Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmaya son sınıfta öğrenim görmekte olan 95 fen bilgisi öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplamak için Öğretmen Özyeterlik Ölçeği ve Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, korelasyon ve Mann-Whitney U testi istatistikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının özyeterlik algılarının cinsiyet değişkenine göre öğrenci katılımı ve öğretim stratejileri alt boyutlarında anlamlı biçimde farklılaşma belirlenirken sınıf yönetimi ve mesleğe karşı tutumlarında anlamlı farklılığın olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada fen bilgisi öğretmen adaylarının özyeterlik ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında pozitif düzeyde bir korelasyon olduğu belirlenmiştir
The purpose of this study was to examined preservice science teachers’ self efficacy beliefs and attitudes towards profession and investigate the relationships between preservice science teachers’ self efficacy beliefs and attitudes towards profession. The sample of the study consisted of 95 preservice science teachers at Fırat University, Faculty of Education. In order to collect data Teacher SelfEfficacy Scale and the Teaching Profession Attitude Scale was used. In analyzing the data, descriptive statistics, correlation and Mann-Whitney U test statistics were used. While research results was found that preservice science teachers’ self efficacy beliefs significant differences with regard to gender to determine sub scale student participation and teaching strategies differentiation significantly, verified that there was no significant difference in attitudes towards classroom management and teaching Professional. In addition to results displayed that positive correlation was found between preservice science teachers’ self efficacy beliefs and their attitudes towards teaching profession
Other ID | JA82KS78ZG |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 2 |