Günümüzün okul müdürlerinin artık her şeyi önceden bilen ve astlarının
talimatlarına uyup uymadığını kontrol eden kişiler değil, aksine öğrenim süreçlerini
başlatan ve astların yeteneklerini, yaratıcılıklarını, örgütün amaçlarının
gerçekleşmesi için destekleyen kişi olması beklenmektedir. Bu noktada okul
müdürlerinin yönetim biçimlerinin öğretmenler tarafından nasıl algılandığı önem
taşımaktadır. Bu araştırma ile öğretmenlerin okul müdürlerine ilişkin algıları ile
olmasını istedikleri okul müdürü algılarının liderlik modellerine göre belirlenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin cinsiyet, eğitim durumu ve
branş değişkenlerine göre okul müdürü kavramına ilişkin öne sürmüş oldukları
metaforların hangi liderlik modelinde yer aldığı belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel
araştırma yaklaşımı doğrultusunda tasarlanan bu araştırmada “içerik analizi”
yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda katılımcılara “Okul müdürü…..gibidir”
“Çünkü….” ve “Okul müdürü ……. olmalıdır” “Çünkü…..” şeklinde açık uçlu
sorular sorulmuştur. Ayrıca öğretmenlerden zihinlerinde var olan okul müdürü
imgesi ile olmasını istedikleri okul müdürü imgesini karikatürize etmeleri
istenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu tabakalı örneklem yöntemi ile belirlenen
50 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin
zihinlerinde var olan okul müdürü algısı, daha çok yönetmeliklerle belirlenmiş
kuralları uygulayan ve geleneksel yönetim anlayışını benimseyen yönetici tipidir.
İncelenen öğretmen görüşlerine göre öğretmenlerin görmek istedikleri okul müdürü
daha çok babacan tavırlı, çalışanların sorunlarıyla ilgilenen hümanist liderlik
modelinde olmalıdır. Öğretmenlerin çizmiş oldukları karikatürlerden elde edilen
sonuçlar da bu bulguları destekler niteliktedir.
Okul Müdürü Öğretmen Klasik Yönetim Anlayışı Günümüz Yönetim Anlayışı Liderlik Modelleri.
The present school principals are expected to be the persons initiating the learning processes and supporting his subordinates’ skills and creativity in order to achieve the organizational aims rather than the persons who know everything beforehand and check whether his subordinates comply with his instructions. At this point, how teachers perceive the school principals’ management styles is crucial. With this research, it is aimed to determine the teachers’ perceptions on school principals along with the perceptions of school principal they would like to have according to the leadership model. In line with this purpose, it has been tried to define the leadership models in which the metaphors the teachers have put forward for the perception of school principal are included according to the variables of gender, education level and field of study. In this research designed in line with the qualitative research approach, “content analysis” method has been used. Within this context, the participants have been asked open-ended questions such as “School principal is like……..” “Because ………….” and “School principal should be ………..” “Because ……….”. In addition, the teachers have been asked to caricature the image of school principal they have in their mind and the one they would like to have. The study group determined with a stratified random sampling method consisted of 50 teachers. Stratified sampling method has been used in this research. Considering the results obtained from the research, the perception of the school principal available in teachers’ minds is an administrator type who applies the rules determined by the regulations and adopts traditional administrative mentality. Based on the teachers’ opinions analysed, the school principal that the teachers would like to see should have rather paternalistic attitude and humanistic leadership model dealing with the problems of his employees. The results obtained from the caricatures drawn by the teachers support these findings
Diğer ID | JA36UV86BH |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 2 |