaatının tasarımını, yapımını, finansmanını ve sözleşme süresi boyunca işletimini üstlenmektedir. Bu hizmetlerin karşılığında, İdare/devlet sözleşme dönemi boyunca özel ortağa hizmet bedeli ödemektedir. Türkiye, 2017 yılının ilk yarısı itibariyle, geliştirdiği KÖİ programı çerçevesinde, 41.000 hastane yatağına sahip sağlık tesislerini bu yöntemle yapmayı öngörmektedir. 30.000 yataklı 20 tesisisin ihalesi yapıldı ve sözleşmesi imzalandı. 2017 yılının ilk yarısı itibariyle, bu sözleşmelerin 12’si proje finansmanını sağlayabildi ve 3’ü işletmeye alındı. Bu çalışma, proje geliştirme sürecinde fizibilitelerin kalitesini, ihale sürecinde rekabetin derecesini ve sözleşmelerin finansmana erişim kapasitesini inceleyerek, KÖİ sözleşmelerinin performansını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışma, sağlık sektöründe KÖİ sözleşmelerinin önerilen etkililiği ve etkinliği sağlamadığı sonucuna ulaşmaktadır.
RealizationA s in many other countries around the world, Turkey has appealed to Public Private Partnerships (PPPs) to deliver large-scale public hospital investment and services in recent years. Traditional public procurement requires the private sector to build up upfront investment, and the Ministry of Health to finance this investment, and then operate respective facility. Whereas, within PPP framework, the private sector should design, finance, build up and operate the facility in question over the life of long-term contract. Government pays annual service fee to private partner in return of the provision of these services. Within a PPP program developed, Turkey has forecasted to deliver health facilities with 41.000 hospital beds through this method. 20 hospitals with 30.000 beds were tendered out and reached commercial close. As of first half of the year 2017, only 12 out of 20 contracts have succeeded to reach financial close and 3 hospitals were inaugurated. This study attempts to appraise performance of PPP contracts in the healthcare through investigating quality of feasibility studies, degree of competition for market in tenders, and capacity of contracts to access to finance. The study concludes, PPP contracts in the healthcare have failed to bring about proposed effectiveness and efficiency
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |